Avatar billede handiandi Praktikant
18. juni 2013 - 02:49 Der er 23 kommentarer

PXE boot fra Synology

Hej I kloge mennesker derude

Jeg har en Synology DS1812+ som har opdateret DSM 4.2.xx
Dvs. den har indbygget PXE support - og dette vil jeg gerne prøve.

Jeg har et par gamle pc'er jeg gerne vil have indstalleret windows xp på. Den ene (i hvert fald) understøtter PXE.

Må blankt indrømme at jeg ikke ved (mildt sagt) ret meget om PXE, men synes selv jeg er forholdsvis god til at sætte mig ind i tingene.

Her er mit spørgsmål:
- Synology'en vil gerne pege på en bootloader (image). Hvordan kan jeg lave/finde en?

Lige pt. peger den direkte på en windows xp ISO fil, men det brokker klient-pc'en over. Det er jo klart hvis den vil have hele ISO filen loadet ind i RAM'en (gamle pc'er med minimum ram - derfor valget af windows xp)

Som jeg har fået ind i mit hoved, er boot-loaderen en (eller flere) små filer, som bliver loadet ind i klientens RAM, som så "peger" videre til selve ISO-filen. Lidt som CUE-filer til CD'er.

- Er jeg overhovedet på rette vej? Og hvordan kan jeg komme videre.
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
18. juni 2013 - 08:48 #1
Avatar billede handiandi Praktikant
18. juni 2013 - 09:50 #2
Tak Martin-Rene

Det skulle jeg have skrevet, men det link har jeg fulgt og kigget godt på.
Synes bare ikke de forklare omkring bootloader/boot image.

Selve netværket omkring PXE fungere hvad jeg kan se :)
Avatar billede chalde Seniormester
18. juni 2013 - 10:55 #3
Du skal se nærmere på WinPE (Preinstallation Enviroment):
http://etherboot.org/wiki/winpe
Avatar billede handiandi Praktikant
21. juni 2013 - 15:08 #4
tak for link chalde!

Har jeg ret i at man kun kan bruge windows xp pro og ikke Home til det?
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2013 - 14:00 #5
hej Anders  PXE kræver en server med noget opsætning AD ip en DHCP server og en DNS server og en deployment server  du kan ta en kik på Windows server jeg har selv kørt med wndows server 2008 of Windows server 2008 R2 og har så opgradering til Windows server 2011 der er lige komme en ny server som hedder Windows server 2012 du kan Download Windows Server 2012 som trial i 180-day http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/windows-server/

eller du ta en kik på Serva www.vercot.com/~serva/
Avatar billede chalde Seniormester
12. september 2013 - 14:38 #6
#4 Jeg har aldrig selv leget med PXE og Home, men kunne godt forestille mig der var en begrænsning i WAIK eller PE den vej.

#5 Nej det gør ej.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2013 - 02:09 #7
SÅ SIGER VI DET  SÅ TÅR JEG LIGE DU SKAL KIKKET HER http://www.youtube.com/watch?v=QhIx4ZL0IL0
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2013 - 07:31 #8
#7 Ja, det er én af mange måder at bruge PXE på. Men PXE er ikke forbeholdt WDS eller Windows-miljøer for den sags skyld.
Din viden omkring området er yderst begrænset Rasmus, hvilket dine utallige tråde omkring det beviser. Du bør sætte dig yderligere ind i det, inden du kommer med postulater om hvad man kan og ikke kan.

#4 http://support.microsoft.com/kb/303906/en-us indikerer at det burde være muligt med Home.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2013 - 11:06 #9
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2013 - 11:31 #10
#9 Emboot hvad? Har du bare fundet et tilfældigt link?
Hvis du har spørgsmål til PXE generelt, så opret din egen tråd.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2013 - 13:55 #11
jeg har kørt med Emboot  så den køre ud med Windows xp
er så gået over til WDS  men lag nu se hvad handiandi kommer med ???  :)
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2013 - 14:45 #12
#11 Hvis du læser indlægget: Han ønsker at gøre brug af sin Synology NAS til sit projekt. Synology har indbygget PXE, TFTP og DHCP og dermed grundelementerne på plads.
Men tror dog at tiden er løbet fra projektet desværre.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2013 - 22:29 #13
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2013 - 22:47 #14
#13 Samme link som skrevet i #1. Hvorfor?
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2013 - 00:38 #15
vi skal lige ha Anders Rahbek på banen igen :).
Avatar billede handiandi Praktikant
16. september 2013 - 01:45 #16
Hej begge

Projektet er pt. blevet lagt på hylden pga. Bachelor projekt, men vil gerne have det til at virke på sigt.

chalde har ret i at jeg gerne vil bruge Synology, da den har "grundpakken" til det

Sidst jeg prøvede kunne klienten godt finde Serverens ip og begynde at boote via PXE.
Dog kom den med ca. Følgene fejlmeddelelse:
load: pxelinux.cfg/default ok restarting system

Herefter genstartede den og gjorde.... Ingenting. Så kunne man begynde forfra.
Jeg fandt aldrig helt ud af hvad der manglede/var galt.
Kan I evt. give et hint? :)
Avatar billede chalde Seniormester
16. september 2013 - 07:39 #17
Du kan muligvis finde lidt inspiration her: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc722358(v=ws.10).aspx
Ved dog ikke om XP og PE2.0 taler sammen.

Yderligere inspiration i forhold til pxelinux:
http://diddy.boot-land.net/pxe/files/xp.htm
Avatar billede chalde Seniormester
16. september 2013 - 07:40 #18
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2013 - 18:19 #19
jeg ved ikke noget om PXE Linux kan du ikke botte via winpe ?
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2013 - 18:23 #20
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2013 - 18:23 #21
dur til iso
Avatar billede chalde Seniormester
21. september 2013 - 09:18 #22
Rasmus64745 - lad være med at poste tilfældige links. Du har smidt et link til håndtering af problemer Citrix på et vmware-miljø, hvad skal han bruge det til?

Du må forstå, at han ønsker hjælp til en konkret situation:
Han skal PXE-boote en installation fra en Synology-enhed.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2013 - 00:04 #23
Afmeld Overvåg