Hej Michael:
...ja det anende mig jo nok at det var en laaang diskussion der var lagt op til.
Hvis vi nogensinde skal blive færdige med det, så må vi nok hellere hitte ud af hvad vi diskuterer.
Jeg mener det er følgende:
Vedr. #7
1. Kan jeg tillade mig at sige at "vi eksperter" kan virke nedladende
En gruppering som også inkluderet mig selv, men dog underforstået, at jeg mener at tonen i #1-5 er nedladende?
Da jeg faktisk opfatter svarene som ramt af det der kaldes "krydsende kommunikationslinjer"
fremstår klangen for mig som letter nedladende.
Jeg blev derfor lettere forurettet (på spørgers vegne).
- og nævnte det derfor.
At dømme mht. om det var korrekt/ukorrekt er nok bedre overladt til "uvildige"
(For de der ikke kender til kommunikationslinjer, så er det noget man lærer om i transaktions-analyse jf.
http://www.elkan.dk/kommunikation/transaktionsanalyse.asp)
2.
Bidrager mit svar med noget "nyt"
Ja - "data-behandlings-metode/rækkefølge, frem for "data-bidder"
3.
Kan ekstern hjælp udgøre et potentielt problem for eleven?
Det mener jeg sagtes at det kan.
fx hvis undervisningen omhandler indlæring af "løsningsmetode A", og den eksterne underviser i stedet pådutter eleven "løsningsmetode B".
En metode som fx kan være
f1. uegnet til at løse efterfølgende opgaver
f2 Ukorrekt i forhold til hvilket niveau eleven befinder sig på.
...se også pkt. 6b. for et "uheldigt eksempel"
Vedr. #8
4.
Er min beskrivelse forvirrende?
Meget muligt. skriftlige fremstillinger af bøvlede problemløsninger er sjældent let tilgængelige.
...selv for mig er den lettere irriterende, fordi den gør opgave løsningen mere besværligt end det er nødvendigt til et så simpelt problem.
Grunden til at jeg går "omveje", er fordi at det matematik eleven har behov for at lære
- i min erfaring -
ikke !! er en nem løsning på det nemme problem, som man let kan overskue.
Men derimod at lære at bruge den "tunge" omstændelige metode, på de lette problemer, så man senere kan anvende den samme "trælse" metode til svære og vanskeligt overskuelige problemer.
Kan være at jeg har "skudt forbi målet" mht. spørgers niveau,
og har jeg det, så er det selvfølgelig uheldigt.
...endnu af "risikøerne" ved ekstern hjælp
vedr.
#10
5.
Er der regler for "alt" i matematik ?
Nej. Der er der mange regler, men bestemt ikke regler for "alt".
6.
Den metode jeg kommer med er ikke holdbar?
du mener altså at det ville være "uholdbart" at sige
Top smør: 1000g/kg : 250g/pakke = 4pakke/kg
Smør let: 1000g/kg : 200g/pakke = 5pakke/kg
***
Top smør: 13,95kr/pakke * 4pakke/kg = 55,80kr/kg (dvs. skiltet pris stemmer)
Smør let: 11,5kr/pakke * 5pakke/kg = 57,50kr/kg (dvs. skiltet pris forkert)
...det synes jeg bestemt er en "holdbar metode", og det er jeg sikker på de fleste matematik lærere ville være enige i.
*************
(6b.)
Hvad der derimod - for eleven - sikkert ville have været uholdbart, det var hvis jeg havde forklaret hvordan jeg selv ville "hacke" den stillede opgave.
Jeg ville sige:
Top smør:
jeg ved at en pakke(250 gram) er 1/4kg,
så koster 1 kg topsmør 4 gange pakke prisen dvs.
4*13,95
da det er så bøvlet med de decimaler i hovedregning, så siger
jeg
4*14kr er 56kr
4*5øre for meget er 20 øre (som skal trækkes fra)
56-0,2=55,80kr/kg (dvs. top smør prisen stemmer)
Smør let:
Jeg ved at en pakke(200 gram) er 1/5kg
så koster 1kg smør let 5 gange pakke prisen dvs.
5*11,5
hovedregningen kører som:
5*11 er 55
5*0,5 er 2,5
55+2,5 = 57,5 kr/kg (dvs. smør let prisen stemmer ikke)
Da problemet for mig klart er en hovedregningsopgave
som i den her form vel varer 30-60 sekunder.
Så ville brug af omregning til grampris på fx 0,0558 gøre regneopgaven unødigt besværlig.
En sådan "hjemmestrikket" løsning ville antagelig også blive "godkendt" af en matematik lærer, men i min erfaring, så ville de - i hvert fald 50% af gangene brokke sig over brug af "erfarings afledt viden" som "der går 4 stk 250 grams pakker på ét kilo".
De ville påpege at den slags _ikke_ hører hjemme i en matematik opgave - fordi det man forsøger at indlære er "den tunge ensartede metodik"
ikke den "nemme genvej" fordi man lige var heldig at have erfaring/overblik nok til at kunne se en simplere løsning.
Metoden (6b.) er i øvrigt et fint eksempel på hvordan
"velment, men ukorrekt" ekstern hjælp kunne gøre tingene "problematiske" for eleven.
7.
Du mener at "den rigtige metode" er at finde gram prisen og gange med 1000
well - det er så din mening/metode.
Og den er bestemt ikke dum - den ville givetvis også tilfredsstille en matematik lærer.
...men det ville "min metode" (jf pkt .6.) givetvis også.
8.
Hvordan du af ordene "kilo betyder 1000" kan udlede at Bufferzone også mener at " den rigtige måde" er at finde gram prisen.
- Det må du hellere selv forklare.
..som du kan se, så anvender "Min metode" jo også denne "basisviden"
9.
Hints'ene er velmente.
Jamen det er jeg ikke i tvivl om.
Og jeg ser også udmærket ideen i at give "så lidt som muligt" kun er til elevens bedste.
- det var kun "klangen" i indlæggene jeg opponerede imod, og muligvis er det kun mig som fornemmer en sådan "klang".
10.
Om det er ok, at jeg nu (igen?) gør den "størst mulige fejl" i "lektiehjælp", nemlig at levere en færdig-løst opgave.
...næh egentlig ikke,
- jeg håber ikke at 2hcms bliver _helt_ ødelagt af den grund
*************
Er du uenig i nogen af de opstillede punkter, så brug gerne nummer referencerne fra denne post, så vi ved hvad vi snakker om.
Har du punkter/uenigheder du mener jeg har overset, så list dem gerne.
mvh :-)
Teknik