Avatar billede LarsLju Nybegynder
11. juli 2013 - 10:28 Der er 9 kommentarer

Er .gif eller .png bedst til hjemmesider

Hej. Er der nogen, der har en holdning omkring .png kontra .gif formatet.

Hvad er bedst til hjemmesider? Til rene billeder/foto er .jpg bedst, men hvad med billeder, der indeholder både grafik og foto. Er der nogen, som med bestemthed kan sige, at det ene eller andet format er bedst - gerne med en begrundelse. Min grafiker påstår, at .gif er marginalt bedre til at vise detaljer på billeder, som kun vises på en skærm.

Jeg lytter dog meget gerne, hvis du kan bidrage til at nuancere min og andres viden omkring .png og .gif.

På forhånd tak og venlig hilsen
Lars
Avatar billede Slater Ekspert
11. juli 2013 - 10:35 #1
Til 8-bit billeder er PNG *altid* bedre end GIF.

GIF er ikke et dårligt format, men 8-bit PNG er bare den smule bedre, så hvis du ikke vil have animation i, og valget står mellem GIF og PNG, bør du altid vælge PNG.

På grund af måden index color fungerer på, er begge lossless efter reduktionen af farver er sket, så den eneste forskel er at PNG fylder lidt mindre.

Det sværere spørgsmål er så, om du skal bruge PNG eller JPG til et billede. Nogle gange er det nemt at svare på: Hvis det er et foto med mange farver og ingen flade områder, skal du altid vælge JPG, hvis det er en illustration eller logo med kun få farver, skal du altid vælge PNG. Men nogle gange er det en mellemting - og så må det komme an på en prøve, hvad der ser bedst ud.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
11. juli 2013 - 10:37 #2
Jeg ved ikke hvad for et format der bæst, men jeg ved hvad de forskellige formater bruges til.

Med jpeg formatet kan man havde stor bileder uden de fylder alt for maget.

Med png formatet kan man bevarer alle detaljer i billedet.

Med gif formatet kan man havde små animationer.
Avatar billede Slater Ekspert
11. juli 2013 - 10:37 #3
Og naturligvis snakker jeg om JPG vs. 8-bit PNG i ovenstående. Beklager udeladelsen. 24-bit PNG er lossless og dermed bedre til billeder, men det fylder til gengæld temmelig meget mere end JPEG, så det er mere subjektivt hvor meget plads man vil ofre for kvalitet.
Avatar billede LarsLj Novice
11. juli 2013 - 10:43 #4
SKRIV VENLIGST SVAR, IKKE KOMMENTARER
Super tak for så mange gode indlæg på kort tid. Det giver virkeligt mening. Det eneste er, at jeg gerne vil have, at I skriver SVAR, ikke KOMMENTARER. Forskellen er, at jeg ud fra et svar kan uddele velfortjente point. Det kan jeg ikke med en kommentar.

... men skriv endeligt flere svar, det er super interessant at følge.
Vh
Lars
Avatar billede Slater Ekspert
11. juli 2013 - 10:45 #5
Jeg skriver med vilje aldrig svar før opretteren beder om det, fordi andre kan være mindre tilbøjelige til at deltage i emner, hvor de kan se der allerede er blevet svaret.

Men helt op til dig, naturligvis.
Avatar billede LarsLj Novice
11. juli 2013 - 10:45 #6
Hej viperline. Hvad er et 8-bit billede og hvor ved du dog så specifikke ting fra? Vh Lars.
Avatar billede Slater Ekspert
11. juli 2013 - 10:55 #7
Okay, det kræver en forklaring:

Bit-nummeret er antallet af farver et billede kan gemme. 8-bit betyder billedet kan indeholde op til 256 forskellige farver (2^8). 24-bit kan indeholde op til næsten 17 millioner farver (2^24).

JPEG formatet er altid 24-bit. GIF er altid 8-bit, og PNG kan være begge dele.
Faktisk er 24-bit PNG i virkeligheden 32-bit, men de sidste 8 bit bliver brugt til en såkaldt "alfa-kanal", som er gennemsigtighed.

Normalt lagres 8-bit billeder som det der kaldes index color, dvs. der gemmes en tabel over farver for hver eneste pixel i billedet, hvor JPEG gemmer rektangulære områder der minder om hinanden, hvilket gør at der kan opstå områder af forkerte farver, der kaldes "artifacts".

I et 8-bit billede skal farverne altså først reduceres til højst 256 - og det fjerner meget af farvedybden og de glidende overgange i et fotografi, hvilket er grunden til at man ikke skal bruge det til det - men hvis billedet allerede bruger under 256 forskellige farver, så sker der ikke noget - og til gengæld er de pixels "sikre" - der kommer ikke fejl i dem.

Dermed: er det vigtigt at du kan se de enkelte pixels, og at de ikke bliver gnedet lidt ud, så er index color eller lossless bedst.
Avatar billede Slater Ekspert
17. juli 2013 - 11:00 #8
Har du fået svar på hvad du ville vide?
Avatar billede LarsLj Novice
23. august 2013 - 08:39 #9
Hej Viberine
Undskyld jeg ikke fik svaret dig. Men stort ja til, at jeg har fået et rigtigt spændende svar og tak til dig for at levere den viden, jeg efterspurgte!
//Lars