Avatar billede ShabanArmani Nybegynder
30. maj 2013 - 13:51 Der er 2 kommentarer

Embedded programmering C, Linux - Devkit8000

Hej

Jeg har nogle spørgsmål omkring en eksamen i Microprocessor

1) Hvad hedder det system/Program kernen starter op, når den overleverer ansvaret til user space Devkit8000 systemet?
a. busybox
b. systemV
c. systemd
d. upstart
e. homebrew
f. sysinit

Er der nogle der kan svare på dette?

2) Hvad er det primære formål med major/minor nummer parret?
a. at filer i /dev/ får et unikt nummer par, således at den enkelte fil er unikt identificerbar
b. At kernen kan benytte en given specifik fil bestemt ud fra dens major/minor nummer
3. At major/minor nummer parret skaber et entydigt bindeled mellem user space og kernel space mht. file operations
4. at udev kan oprette korrekt navngivne node filer med kerne bestemte major/minor nummer par i /dev.

Er der nogle der kan svare på dette?

På forhånd tak! ;)
Avatar billede Druesukker Nybegynder
09. juni 2013 - 02:45 #1
Jeg kender ikke til Devkit8000.

1) Jeg er ganske sikker på at det er sysinit. Programmet hedder init på Linux.

2) At major/minor nummer parret skaber et entydigt bindeled mellem user space og kernel space mht. file operations.

Major/minor nummer er brugt til at identificere hvilken driver der definerer fil operationerne som open, read, write, ioctl osv..
Avatar billede Druesukker Nybegynder
09. juni 2013 - 02:51 #2
Jeg vil dog lige sige at jeg ikke er helt sikker på hvad der menes med "ansvaret til user space" i spørgsmål 1.