Avatar billede tjek Nybegynder
13. juni 2013 - 20:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Højttalerenheder

Har nogle B&O CX100 højttalere hvor enhederne skal repareres. Når jeg tager dem ud, er kablerne (2 stk på hver enhed) fra højttalerens "indre" loddet fast på enheden.
Kan jeg uden videre klippe kablerne over og sno dem sammen igen når jeg får enhederne retur? Skal der evt bruges en muffer?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juni 2013 - 20:34 #1
hvis du ikke bytter om på de to ledninger, så er det ok. Det er dog bedre at lodde dem sammen.
Avatar billede milter Ekspert
13. juni 2013 - 20:39 #2
Ja, du får ingen problemer med at sno de overklippede ender sammen bagefter.

Sørg for, at enderne er lange nok til at kunne nå sammen bagefter og for, at de ikke kan kortslutte, dvs. komme i forbindelse med hinanden. Det kan du evt. gøre ved at trække et stykke ventilgummi (fra cykler) af passende længde over den ene del af ledningen før samling og så efter samling trække det ind over samlingen. Afpas længden af ventilgummiet, så det dækker mindst 1 cm ud over den afisolerede ledning.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2013 - 08:24 #3
#2 Smart ;-) Alternativ måde til krympeflex.

Personligt havde jeg nok også loddet dem sammen som claes skriver, for at få den formodentlige bedste forbindelse.
Avatar billede milter Ekspert
14. juni 2013 - 09:46 #4
#3.

Metoden med ventilgummi er blevet brugt flere gange gennem årene :-)

Mht. lodningen: Hvis nu der skal loddes, hvorfor så ikke gøre det, hvor de i forvejen er loddet fast på højttaleren?  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2013 - 10:12 #5
#4 Ja det er selvfølgelig det man gør, når man lodder :-)
Men ideen med at klippe af så man kan se hvor de har siddet er fin synes jeg, hvis længden af ledningerne tillader det.
Avatar billede tjek Nybegynder
14. juni 2013 - 18:19 #6
Har desværre hverken loddekolbe eller tin så vover mig ud i nogle fletninger. Ret genialt med gventilgummiet :)
Avatar billede milter Ekspert
14. juni 2013 - 19:18 #7
Held og lykke med projektet og tak for point :-)

Husk, som claes57 skriver, ikke at få byttet om på ledningerne, når du samler dem igen. Hvis du gør det, kommer de "ud af fase", medmindre du bytter om på begge højttaleres ledninger. Resultatet er, at stereobilledet forsvinder.
Avatar billede milter Ekspert
14. juni 2013 - 19:24 #8
@claes57.

Soory, jeg glemte at opdatere, før jeg lavede mit svar i #2. Da du var først, og vi hver især har bidraget, har jeg lavet point til dig her:

http://www.eksperten.dk/spm/982436