Avatar billede kaehne1 Nybegynder
27. august 2013 - 09:34 Der er 5 kommentarer

Indesign: Hvordan laver man en annonce til magasin.

Hej Alle.

Vil prøve at lave en annonce som var det til et magasin og har lige et par spørgsmål.

1: Kan man sætte JPG billedfiler i sin annonce?

2: Mener man sender det som en PDF?

3: Skal der skæremærker på?

4: Andet jeg bør være obs på? :)

Håber nogen vil hjælpe :)
Avatar billede sonalias Seniormester
27. august 2013 - 10:51 #1
1. ja
2. ja typisk
3. Vil du lave et helt blad ? så ja, ellers nej.
4. Sørg for at skrive i samme forhold i starten (A3, A4, A5), Ellers vil forholdet se åndsvagt ud senere
Avatar billede sonalias Seniormester
27. august 2013 - 10:54 #2
Note til 1. De fleste vil kræve at dit JPG billede er i tilstrækkelig kvalitet for at gide trykke det (300-400dpi) så igen afhængig af trykke størrelse. Hvis det er hjemmelavede billeder (tegninger) Så lav det i vektor grafik (eps) og lav et embedded pdf print.
Avatar billede kaehne1 Nybegynder
27. august 2013 - 16:40 #3
Hej Tak for svar - hvordan ser man lettest hvor meget dpi et billede er på?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
27. august 2013 - 22:12 #4
Har du Photoshop?
Billede/billedstørrelse eller CTRL ALT I
Fjern flueben ved NYE BILLEDDATA
Sæt opløsningen til 300 pixel/tomme
Så ændres billedstørrelsen til det, den kan blive med den ønskede opløsning. Endda uden at billedfilen skrives om med yderligere jpg forringelse.

Trykkeriet vil helst have en pdf fil uden margener. InDesign dokumentets mål skal være den rene annoncestørrelse, ikke papirformatet.

Venlig hilsen
Avatar billede prodic Mester
27. august 2013 - 23:08 #5
AD 1 - De fleste pdf-presets anvender en jpg-komprimering af dine indsatte billeder, så slut-pdfen vil i de fleste tilfælde være jpg alligevel.
Dog anbefaler man oftest at man anvender enten tiff-filer eller psd-filer fremfor jpg-filer.

AD 2 - Korrekt. Tjek om magasinet har specielle indstillinger de ønsker anvendt. De fleste større magasiner har tilmed indstillinger som man kan downloade og direkte anvende i f.eks. InDesign og derved få lavet en pdf med de rigtige indstillinger.

AD 3 - Det skal der som oftest ikke til magasiner. Det varierer dog fra magasin til magasin, men de fleste vil ikke have det, så du bør undersøge det nærmere.

AD 4 - Undersøg evt. specielle indstillinger og krav, som dit magasin måtte ønske og lever en pdf med de indstillinger. Så slipper du for dobbeltarbejde.

Vedr. DPI - så kan du tjekke dette direkte i f.eks. InDesigns Links-palette under Effective DPI. Er denne under magasinets krav, så kan du følge vejledningen i #4. Vær dog opmærksom på at de fysiske dimensioner kan ændre sig ved at ændre DPI og at den effektive DPI derved fortsat er for lav. Så skal du have ændret de fysiske dimensioner også. Her er grundreglen at en skalering på over 130% er for meget.