Avatar billede arnepedersen Forsker
12. august 2013 - 08:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hans Bøllings Bakkebord

Jeg har købt et bakkebord, og undrer mig over at de 4 ben er samlet i to stykker træ.

Og der sidder en lille knop på midten, hvad gør den?
Avatar billede store-morten Ekspert
12. august 2013 - 18:17 #1
Bakkebordet - Bøllingbordet

Hans Bøllings bakkebord fra 1963 kaldes i dag for det originale bakkebord.

Kan du ikke lige tegne et nemt, lille bakkebord?«

Sådan spurgte Torben Ørskov fra Form & Farve, Hans Bølling en dag, de to spiste frokost sammen i 1963, og Hans Bølling sagde ja.

»Ideen til bordet fik jeg inde i hovedet - lige på stedet. Så jeg gik hjem på mit værksted og arbejdede på en prototype. Jeg havde ingen tegninger at arbejde efter. Bordet var inde i mit hoved. Næste dag viste jeg det frem og spurgte, om det kunne bruges?«

Og det kunne det, fortæller Hans Bølling, der i dag har rundet de 80 år, men stadig er særdeles aktiv som arkitekt med egen tegnestue.

Den første udgave blev senere på året vist frem i Schweiz, men bordet endte med at brase sammen, så Hans Bølling skulle hjem og lave nogle justeringer.

Da Bakkebordet var klar til lancering, stod det i egetræ med vendbare bakker i sort og rød.

Stellet består af en over- og underdel, der er samlet via en indvendigt drejet tap, som fastholdes med et lille træsøm. Denne konstruktion gør det muligt at klappe bordet helt sammen uden brug af værktøj.

Ørskov & Co. producerede Bakkebordet i mange år, men i 1988 overtog Brdr. Krüger produktionen.

Gennem årene er der kommet mange nye udgaver af Bakkebordet i handelen. I 1970'erne kom det i lys bøg med sorte og hvide bakker. I 1990'erne kom flere træsorter som ask, mahogni, kirsebær og valnød til. Samtidigt kom der også bakker i matchende finér. Og i 2000 kom endnu en udvidelse af træsorter og bakkefarver samt mulighed for hvid- og sortbejdset stel.

»Og nu er der lavet en jubilæumsudgave. Her syntes jeg, det var på tide med noget helt nyt, så jeg har erstattet træbakkerne med råglasplader,« fortæller Hans Bølling.

Jubilæumsudgaven af Bakkebordet er netop blevet lanceret i anledning af Brdr. Krügers 125 års jubilæum. Denne model udkommer kun i 500 eksemplarer, og stellet bliver nummereret med lasergravering.

Bakkebordet står i hjem verden over og er en ægte klassiker. Ofte bliver det omtalt som det originale bakkebord.

»Ja, det er jo skønt, men der er også mange, som kalder det for Bølling-bordet,« fortæller Hans Bølling oprigtigt glad og stolt.

Kilder:
Hans Bølling
http://livsstil.guide.dk/Bolig/Design/M%C3%B8bler/Designer/Bakkebordet__B%C3%B8llingbordet_2600698
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. august 2013 - 09:01 #2
Fin artikel, men bordet kan umiddelbart ikke skilles ad. Så formålet med at lave benene i to dele er ikke til at få øje på.
Når man tager de to bakker af kan det klappes sammen på langs, men ikke på midten.
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. august 2013 - 09:08 #3
Ups. nu kan jeg se det geniale ved konstruktionen. de to ben drejer modsat når man klapper det sammen.
point til store-morten for artiklen.
Send et svar Morten
Avatar billede store-morten Ekspert
13. august 2013 - 14:20 #4
Et 'Svar' kommer her ;-)