Avatar billede martinbulow Nybegynder
02. august 2013 - 23:09 Der er 5 kommentarer

hjælp til windows

hej.
jeg skal bruge lidt her inden jeg kommer til at slette mit styreprogram.
har to diske på min bærbar en lokal disk C og en D. mit spørgsmål går ud på hvordan jeg finder ud af hvilken en af de to diske har den aktive styresystem?
grunden til mit spørgsmål er at der er to styre systemer på computeren en vista og Windows 7, og da min ven installerede Windows 7 valgte han ikke at slette vista da det ikke var nødvendig sagde han.
problemet er atcomputeren er blevet meget langsom og mangler snart hukommelse. nogen der kan hjælpe mig med at finde den aktive styresystem
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
02. august 2013 - 23:34 #1
Gå ind i "diskhåndtering" og kig der, det burde være lige til at se derfra :)Ellers skriv endelig, så vil jeg uddybe det.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
02. august 2013 - 23:38 #2
Kig efter allokeringen, hvor der står "boot"
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. august 2013 - 07:48 #3
der hvor der står i orden System boot
http://gratisupload.dk/vis_billede/699806/
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2013 - 08:15 #4
Hvis du  har alle dine personlige filer liggende på C drevet, så burde du kunne flytte dem til D drevet hvis der er meget plads her.
I mange tilfælde er de dog kun forbeholdt recovery, og derfor ikke særlig stort. Recovery filen er fra start af skjult af systemet.
Da du nu har fået installeret Win 7, kan jeg nemlig også være i tvivl om du kan bruge Recovery funktionen mere i det hele taget.
Avatar billede eyvind Seniormester
03. august 2013 - 10:26 #5
Det er nok Vista du vil af med.
Hvis det er en opgradering der er lavet, så ligger Vista i en fil der hedder noget med .old og den er stor.
Hvis du lige kigger i diskhåndtering, så kan du se hvad der er på den harddisk.
start > højreklik på computer > vælg administrer > og så diskhåndtering.

Nu kan du se hvad computeren indeholder af partitioner.
Din harddisk indeholder flere partitioner som kan ses i tekst firkantede rammer med farver i kanten.

Fortæl hvad der er og hvor store og hvor meget ledig plads.
(administrationsvinduet kan udvides med musen så du kan se det hele)