Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
10. juni 2013 - 11:06 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

cpu cooler H60 vil ikke sætte hastigheden ned efter spil

hej

jeg har prøvet en masse forskellige indstillinger inde i bios har opdateret bios har resat bios men intet vil virke
når pcen starter virker det hele fint og blæseren kører meget stille som den skal men når jeg så feks har spillet og går ud af spillet så går blæseren til cpuen ikke ned i hastighed igen den kører bare på fuld fart mine temperaturer er meget fine så det er ikke det der bekymrer mig .. har 26-28 grader når den er idle og omkring 42-45 grader når jeg spiller og den er ikke OC overhoved nogen der kan hjælpe ?
har prøvet at rode med Windows og med strømindstillingerne men det får jeg heller ikke noget ud af

Windows 7 x64
amd 1100T BE / corsair H60 cpu cooler
asrock 990fx extreme4
16gb 1600MHZ
gigabyte 670 gtx
OCZ vertex 3.20 240gb
XFX pro 850w

MVH
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juni 2013 - 11:58 #1
Jeg går ud fra der er rent og pænt (køler/blæser).

Mit gæt er dit bundkort hardware-fejler, hvis du har en anden køler kan du evt teste med den.

Har du mod på det, så kan du prøve at se om der findes BIOS upgrade hos producenten.
(Man kan miste forbindelsen (for altid) hvis BIOS upgrade går galt!!!)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juni 2013 - 11:59 #2
Sorry, du har allerede upgradet BIOS, så det er ikke en option.
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
10. juni 2013 - 12:09 #3
hey

ja det er næsten helt nyt det hele .. og holder det altid rent og pænt derinde :-)
problemet i bios er at der er kun 2 muligheder .. full speed eller at man sætter den til automatisk hvor man så kan sætte sin egen speed (hvad jeg syntes er meget mærkeligt at de kalder automatisk når man så får muligheden for selv at indstille) evt fra en presat .. fra speed 1 til speed 9 hvor 9 er næsten det samme som full speed sådan lyder det i hvert fald)man kan så også stille den med nogle tal fra 1 til 255 tror jeg det er .. hvor 255 er højeste speed .. men intet hjælper
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juni 2013 - 12:22 #4
Ja så er vi tilbage ved min tidligere post...
Mit gæt er dit bundkort hardware-fejler, hvis du har en anden køler kan du evt teste med den.

Det lugter lidt af reklamation under garantien.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. juni 2013 - 13:17 #5
Har du prøvet og nulstille bios ved og tage strømmen fra den og derefter tage bios batteriet ud og starte den uden bios batteri for derefter at slukke den, tage strømmen fra den og sætte bios batteriet i igen og starte den op og gå ind i bios og indstille tid og dato og derefter starte et spil og når den blæser meget så stopper du spillet og ser om problemet er der endnu.
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
10. juni 2013 - 16:44 #6
ja men det er et bundkort jeg har fået som ombyttet fordi at det andet jeg havde røg også .. så det er helt nyt lol
ja jeg har prøvet at resette helt tilbage til fabriksindstillingerne .. så man skulle stille tid og sån igen .. har prøvet med at kun indstille tiden og så starte den og stadig samme problem ..
Avatar billede Blueeyez Mester
10. juni 2013 - 16:59 #7
Prøv og tag kontakt til sælger og oplys om følgende.. Enig i det nok er bundkort hvis følgende er gjort uden effekt på blæseren..

Hvad hvis du laver stress test med fx prime95 (software værktøj der er gratis)
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
10. juni 2013 - 19:42 #8
har lige lavet en prime95 (igen) og det er det samme .. når jeg stopper programmet så kører blæseren bare videre på fuld fart ..
Avatar billede Blueeyez Mester
10. juni 2013 - 19:53 #9
Hmm giver NielsErikK medhold i det nok er bundkortet så.
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
10. juni 2013 - 20:02 #10
ja det tror jeg også det er .. med mindre der er noget galt med blæseren .. men den styrer jo intet .. det er jo bundkortet der styrer den ... .. damn .. så kan jeg sidde og vente på et nyt bundkort igen i 14 dage 3 uger.... øvs .. jeg får snart en anden helt ny H60 som også er en ombyttet da den jeg havde tidligere larmede og brummede har jeg nu ventet over en mån på hehe men den skulle være her snart har de lovet .. prøver lige med den først inden jeg sender MB retur ..
men tak for det begge to .. lader den lige stå lidt endnu .. kunne jo være der er nogen der evt har samme bundkort og som har en løsning på det ..
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 16:21 #11
har lige installeret HWmonitor og speedfan for at chekke mine temps og speedfan siger min iddle ligger på 47 grader .... wtf .... HWmonitor siger omkring 33 grader og coretemp siger det samme som HWmonitor .. men så er det jeg tænker .. kan jeg overhoved stole på coretemp og HWmonitor? for hvis det er rigtigt så kan jeg da godt forstå at min blæser kører på fuld knald hele tiden .. min bios siger også at den ligger på omkring 45 grader når jeg bare står inde i bios men det syntes jeg altid den har gjort også på andre pcer .. og når den så kommer ind i Windows så falder temp til det den skal .. men der går kun lige et minuts tid så starten mine cpu blæser med at sætte farten op .. nogen der ved hvordan man kan chekke om pumpen på h60 overhoved kører ? .. for man kan jo ikke se eller høre den da det er vand køling
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juni 2013 - 16:49 #12
Programmerne burde være troværdige, men fejl i bundkortet gavner ikke dem..

Hvor mange blæsere har du på din h60? Link gerne til den du har.
Samt hvilke blæsere benytter du?
Er der flow i dit kabinet? Altså luft ind forfra og siden og ud bagfra?
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 17:01 #13
har 1 blæser på og det er den som var med som standard og den er ganske fin .. når altså det andet virker som det skal .. feks lige nu har jeg været inde i bios og sætte den til at den skal starte ved omkring 53grader .. og og så gik jeg i Windows og der var den ganske stille som den skal .. ttændte så for prime 95 og lod den køre i 2 min .. og så begyndte blæseren at køre stille og roligt hurtigere og hurtigere som den også skal .. og det passede faktisk med speedfan temps at den startede ved omkring 53grader ... kørte med den til den var omkring 58grader slukkede så for prime95 igen .. og da den begyndte at falde under de 53 grader jeg havde sat den til i bios så begyndte den at gå langsommere igen .. som den også skal .. og det indikerer vel at temp som er i speedfan er rigtige og at jeg ikke kan stole på HWmonitor og coretemp ? .. så er spørgsmålet så hvorfor fan min temps er SÅ høje ? .. har rodet med computer i mange år og samlet 100 vis af pcer så det er ikke noget med pastaen eller noget i den retning har for øvrigt også lige haft den af og givet den ny kølepasta (meget tyndt lag som man skal)bare for en sikkerheds skyld .. men det hjalp intet .. som forventet . .
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 17:08 #14
har for resten ikke nogen side på lige nu så der er fri luftgennemgang i pcen .. men jeg har ellers masser af gennentræk i pcen normalt

http://www.edbpriser.dk/vandkoeling/corsair-hydro-series-h60-high-performance-liquid-cpu-cooler-id-4837936.aspx

den der .. bare en lidt nyere model (2013 model) som jeg ikke lige kan finde .. stadig en H60 tho
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juni 2013 - 17:27 #15
Hvilket kabinet har du?
Hvor mange blæsere og hvilke samt blæser de ind eller ud? (Gælder os den til cpuen)
Er der iøvrigt skidt i cpu køleren? (Ved selv den skal renses ca hver 2 mdr - 4)
Hvilken kølepasta benytter du?
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 17:41 #16
betyder sådan set ikke noget hvad og hvor mange blæsere jeg har når jeg ikke har nogen sider på pcen lige nu gør det ? og som jeg skrev i et tidligere oplæg så er alle tingene næsten helt nye og at jeg altid holder rent inde i min pc .. og ingen ledninger ligger og flyder og sån ..
men min cpublæser ..blæser ud af kabinettet jeg har en 120 mm som køler mine hdd's som blæser ind .. min psu tager luft i bunden af pcen og blæser ud bagi .. så det eneste som i realiteten blæser ind er til mine hdd's som sidder foran i kabinettet .. men igen .. det har vel ingen betydning når der ikke er nogen sider på lige nu ..
cpublæseren er den som er med som standard
jeg bruger artic silver som pasta
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 17:42 #17
tror jeg prøver at skifte bundkort .. har et liggende jeg ikke bruger alligevel .. tror sq der er noget galt med det jeg har fået retur .. som jeg bruger nu
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juni 2013 - 17:53 #18
Om du har sider på eller ej lige nu er urelevant, skal vide hvilke forhold din pc til dagligt har og siderne bruges netop til og holde luften i kabinettet.

Har du en ekstra blæser liggende som du kan sætte på din H60?

Personligt anbefaler jeg Artic f12 blæsere de er 120mm og er meget effektive.

Der er grund til standard køling ikke benyttes og det samme gælder for blæserne.

Du bør os tænke på du vel har et ret varmt grafikkort der påvirker din h60 os?
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 18:34 #19
har næsten aldrig mine sider på min pc ..
http://img42.imageshack.us/img42/6535/img0490ua.jpg
sådan ser den ud indeni .. og uden sider på har mit gfxkort ingen betydning da den puster luft ud af siden som mangler ..
alt det her har aldrig været et problem før men er ikke sikker på hvornår/hvordan problemet opstod og nu vises der forskellige temps i forskellige programmer .. hvad skal man stole på ..
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juni 2013 - 19:09 #20
Det er svært og sige, men kunne fortsat være bundkortet, når temp er 50+ på cpu er køleren så os varm? (Den der sidder blæser på)
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 19:13 #21
nej den er nemlig ej .. heller ikke slangerne .. jo lidt hvis jeg kører prime95 .. men ellers er de stuetemp eller lidt køligere
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 19:17 #22
det undrer mig bare at den er SÅ varm når den står i idle .. den ligger på 52grader idle nu (hvis man altså skal tro på speedfan).. alt for meget .. det kan man jo gøre MEGET bedre med Almindelig luft eller bare med den køler der følger med cpuen generelt så der er helt sikkert noget galt her .. tror jeg prøver det andet MB jeg har ..
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juni 2013 - 20:23 #23
Har du ikke en anden køler ellers? At teste MB er en ting, men hvis det ingen forskel gør så test h60eren.

Jeg vil os igen opfordre dig til artic f12 blæsere eller andre som er high-end blæsere :-)
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 21:23 #24
har nu skiftet bundkort .. og alt virker nu perfekt .. den ligger på omkring 31-33 grader idle og omkring 48-50 med prime95 kørende og den går helt ned i hastighed lige så snart jeg slukker for prime95 igen så det var sq det MB den var gal med .. pfff har garanteret fået et brugt eller noget tilbage .. skulle ikke undre mig .. nå men da der jo er flere folk der har været inde over her hvad gør vi så ?
hvis der ingen forslag er så kører den til i morgen aften så folk har en chance for at skrive et svar ..
1000 tak for hjælpen alle sammen :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juni 2013 - 21:36 #25
Point bør gives til NielsErikK!
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 22:26 #26
oki .. han får til i morgen aften til at give svar ellers ryger de til dig :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 22:37 #27
Stik point til Blueeyez.
Han har gjort et fint arbejde her og er generelt meget dygtig/hjælpsom.

Ud over det samler jeg ikke på point.  :-)
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 22:43 #28
points hermed "stukket" til Blueeyez
NielsErikK du havde ellers ret fra starten af hehe .. MB der ikke duede
men igen takker for hjælpen :-)

denne tråd er afsluttet!!
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. juni 2013 - 22:45 #29
hmm .. virker det ikke ???
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juni 2013 - 22:57 #30
#29 smid et svar og giv dig selv pointsne ;-)