Avatar billede digitalsoul Nybegynder
03. juni 2013 - 08:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opsagt - Hva nu?

Hejsa

Jeg blev fritstillet fra mit arbejde 1 februar og er opsagt den 31 juni. Hvilket betyder at jeg skal på dagpenge, noget jeg aldrig har prøvet før. Så jeg har trimmet min økonomi ind så jeg forhåbentligvis kan overleve ;)

men jeg har et par spørgsmål som jeg håber folk kan hjælpe mig med.

Er medlem af Dansk Metal og betaler 1028 til fagforeningen som inkl. a-kasse delen. Betaler ved siden af også til efter løn som er 467 kr.

A-kasse delen er 464,50 kr - Så resten er 1030,50 hvilket virker som en del når man nu går del ned i "løn". Hvad gør folk normalvis? Opsiger de fagforeningen, hvad med efterløns ordningen beholder man den?

Boligstøtte, er der noget man kan få? Bor i en 90kvm2 leje lejlighed til 5500 om måneden hvor der betales til vand+el ved siden af. Og hvor tidligt kan man søge dette?

Når man nu skal melde sig ledig, hvad er så bedst at gøre? Møde op på sit jobcenter med en kopi af opsigelsen + lønsedler? Eller gør man det bare hjemmefra via internettet. Fordele + ulemper ved den ene måde frem for den anden?

Og kan det passe at det er noget man gør den første reelle ledigheds dag eller kan man gøre det før så det er på plads?

Jeg har ikke været logget ind på eksperten i et lang stykke tid (flere år) så jeg har en masse point stående. Derfor er der udlovet 200 point som kan fordeles på de respektive svar.

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede finb Ekspert
03. juni 2013 - 09:56 #1
Ad 1
Bed a-kassen om nedsat kontingent, da du er ledig.

Ad 2
Det afhænger af flere ting, spørg din kommune om boligstøtte, søg NU.

Ad 3
Mød op på Jobcentret/Arbejdsformidlingen
på 1. ledige dag
og få en kvittering.
Bagefter kan du møde op/gå på nettet i din a-kasse, spørg din a-kasse. Find dine lønsedler frem.

Mvh finb
1.
A-kasse delen er 464,50 kr - Så resten er 1030,50 hvilket virker som en del når man nu går del ned i "løn". Hvad gør folk normalvis? Opsiger de fagforeningen, hvad med efterløns ordningen beholder man den?

2.
Boligstøtte, er der noget man kan få? Bor i en 90kvm2 leje lejlighed til 5500 om måneden hvor der betales til vand+el ved siden af. Og hvor tidligt kan man søge dette?

3.
Når man nu skal melde sig ledig, hvad er så bedst at gøre? Møde op på sit jobcenter med en kopi af opsigelsen + lønsedler? Eller gør man det bare hjemmefra via internettet. Fordele + ulemper ved den ene måde frem for den anden?

Og kan det passe at det er noget man gør den første reelle ledigheds dag eller kan man gøre det før så det er på plads?
<
udlovet 200 point
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. juni 2013 - 10:07 #2
Hej.

  Jeg tvivler på at Metal vil reducere kontingent. Noget andet er så, at det vil være fornuftigt nok at opretholde medlemsskabet af den faglige del, hvis der opstår noget bagefter i forhold til din arbejdsgiver. Indbetalingen til efterløn er du under alle omstændigheder nød til at opretholde, hvis du vil være sikker på ikke at tabe det på gulvet; du kan jo holde en pause med indbetalingen, men det afhænger af hvornår du er begyndt at indbetale, da den samlede indbetalingsperiode skal være af en given størrelse.
  Støtte melde jeg pas - jeg bor i ejerbolig og der er der intet at hente.
  Ledighed skal meldes på Jobcenter første ledighedsdag - og det er MEGET VIGTIGT at du får det gjort, da der ikke er nogen dagpenge før denne dato! Derefter en tur på a-kassen.

De bedste hilsner
Avatar billede finb Ekspert
09. juni 2013 - 08:40 #3
Hvilket svar kan du bruge ? finb
Avatar billede vejmand Juniormester
09. juni 2013 - 09:22 #4
Avatar billede digitalsoul Nybegynder
10. juni 2013 - 07:20 #5
Tak for svaret finb :)