Avatar billede tobygames Nybegynder
05. juni 2013 - 22:09 Der er 18 kommentarer

overvågelse

jeg har en computer der er windows 7 på. og på et tidspunkt fandt jeg ud af at der er nogen der kan se hvad jeg downloader. om man evt. kunne gøre sådan at dem som overvåger en ikke kan registrere at man har fjernet evnen til at vedkommene kan overvåge ens downloads?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. juni 2013 - 22:29 #1
Hvis du downloader eksempelvis en torrent, så vil man altid kunne se hvilken IP som data sendes til.
Man kan så bruge proxy/VPN forbindelser til at gemme sig bag (så ser de proxy IP og ikke din egen), intet er dog helt skudsikkert.

Du må nok oplyse i detaljer hvad det drejer sig om for vi kan hjælpe rigtigt.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juni 2013 - 00:33 #2
Overvåger nogen din pc med software eller snakker vi om internettets generelle overvågning?
Avatar billede tobygames Nybegynder
06. juni 2013 - 16:21 #3
vi snakker om at dengang hvor det rent faktisk var en torrent jeg downloadede var der ååbenbart nogen der kunne se hvad der gemte sig i den torrent
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juni 2013 - 16:42 #4
Det skyldes flere ting, men da det lyder til du henter ulovligt fra nettet vil jeg ikke stille min viden til rådighed udover at der er altid nogen der ser hvad du foretager dig på nettet, men blot ikke nødvendigvis i detaljer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. juni 2013 - 09:20 #5
Husk lige, at anvender man VPN (uanset om det er HideMyAss eller lignende) havner man pr. automatik på PET's overvågningsliste; og det er uanset om det er fordi man vil se amerikansk streaming video eller glor på små ...
Avatar billede lclemens Nybegynder
07. juni 2013 - 16:33 #6
CRKrogh, har du set for mange film?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. juni 2013 - 16:38 #7
#6
Nope. Og jeg regnede egentlig med at det efterhånden var almen viden. Har endog været publiceret på Retsinformation, om end det efterhånden er ved at være meget længe siden. Flere dumsmarte kommentarer?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. juni 2013 - 23:50 #8
#7 Gider du finde link frem, jeg har svært ved at tro så mange firmaforbindelser mv. overvåges af PET.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. juni 2013 - 10:43 #9
#7

Så vidt jeg husker, er det kun privatpersoner, der er omfattet - ikke en virksomheds VPN. Men hvis du er så interesseret i emnet, finder du det nok. Retsinformation og indenfor de sidste 2-3 år. God fornøjelse.
Avatar billede lclemens Nybegynder
08. juni 2013 - 14:47 #10
#7

Jeg har skam mange. Dertil kommer at de skal bryde noget kryptering for at kunne kigge med.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. juni 2013 - 14:58 #11
#10

Det jo principielt bedøvende ligegyldigt, hvor meget eller hvor lidt kryptering, de skal bryde for at overvåge VPN'en. Det er (så vidt jeg ved) IP# og andet, der kan sammenkædes med VPN'en, der er interessant for dem.

Og "bryde noget kryptering" - uha da! Mon ikke kryptering i diverse afarter brydes i vildskab over hele verden af sådan cirka alle, der har en smule matematisk interesse? :-)

I kraft af hvad jeg laver til daglig, har jeg sikkert nok en fornuftig fornemmelse af, hvor vidt en VPN kan kompromitteres...
Avatar billede lclemens Nybegynder
08. juni 2013 - 15:03 #12
Jamen så kan vi jo lige så godt afskaffe vpn, når det nu er så usikkert - fordi så kan alle med adgang til trafikken jo stjæle den.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. juni 2013 - 15:12 #13
Ok, vi har så fået bekræftet, at det ikke er omtanke, du bliver svimmel af...

Men læs nu først lidt om VPN og få en ide om, hvor mange forskellige implementeringer af det, der findes. Nogle er ganske givet "umulige" at kigge med i, mens andre kan kompromitteres uden de store armbevægelser.

Jeg dropper overvågning af tråden herfra.
Avatar billede lclemens Nybegynder
08. juni 2013 - 15:17 #14
Nu taler vi ligesom ikke at omgå dårlig kode/kryptering. Men hop du bare af.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
09. juni 2013 - 09:35 #15
CRKrogh når du kommer med overraskende postulat, så er det vel meget fair at bede dig bakke det med relevante link.

Jeg tager din reaktion som; at det kunne du ikke.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
09. juni 2013 - 09:36 #16
**bakke det OP med relevante link.
Avatar billede tobygames Nybegynder
22. juli 2013 - 00:42 #17
tilbage til det emnet handler om gutter. hvad er vpn?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. juli 2013 - 10:45 #18
Helt basalt netop, hvad navnet antyder: Et virtuelt privat netværk - http://da.wikipedia.org/wiki/Virtual_Private_Network
Der findes en mængde forskellige måder at implementere det på og er vel grundlæggende en udløber af de "leased lines" vi benyttede i gamle dage til site-2-site kommunikation.