Avatar billede hanshvem Praktikant
04. august 2013 - 17:57 Der er 10 kommentarer

Hvor sikker er IPVanish?

Jeg har IPVanish forbindelse mest for at kunne se mine YouSee kanaler når jeg er uden for landet.
Men hvor sikker er det at bruge IPVanish?
Når jeg skal i netbanken er der så den mindste risici for at der er skadeligt software i IPVanish softwaren?
Eller er det altid sikrest at bruge IPVanish???

Tak.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 18:07 #1
Teoretisk kan der være "huller" i alt software, men det er ikke det der ville få mig til at fravælge programmet ved netbank.

Problemet er at firmaet kan se alt du sender og modtager, de vil altså (en tilfældig medarbejder) kunne opnå adgang til din netbank.

Med det sagt er det et anerkendt firma, men alligevel...
Der er jo absolut ingen årsag til at indsætte det mellem dig og din bank.
Avatar billede chalde Seniormester
04. august 2013 - 18:19 #2
Problemet er at firmaet kan se alt du sender og modtager, de vil altså (en tilfældig medarbejder) kunne opnå adgang til din netbank.

De skal så lige knække den krypterede forbindelse mellem browser og bank, da de kun kan se den krypterede trafik. Men brugen af forbindelser via. proxy eller VPN hos 3. part skaber bedre muligheder for MiM.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 18:27 #3
Netop Man-in-the-middle attack (MiM) jeg tænkte på.

Uanset hvad ligger min pointe fast:
Der er jo absolut ingen årsag til at indsætte det mellem dig og din bank.
Avatar billede hanshvem Praktikant
04. august 2013 - 18:58 #4
Vil det sige at en medarbejder hos IPVanish kan se alt hvad jeg laver selv om det er en krypteret forbindelse? (her tænker jeg på normal netsurfing)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 19:04 #5
Når du surfer med http så ja.

Når du bruger https (krypteret) så er svaret naaa ikke rigtig (kræver ihf en langt større indsats), men de vil stadig kunne misbruge såfremt de er dygtige og har viljen.

Jeg fik formuleret mig lidt ukorrekt i post #1, det har chalde ret i, men der er en unødig fare for misbrug.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 19:08 #6
Du skal bide mærke i ordet; unødig.
Risikoen er nok minimal, særligt da det er et anerkendt firma.
Avatar billede chalde Seniormester
04. august 2013 - 22:12 #7
Er enig med NielsErikK i, at det mest optimale er at bruge den slags services til upersonlige og ikke-kritiske ting.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 22:40 #8
Ja under normale surf er der jo krypteret fra din pc og frem til IPVanish, IPVanish vil kunne se alt.
Din udbyder (ISP) vil se forbindelsen krypteret.

Kun ved HTTPS er der krypteret lige fra din pc og frem til modtageren (det har intet med IPVanish at gøre).

Jeg er 100% enig med post #7
Til tv og tilsvarende upersonlige ting, er en sådan service helt ok at bruge.
Avatar billede hanshvem Praktikant
05. august 2013 - 17:27 #9
Hvor skal jeg trykke for at acceptere svaret?
Avatar billede fedtpelsen Nybegynder
01. august 2015 - 00:34 #10
Hej!

Jeg har VPN-info.dk og har for nylig anmeldt IPVanish. Den fik rigtig gode karakterer, da den på alle punkter er en fremragende VPN.

https://vpn-info.dk/vpn-anmeldelser/ipvanish/