11. august 2013 - 18:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad har hackerne ud af det?

Jeg havde et angreb på min hjemmeside.  AVG gav en malware meddelelse om Exploit Blackhat SEO type 1720 og hjemmesidens indhold var skjult.  De der ikke bruger AVG kunne fint se hjemmesiden.  Efter længere søgning fandt jeg den følgende tilføjede kode, som jeg slettede, og derefter var fik jeg ingen malware meddelelse og jeg kunne se indholdet.

Jeg er nysgerrig efter at vide hvad motivationen kan være for den der har fundet vej til at placere koden.  Der er naturligvis den intellektuelle udfordring der ligger i det.  Så er der vel nogen der har en psykologisk tilfredsstillelse (som jeg har svært ved at forstå) i at ødelægge og sabotere.  Men kan vedkommende have en financiel eller materiel nytte af, at en sådan kode sidder på hjemmesiden?  Hvad kan virkningen eller resultatet af den tilføjede kode være som giver en sådan fordel?  Har nogen kendskab dertil eller indsigt deri?

Den tilføjede kode var denne:

<div id='hideMe'>parallel wedding ring CDMA 800 Per 1900 2G cpa Cialis 10mg <a href="http://sotrueradio.org/ (...) Online</a> </div>
<script type='text/javascript'>if(document.getElementById('hideMe') != null){document.getElementById('hideMe').style.visibility = 'hidden';document.getElementById('hideMe').style.display = 'none';}</script>
Avatar billede keysersoze Guru
11. august 2013 - 18:42 #1
Navnet på truslen siger det næsten - SEO, et forsøg på at få links på en masse sider.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. august 2013 - 19:42 #2
og derfor skal du så skifte adgangskode på systemet, og sikre, at du har nyeste version af det cms, du kører på.
Ret meget andet kan du ikke gøre (udover en backup regelmæssigt, så du hurtigt kan køre den ind hvis der opstår 'fejl' på siden). Igen - skift password osv hvis noget ændres uden din indgriben.
11. august 2013 - 19:43 #3
#1, aha!

Jeg har forstået, at google efter en søgning rangerer de fundne sider, blandt andet, efter hvor mange andre sider der refererer til den.  Hvis jeg søger på Syltetøj og finder, blandt andet, "Mormor's syltetøj",  "Økologisk syltetøj", Hvis der er 20 andre hjemmesider der har links til "Mormor's syltetøj" og 30 andre hjemmesider der har links til "Økologisk syltetøj", så kommer "Økologisk syltetøj", alt andet lige, til at stå højest i listen af resultater.

Så ved at placere http://sotrueradio.org/ på min hjemmeside og sandsynligvis på en masse andre, så skulle den få en fordel fremfor andre radio hjemmesider, en fordel der i forretningslivet er penge værd.  Men det kan vel næppe være ejeren af sotrueradio.org der står bag malwaren, for så kan der vel retsforfølges.  Så hvordan får den der laver malwaren noget ud af det?
11. august 2013 - 19:44 #4
#2, jeg så ikke dit indlæg før jeg skrev #3.  Jeg har skiftet adgangskode, og jeg er gået igang med backups, så jeg kan skifte ud.
Avatar billede keysersoze Guru
11. august 2013 - 20:22 #5
der er mere i SEO end bare links - men nu har du i hvert fald lige givet din "kunde" et par ekstra links :)
13. august 2013 - 19:00 #6
Jeg fik ikke rigtigt noget svar på hvad hackeren har ud af at placere et stykke kode på min hjemmeside der indeholder et link til en anden hjemmeside, med mindre linket er til hackerens egen hjemmeside.  Men i så fald ville man vel kunne fange hackeren.  Ligeledes hvis man bestiller en hacker til at lave link til ens hjemmeside.  Eller kan man placere link til sin side og så nægte alt og side "bevis det hvis i kan?"
Avatar billede keysersoze Guru
13. august 2013 - 21:09 #7
Nu skal du endelig ikke tage det negativt for det jeg skriver nu er nok at sætte det lidt på spidsen men du lyder meget godtroende :)

De sider der skabes link til har højst sandsynligt en ekstremt begrænset levetid og stammer fra "ulande" - så inden søgemaskinerne straffer dem for deres snyd er der tjent hvad der skal på siden og da det sker med fra alternative lande er risikoen for at der er nogen der gider/har ressourcer til at håndtere en så lille forbrydelse er minimal. Uden at vide det med sikkerhed vil mit gæt være at hackeren og manden bag hjemmesiden mere eller mindre er den samme.

Du kan nok sammenligne det med nigeriabreve - her står jo også alle oplysninger til at kunne fange dem bag men hvor tit sker det? Og selvom det er åbenlyst at det er fup er der alligevel nogle der hopper på den.

Det du skriver og forventer er det forventelige i denne del af verden - men det er altså næppe her det sker.
14. august 2013 - 05:31 #8
Keysersoze, jamen så er det nok mig der er godtroende.  Tak for forklaring.  Opretter du et svar?
Avatar billede keysersoze Guru
14. august 2013 - 09:13 #9
Som nævnt var det også at sætte det lidt på spidsen - men risikoen i cyperkriminalitet, specielt når det er så relativt harmløst som dette og foregår fra fx specielle lande i Afrika eller Asien, er meget lille. Det er ikke engang sikkert at det er deres eget domæne de har linket til men et hijacket domæne.

Endelig kan det selvfølgelig også være en dårlig eller lavmorals egentlig SEO-mand der har gjort det - det er let at købe massevis af links til ingen penge rundt om på nettet.

Mulighederne er mange - men i sidste ende er lav risiko og økonomisk gevinst for en eller flere i kæden incitamentet.