Avatar billede Ebber22 Nybegynder
31. august 2013 - 10:33 Der er 2 kommentarer

Hjælp til forklaring af lønseddel.

Hej.

Jeg er 15 år, og har arbejdet i godt og vel 6 måneder hos lokalavisen som uddeler. Hver måned får jeg en lønseddel, hvor jeg førhen bare har sagt "Der er min Nettoløn, det er hvad jeg får" også har jeg bare lagt den i en mappe. Nu har jeg så gået gennem lønsedlerne for faktisk at se hvad der giver min Nettoløn, og der er noget jeg er lidt forvirret over. Jeg får løn efter hvor meget jeg deler ud, og det giver et beløb der hedder "AM-pligtig A-indkomst", som jeg så betaler AM-bidrag for. Men lige nedenunder er der noget som hedder "Bruttoløn" hvilket, som jeg har forstået det, burde være det som jeg betaler AM-bidrag for. Oven i det, så lige meget hvor jeg beregner med forskellige tal, så kan jeg ikke få noget til at give Bruttolønnen.

Det her kan godt være en mærkelig forklaring, og hvis der er andet jeg skal sige, vil jeg gerne gøre det.
Avatar billede wjens Guru
31. august 2013 - 17:51 #1
Lønsedler og lønberegninger findes i mange varianter (løn/skat er desværre mere kompliceret end det burde være), så spørg hos din arbejdsgiver for at være sikker på et korrekt svar.

En mulig forklaring kan være feriepenge, som du også skal betale AM-bidrag af. Selvom du først får pengene næste år indgår de måske i det de kalder bruttoløn.
Avatar billede Ebber22 Nybegynder
31. august 2013 - 20:02 #2
Feriepenge! Der var svaret. Jeg havde helt glemt alt om det. Mange tak :)