Avatar billede MIkkelAWA Nybegynder
23. maj 2013 - 23:10 Der er 11 kommentarer

HArddisk problemer

Hej eksperter.

Jeg har et problem med min gamle harddisk. Der er tale om en SATA WD2500BEVS. Den har siddet i min gamle bærbare computer, som for længest har givet op. Jeg har købt et kabel til at tilslutte den min stationære, og fik at vide i butikken at jeg kurtigt kunne downloade en driver og få adgang til mine gamle filer på den. Der sker dog ikke noget når jeg tilkobler den, andet end computeret siger el lyd og der kommer lys i den den led lampe der sidder på IDE & SATA cable box.

Er der nopgen der har en god idé til problemet? Jeg vil rigtig gerne have adgang til dokumenter og billeder fra den gamle pc.

På forhånd tak.

Mikkel
Avatar billede Jhja Seniormester
24. maj 2013 - 00:30 #1
Jeg har ikke selv erfaring med det, men regner med det er er en docking station for hardiske du har brug for.
http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-3.0-SATA-Docking-Station
Avatar billede MIkkelAWA Nybegynder
24. maj 2013 - 07:24 #2
Jeg har jo allerede en anordning lignende, det virker bare ikke. Er der forskel på den slags udstyr? Jeg kan tilslutte den og få computeren til at registrere den, den kommer bare ikke frem i stifinderen.
Avatar billede conz Juniormester
24. maj 2013 - 07:50 #3
Det burde ikke være nødvendigt med en docking station, så længe du har købt de rette kabler, så burde det bare virke.

Hvilke kabler har du fået købt?
Hvordan sætter du disken til?
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. maj 2013 - 07:52 #4
Prøv om du kan se eller aktivere den i enhedshåndteringen?
højre klik på diske og tryk søg efter hardvare ændringer.
hvis den er der så gå i diskhåndteringen og tildel eventuel et drevbogstav
Avatar billede Bill-Pc Nybegynder
24. maj 2013 - 08:27 #5
Højre klik på >Computer<

Klik på >Administrer<

Du kommer nu ind i Computeradministration.
Gå ind under >Lager< og videre til >Diskhåndtering<

Her kan du se alle harddiske der er tilsluttet computeren og om de har et drevbogstav f.eks C: E: F: osv. Har de ikke det skal de formateres og slettes. Før du kan bruge dem. Pas på med hvad du laver her, hvis der ligger vigtige dokumenter på.

Men en ting er sikkert. Du kan her se om din stationære computer. Har reistret det drev du leder efter.
Avatar billede Munkebo Nybegynder
24. maj 2013 - 13:37 #6
På nogle ældre harddiske sidder en jumper så man sætte harddisken op som Master, Slave eller Cable select.
Sæt jumper til slave, det har jeg gjort så fandt både win7, Win8 og Linux harddisken.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. maj 2013 - 15:40 #7
Syntes i det er i orden at lægge uopfordrede svar???
Og en SATA Disk har ikke jumpere!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. maj 2013 - 16:24 #8
Syntes i det er i orden at lægge uopfordrede svar???
Ja hvis man mener at have lagt den endelige løsning.

Jeg er dog enig i at ihf #6 ikke burde have postet som svar da han taler om IDE diske, men mon ikke det blot drejer sig om manglende erfaring (vejledning er vejen frem).

Den driver sælger talte om er nok blot SATA driveren som tit er på plads under nyere operativsystemer.
Jeg er enig i stedet der skal opsøges er diskhåndteringen.
Der kan med fordel afprøves alle SATA porte på bundkortet, hos mig konflikter den ene med mit C-drev hvis der også er IDE diske til.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. maj 2013 - 16:34 #9
Glemte:
Kan du linke til det du har købt, samt fortælle om din eksisterende hardware.
Jeg vil også gerne vide hvilken windows version du bruger.
Avatar billede MIkkelAWA Nybegynder
24. maj 2013 - 22:12 #10
Jeg har en der hedder ukendt disk 2 i diskhåndteringen. Jeg kan desværre ikke linke til det kabel jeg har købt, da det er et jeg har fået. Det hedder USB 2.0 To IDE & SATA cable. Det er en rød flad ledning der skal i harddisken og en sølvfarvet til usb.

Jeg kører Windows 7, 64 bit. Maskinen er en Packard Bell med 2.8 GHz og 6 gb ram.

Det skal måske siges at den harddisk jeg prøver at komme ind på er fra 2007.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. maj 2013 - 23:51 #11
Se om du kan bruge noget herfra!
http://imageshack.us/f/4/harddisk.png/