Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
18. august 2013 - 22:41 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

bang sagde det!!

Hey allesammen,

Min computer gav noget af et !bang! idag, efter at jeg satte strøm til og tændte for den. Der ingen lugt, eller synlig skade på nogle af komponenterne og den virker sku overraskende stadig som den skal :s  men har på fornemmelsen at det måske ikke er så godt at bruge den indtil jeg ved hvad fejlen er.

Nogle der kan komme med råd til hvad jeg burde gøre herfra?:)
Avatar billede fhansen82 Mester
18. august 2013 - 22:47 #1
Lyder som en kondensator som er stået af. De kan give et knald når de står af. Den kan gemme sig i strømforsyningen, og derfor være ude af syne. Prøv evt at lugte dig frem. En kondensator som springer skulle ikke lugte for godt.
Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
19. august 2013 - 10:15 #2
Jeg har pillet strømforsyningningen ud, og forsøgt at lugte mig frem, men der er ingen lugt at komme efter og stadig ingen synlige skader I strømforsyningningen eller på bundkortet.
Jeg er I tvivl om jeg kan ende med at brænde andre komponenter af hvis jeg sætter liv I den eller om strømforsyningen vil sørge for at det ikke breder sig videre til andre dele
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 10:26 #3
Svært at sige. Et eller andet er stået af i hvert flad, hvis det er lydt et knald. Hvis det er komponenter på bundkortet som står af, fanger strømforsyningen det ikke nødvendigvis, da det kan være små strømme, som sikringen ikke opfanger. Hvis der sker en kortslutning som er stor nok, vil sikringen slå fra. Hvis der er noget selvkontrol/diagnose på PC'en, så prøv at køre denne. Måske den kan opfange noget.
Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
19. august 2013 - 11:00 #4
Jeg har "CPUID HWMonitor" som viser mig temperatur og spændning, for  CPU og grafikkort. Og umiddelbart kan jeg ikke se nogle fejl, da de alle sammen er uder det "maximale".

Burde jeg købe en ny strømforsyning eller tage "chancen"?
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 17:53 #5
Jeg tænkte på om der var en kontrol/diagnose du kunne køre under opstart af PC'en. Altså inden Windåse starter op. Hvilken PC er det? Mærke/model?
Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
19. august 2013 - 18:20 #6
Nogle forslag til hvad jeg kunne bruge af slagsen?:) det er en selvbyg
Asrock h55m pro
Intel i5 760
Ati Radeon HD 5670
Og sa kører jeg win  7 på den
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2013 - 18:46 #7
Virker alle enheder på computeren? slave harddiske og dvd drev?

Normalt når der kommer sådant et smæld, så virker computeren ikke mere.
Og en kondensator der går i en strømforsyning, vil jeg da mene vil få denne til at dø, måske med fare for komponenter der er tilsluttet denne.
Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
19. august 2013 - 18:51 #8
Alt virker, har både spillet og set film i løbet af dagen uden nogle problemer. Jeg havde dog et enkelt problem med cd drevet, men det er også sket før, så jeg flyttede bare rundt på SATA kablet, og så var den oppe at køre igen.

Kunne der evt. komme et knald hvis der har været lidt støv eller lignende, enten i strømforsynings "hullet" eller selve kablet?
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 18:53 #9
#7: Ja, det er også mit udgangspunkt. Det gør det jo lidt spændende :O) Jeg er da lidt nysgerrig efter hvad det kan ha været. Hvis ikke det var sikringen der sagde knald, kan jeg umiddelbart kun komme i tanke om en kondensator.

#6: Fulgte der ikke en manual med til bundkortet. Heri burde du kunne se hvilke muligheder du har. Hvilke muligheder for du ved opstart (hvilke taster vises der at du kan trykke)? Som tilføjelse til #7, kontroller da også om alle porte fungerer. Er grafikkortet dækket til med plastik. Måske noget er røget herpå.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2013 - 19:01 #10
Hvordan ser din computer ud indvendigt?
Er den beskidt, kunne en rensning ikke skade noget:
http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
19. august 2013 - 19:06 #11
Hvis det nu var kondensatoren der var røget, hvad ville effekten være? Ville jeg kunne bruge den som jeg gør nu, og ville der evt ikke være en form for "lugt"?

Mht bundkortets manual kan jeg umiddelbart ikke finde noget i den som skulle være relevant til problemet, det er bare fyldt med \how to\ og specs\

Grafikkortet ser fint ud, har pillet det ud og både kigget grundigt på den for evt synlige skader men der var intet at komme efter.

Alle porte virker som de skal.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2013 - 19:19 #12
Hvad med overfladen på bundkortet og køler til cpu og northbridge?
Er det rent for støv?
Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
19. august 2013 - 19:30 #13
Alt ser ud til at være uskadeligt.
Jeg har skilt computeren ad, alle dele også bundkortet og kigget efter synlige skader, men der ser ikke ud til at noget har taget skade.

Det er 2 måneder siden jeg sidst har haft renset computeren så der var lidt med støv omkring blæserne.
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 23:30 #14
Jeg tænker lidt...kan det måske ha været et stykke plastik som har siddet i spænd, og som har sat sig på plads og givet et knald. Kondesatorerne er meget små idag, og det er måske mere henvendt til ældre kondensatorer. Kommer an på lækkert dit grej er. De mere lækre mærker og modeller, benytter ikke de "alm." kondensatorer, som så vidt jeg ved, kan springe og lugte efterfølgende. Jeg syntes det er svært at tage stilling til, om det er fornuftigt fortsat at benytte maskinen eller ej. Hvis der stadig er reklamationsret på, så ville jeg nok selv fortsætte, når du nu ikke kan konkludere en klar fejl, og det hele lader til at virke. Det bliver svært at argumentere for en sådan fejl, med mindre forhandleren er bekendt med andre lign. fejl.
I din manual, står der ikke noget om at der kan køres noget diagnose inden Windoze opstart? Hvilke knaptryk muligheder havde du ved opstart? Fx. F2, F8 og lign.
Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
20. august 2013 - 12:46 #15
Jeg er ikke helt med på kodensatorens effekt hvis den var røget.
Hvad ville jeg opleve hvis det nu var kondensatoren?
Ville jeg evt kunne lugte noget?

Det er en jeg selv har bygget, så der er vel kun garanti på de enkelte dele, og nogle af dem er jo nogle år gamle såsom mit bundkort.

Under opstart har jeg de typiske valgmuligheder.

Link til opstarts-billeder
http://i44.tinypic.com/2q8daug.jpg
http://i41.tinypic.com/9tzux3.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2013 - 12:57 #16
Jeg kan ikke forestille mig din pc kunne køre hvis en kondensator have strøget sig en tur. Den har jo et formål, og når dette formål ikke kan opretholdes, virker resten af systemet normalt ikke.
Er man rigtig uheldig og strømforsyningen ikke er sikret vil du kunne brænde andre ting af i din pc, da forsyningen kan sende spændinger af sted der i nedbruds øjeblikket kan være højere end de normalt er.
Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
20. august 2013 - 13:16 #17
Så kan jeg vel godt udelukke at det er kondensatoren, og måske var det vel bare noget støv eller plastik der sad mellem kablet og strømforsyningen.

Men det hele virker som det skal og det ser ikke ud til at der er noget der har taget skade af det heldigvis.:)

Du skal have rigtig mange tak fordi du har gidet at kigge på emnet, så hvis du lige smider et svar synes jeg bare vi skal tage den igen hvis der kommet noget :)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2013 - 17:05 #18
Det synes jeg fhansen82 skal gøre.
Ellers tak.
Avatar billede fhansen82 Mester
20. august 2013 - 17:22 #19
En kondensator fungerer som et lille batteri, men som, modsat et alm. batteri, kan afgive en mængde strøm meget hurtigt. Disse kan blive utætte eller brænde sammen. Det vil betyde at strøm helt eller delvist fjernes på ruten hvor kondensatoren indgår. Men som nævnt tidligere, virker det som at alt virker, og du derfor må holde øje med maskineriet ved fremtidig brug. Håber du slipper for flere "bang" lyde :O)