Avatar billede jpeace Nybegynder
12. maj 2013 - 14:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PCIe - kort / komptabilitet / forslag

Hej,

Jeg ønsker at udvidde min pc, så der er plads til et par harddiske mere.

Jeg overvejer at købe dette kort:
ASUS PCIe SATA-600 (http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=90-C1BMY0-00EAY00Z&pn=ASUS&vare=514795).

Det skulle give mig 4 x SATA porte, samt 2 USB 3.0 porte.

Men jeg er i tvivl om det passer til min pc / motherboard.

Jeg har 2 ledige PCIe 1x slots, så vidt jeg kan se. Jeg kan ikke finde ud af hvilken version de er.

Det kort jeg kigger på - står der at grænseflade typen er PCIe 2.0 x4...
Og det betyder vel at det ikke passer til min computer?

Hvis ikke, nogen som kan anbefale et lignende kort.

Se oplysninger om min computer nedenunder. Den er ca. 3½ år gammel.

Oplysninger om mit system:
HP Pavilion Elite HPE-030sc Desktop PC Product Specifications
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&docname=c01907624#N90

Mit Motherboard:
HP and Compaq Desktop PCs Motherboard Specifications, MSI MS-7613 (Indio)
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01946060&lc=en&cc=us&dlc=en
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
12. maj 2013 - 15:01 #1
Så vidt jeg kan se skal:
ASUS PCIe SATA-600 bruge PCI Express 2.0 x4

Dit motherboard har disse slots:

One PCI Express x16
Three PCI Express x1
One PCI Express x1 minicard socket

Så jeg vil umiddelbart tro, at det ikke passer, da
PCI Express 2.0 x4 ikke står under dine slots.
Avatar billede flemsemand Nybegynder
13. maj 2013 - 15:11 #2
Hej jpeace

Jeg har et forslag til, hvad du skal gøre. Det vil jeg starte med, og så bagefter forklare hvorfor jeg mener det er rettee valg. Du skal udskifte én eller begge HD's i din PC med større diske - valg af 2TB diske er økonomisk overskuelige og burde ikke repræsentere de store problemer i fobindelse med partitionering og formattering (her tænkes på ½kB kontra 4kB sektorer) eller i det hele taget.

Du efterspørger mere HD plads, ikke mere computer/video power. Din HP maskine var meget flot da den kom på markedet for 3½ år siden og det er den vel stadig. Den har et OEM bundkort fra MSI med en 1156 sokkel, som nu er udgået. Man kan pt. kun købe fire bundkort med 1156 soklen (se edbpriser.dk), men prisen er høj (1300+). Og dit nuværende HP MSI OEM bord vil ikke arbejde sammen med ASUS PCIe SATA-600, fordi det kun arbejder sammen med enkelte af ASUS egne boards og fordi du ikke har plads til et et PCIe x4 kort, da dit videokort har anvendt PCIe x16 pladsen.

Men det fine ved det hele er, at selv med SATA-300 på dit MSI board så er du i virkeligheden rigtig godt kørende, specielt når vi taler om almindelige harddiske.
Avatar billede jpeace Nybegynder
14. maj 2013 - 20:51 #3
Tak for gode forslag og kommentarer.

Grunden til at jeg vil udvidde er for at kunne tilføje en harddisk eller 2 mere.
Jeg har netop sat en SSD disk i og lavet en frisk installation der. Samtidig har jeg bevaret den gamle installation, så jeg kan gå tilbage der i en midlertidig periode. Denne er installeret på 2 spejlede diske. Derved er alle SATA pladser brugt, da det sidste går til DVD drevet.
Men jeg har indset at jeg skal kigge efter PCIe x1 kort. Og har bl.a. fundet dette til 254 kr:
http://www.proshop.dk/Controller/Transcend-PDC3-Combo-Expansion-Card-2379153.html
Det giver mig 2 x SATA porte, samt 2 USB 3 som bonus. Ved godt at der vil være en flaske hals, men det er så det.
Regner med at det er den vej jeg går.
Avatar billede jpeace Nybegynder
14. maj 2013 - 20:56 #4
Avatar billede jpeace Nybegynder
11. juni 2013 - 18:49 #5
iifreak12 -> smider du et svar, så jeg kan give point og lukke spm.
Avatar billede jpeace Nybegynder
09. september 2013 - 09:46 #6
Da iifreak12 ikke har svaret, vælger jeg hermed at lukke spørgsmålet.