Avatar billede kroning Nybegynder
19. maj 2013 - 16:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Optokobler og 24V relæ

Jeg har denne optokobler
http://www.let-elektronik.dk/optokobler-cny17-4.html
jeg kan uden problemer få den til at tænde en LED ved at koble 0 til pin 4 og dioden mellem pin 5 og +12V

men jeg vil gerne have den til at tænde et 24V relæ, hvis jeg sætter relæet ind hvor LED´en sidder så virker det ikke så hvordan skal det så forbindes.
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. maj 2013 - 20:45 #1
Har. Du set efter om optocopleren kan klare den nødvendige strøm ,så relæet trækker ?
Avatar billede kroning Nybegynder
19. maj 2013 - 20:54 #2
Nej, jeg har kikket på diverse pdf´er men har ingen ide om hvad det der står betyder.
Bla. her http://measure.feld.cvut.cz/groups/edu/osv/4n35.pdf
Avatar billede kroning Nybegynder
20. maj 2013 - 00:44 #3
Hvis jeg laver det på denne måde så virker det:
http://forums.parallax.com/showthread.php/97063-Optoisolator?p=675317&viewfull=1#post675317

jeg ville dog gerne undvære transistoren (TR1)?
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. maj 2013 - 10:39 #4
Det tyder på,at min formodning var rigtig, din optokoplers udgang kan ikk magte relæet.  Men hvorfor ikke acceptere løsningen med den ekstra transistorer ?
Avatar billede kroning Nybegynder
20. maj 2013 - 10:49 #5
Det bliver jeg nok nød til hvis jeg ikke kan finde en optokobler der kan klare det.
Jeg har sat en modstand (2.2k) imellem optokobleren og transistoren da jeg havde en ide om at det var nødvendig, men det er det måske ikke?

Smid et svar.
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. maj 2013 - 14:29 #6
Har (uden held)søgt efter optokopler med effekttransistor i udgang. Jeg ved de findes med tyristor-udgang,men det kan du ikke bruge her. Det er en god ide med modstand mellem optokopler og transistor. Du har valgt 2K2 ohm, - måske kan du godt bruge en større værdi,det kan afgøres ved måling/forsøg.
Avatar billede kroning Nybegynder
21. maj 2013 - 16:38 #7
Tak for det, vil du smide et svar.
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. maj 2013 - 19:03 #8
OK.