Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
06. juni 2013 - 20:37 Der er 9 kommentarer

Forstærker????

Hej jeg har lige købt et par nye højtalere:
Eltax Power solution 15.
Type speaker 3-vejs
Musik power 600watt
Sinus 250 RMS watt
Freq. 30-20.000 Hz
4 - 8 Ohm

Og den forstærker/receiver jeg har nu kan simpelthen ikke følge med mere, er rimelig uvidende omkring sådan noget og vil gerne vide hvad der ville være et godt køb af forstærker?
Hvad skal jeg kigge efter og være opmærksom på?
gerne til en overkommelig sum :)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2013 - 21:12 #1
dine højttalere kan maks tåle 600w - men der vil ikke komme lyd ud.
ved 250w lyder de som røv og nøgler...
Rimelig lyd uden for meget forvrængning er vel 100w - så du skal bruge en 2*100w (din-norm) forstærker.

hvor stort et rum skal du spille op?
http://www.av-connection.dk/?PGr=4905&ML=208
har indgange fra stort set alt...
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
06. juni 2013 - 21:31 #2
10 m^2 men vil gerne have muligheden for at kunne spille en mindre sal op.
min sony surround forstærker på 5 x 100w kan slet ikke trække dem .
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2013 - 23:13 #3
hvis de 5*100w også er skod-watt (RMS watt), så er det en forklaring. Hvis det skal lyde godt så skal du gå efter DIN-målinger (det er målt ved lav forvrængning). Og der skal udgangseffekt på anlæg ca passe til højttalere (også målt efter DIN-standarden).
DIN: http://en.wikipedia.org/wiki/Deutsches_Institut_f%C3%BCr_Normung

For at spille en sal op er det en god idé med en subwoofer (og den skal have mere effekt). Reelt skal du til den type gå efter pa-anlæg.

Tag et lille anlæg billigt til dit rum og få en god lyd der, og et pa-anlæg til mindre sale. De to ting bør ikke blandes sammen (udover at du kan have en ipad med musikken til begge)...
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juni 2013 - 06:30 #4
Er du færdig i den anden tråd, der minder en del om denne?
http://www.eksperten.dk/spm/981969#reply_8065000
Hvis du er vil du også få hjælp en anden gang hvis du beder om svar fra hjælperne.
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
07. juni 2013 - 08:12 #5
ja, jeg har skrevet en slut kommentar der inde.
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
07. juni 2013 - 08:13 #6
Hvordan Måler man DIN på forstærker og højtaler? :D
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
07. juni 2013 - 16:50 #7
Vil en surround forstærker fungere ligeså godt som en stereo?
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
08. juni 2013 - 20:48 #8
må godt nok indrømme at jeg stadigvæk er meget på bar bund hvad angår mit køb af forstærker
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juni 2013 - 20:58 #9
Det kan jeg godt forstå, hvis du ikke vil ofre det der kræver for at virke.
Du har i anden tråd fået tips om hvad der kunne være en mulighed.
Jeg afmelder tråden her nu.