Avatar billede splitbus Nybegynder
04. juni 2013 - 05:49 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

MBP Early 2011 - Optibay - Samsung SSD 840 (520gb)

Har en som sagt en ældre MBP Early 2011 der trænger til lidt første hjælp derfor har jeg indkøbt 2*8 GB Ram (Hvilket virker fint) og en OptiBay til en Samsung SSD 840 (520 GB) i stedet for DVD drevet.

Min MBP kan se mit SSD drev men jeg kan ikke partitioner det eller på anden måde komme i kontakt med det ?

DiskVærktøjet kan som sagt se drevet.
Kan ikke vælge det ved installation af Lion

Nogen ide om hvad der er galt ?
Avatar billede thill Nybegynder
04. juni 2013 - 06:59 #1
Hvis jeg var dig ville jeg, for at få fuld udnyttelse af SSD'en bytte om på drevene, så din gl. HDD kommer over i OptiBay'en.
Så ville jeg starte en internet recovery op og se om ikke SSD'en så kunne partitioneres.
Avatar billede splitbus Nybegynder
04. juni 2013 - 08:04 #2
Det tænkte har strejfet mig og det bliver nok også resultatet.

Hvad er "internet recovery" ?
Har du evt et link ?
Avatar billede MacTek Nybegynder
04. juni 2013 - 09:02 #3
som sagt tidligere, hvis du vil udnytte din SSD så skal systemet ligge på den og den skal være på den default boot lokation, der hvor din gml. HD var.
Mht. problemet, har du forsøgt at boote fra din gml. disk og partitioner SSDen derfra? det er også muligt og bedst at partitoner Disken via diskutility igennem install disken, hvis problemet fortsætter, kunne der være en fejl på enten optibay eller på selve SSDen.
Du kan udelukke optibay ved at boote på install disken når kun SSDen er tilsluttet til den default lokationen og hvis det lykkedes dig at formaterer så ligger fejlen på optibayen og hvis ikke, ligger fejlen på SSDen.

Held og lykke.
Avatar billede splitbus Nybegynder
04. juni 2013 - 18:03 #4
Efter opstart af Mac får jeg fejlmeldingen :
"Computeren kan ikke læse den disk, du har sat i drevet"
Jeg vælger herfra at initialiser og ved oprettelse af 1 partition får jeg fejlmeldingen :
"Partitionering mislykkedes med fejlen - Fjernelse af data på enheden for at undgå fremtidige tilfældige undersøgelser mislykkedes"
I diskværktøj under "info" på SDD står der ikke formateret.
Avatar billede splitbus Nybegynder
04. juni 2013 - 18:18 #5
Jeg får fejlmeldingen når jeg booter på den gl. HD og forsøger at partitionere SSD derfra.

Du kan udelukke optibay ved........Altså ud med den gl HD og ind med SSD på dens plads og boot på install DVD (har kun en 10.6.2 install DVD er det OK ?)
Skal jeg montere DVD igen eller kan jeg bare boote fra ekstern DVD drev ?
.
Når du diskværktøj info siger "ikke formateret" skal jeg så forbi en Win pc for at formatere SSD ?
Avatar billede MacTek Nybegynder
04. juni 2013 - 18:59 #6
Du får fejlmeldingen nemlig fordi disken skal partitioneres til GUID/Mac, når fejlmeldingen kommer fremme, en af de mulighed er "initializer", det er der du skal trykke for at åbne diskutility og partitioner disken.
Ja det er sådan du kan udelukke at fejlen ligger på optibay og boote på install disk, lige meget hvilken version bare at den passer til din computer, du skal blot have access til Diskutility.
Når disken er isat starter du maskinen og holder C tasten ned så booter den fra install disken.
Avatar billede splitbus Nybegynder
04. juni 2013 - 19:01 #7
Jeg kan netop ikke partitionere SSD ved at trykke initialiser eller for den sags skyld direkte i diskværktøj
Avatar billede MacTek Nybegynder
04. juni 2013 - 19:01 #8
Avatar billede MacTek Nybegynder
04. juni 2013 - 19:03 #9
ok, så må du forsøg at udelukke optibay på den måde, ud med den gammel, ind med SSDen og hold C ned med install disk isat.
Avatar billede splitbus Nybegynder
04. juni 2013 - 19:47 #10
Foreløbig TUSIND TAK kigger på det hele inat og vender tilbage, TAK
Avatar billede splitbus Nybegynder
04. juni 2013 - 21:18 #11
MacTek. TUSIND TUSIND TAK for hjælpen og dine tålmodige guides, TAK
.
Nu virker det
Har flyttet gl. HD i optibay i stedet for DVD og SSD i den gamle HD's plads.
Har installeret nyeste Mountain Lion og det virker
.
Kunne dog ikke boote fra DVD via USB, Fik 3 bip som fejlmelding ?
.
TAK
Avatar billede MacTek Nybegynder
04. juni 2013 - 21:49 #12
3 bip indikerer ram fejl normalt, og 5 batteri mangel, Kan faktisk ikke se noget forbindelse mellem bip og boot fra ekstern, har du købt den rigtigt ram type? jeg vil holde øje med din ram, der burde ikke være for mange badboldt nu og hvis der er skal ram undersøges med evt. et program der hedder ramtest (google)
Du er velkommen.
Avatar billede splitbus Nybegynder
05. juni 2013 - 02:00 #13
De 3 bip kom kun når jeg forsøgte at boote fra DVD. Der er INGEN bip nu, det kører bare derudaf.
Min MBP starter op på 20 sek mod før 1,5 min.