Avatar billede scootergrisen Nybegynder
22. maj 2013 - 20:38 Der er 6 kommentarer

VAT Køb fra udlandet

Hvad betyder VAT ?

Er VAT præcist det samme som MOMS ?

I danmark er MOMS 25% ikke ?

Hvis man bestiller fra udlandet så står VAT 21 % hvordan kan det være at det ikke er 25 % ?
Avatar billede thov Forsker
22. maj 2013 - 21:07 #1
Value Added Tax er ganske rigtigt det samme som MOMS.
(Folkeviddet kalder det Vodka And Tonic).

Køber du fra et andet EU land, betaler du den MOMS som det pågældende land opererer med - ikke vores 25%.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
22. maj 2013 - 22:08 #2
Ok det er køb fra spanien så det forklare de 21 % i stedet for de danske 25 %.

Kommer der så andet end VAT oven i varens pris ?

Hvad hvis man bestille uden for EU er det så noget med der kommer en ekstra udgift oven i ?

Og hvad hvis man nu køber en masse ting og tager det hjem gennem lufthavnen er det så moms man skal betale oven i ?
Avatar billede thov Forsker
22. maj 2013 - 22:22 #3
Indenfor EU betales kun lokal MOMS.
Ingen told ellet andre omkostninger.

Ting købt udenfor EU skal der betales told  af, +150kr. for fortoldningen, samt MOMS af disse omkostninget.

Slæber du selv sagerne hjem , er der et toldfrit max. beløb.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
22. maj 2013 - 23:24 #4
Nogen steder oplyser priser uden moms.

Er det kun firmaer der handler med firmaer som kan købe uden moms ?

Skal man som privatperson altid betale moms ?
Avatar billede thov Forsker
22. maj 2013 - 23:44 #5
Alle skal betale MOMS, men tager du indkøb ud af et land, kan du få moms' en refunderet.
Til gengæld skal du så betale moms ved indførslen, så fordi vores (25%) er blandt de højeste, er det en dårlig forretning.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. maj 2013 - 07:55 #6
Er det kun firmaer der handler med firmaer som kan købe uden moms ?

Hvis jeg lader mit firma købe en PC her i Danmark, så skal det betale moms, MEN eftersom man modregner indgående og udgående moms inden der afregnes med SKAT, så kan momsen trækkes fra.

Moms-omkostningen rammer kun slutbrugeren (typisk en privat).

Jeg køber en dims for 100 kr + moms (25) = 125 kr.
Jeg sælger dimsen videre for 110 + moms (27,5) = 137,5 kr.

Altså 27,5 minus den moms jeg gav (25) = jeg skal afregne 2,5 kr med SKAT.
Kun momsregistrere kan trække moms fra.

I Danmark skal private oplyses prisen inc moms, mens firmaer typisk oplyses prisen uden moms.

Spørgsmålet er låst og kan ikke besvares

Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management