Avatar billede Centiqube Nybegynder
02. maj 2013 - 20:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Nye RAM :)

Hey Eksperter.

Jeg skal atter engang bruge jeres hjælp, da min viden på hardware er meget begrænset! :)

Jeg er begyndt at synes min computer godt kunne bruge nogle flere ram :)

Der er 6 slots til RAM i mit bundkort, og af hvad jeg kan forstå er det noget der hedder DIM 1 og DIM 2? :)
Lige nu sidder der 3 x 2GB DDR3 ram, og jeg har bestilt 3 x 2GB DDR3 ram mere, men det er ikke fuldstænding ens ram.
og så fik jeg afvide at alle 6 Ram blokke SKAL være de samme slags for at virke ordenligt :)..
Jeg vil lige smide lidt specs ind på mit bundkort, og ram :)

På forhånd tak! :)

- Thomas

MIT BUNDKORT:
Manufacturer    Gigabyte Technology Co., Ltd.
Model    EX58-UD5 (Socket 1366)
Chipset Vendor    Intel
Chipset Model    X58
Chipset Revision    13
Southbridge Vendor    Intel
Southbridge Model    82801JR (ICH10R)
Southbridge Revision    00

MINE RAM, DER SIDDER I COMPUTEREN NU:
Slot #1
    Type    DDR3
    Size    2048 MBytes
    Manufacturer    Kingston
    Max Bandwidth    PC3-10700 (667 MHz)
    Part Number    9905403-083.A00LF
    Serial Number    913D0107
    Week/year    04 / 10
    SPD Ext.    EPP

DE RAM JEG HAR BESTILT:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=437583

Skriv endelig hvis i skal bruge mere info! :)
Tak for hjælpen
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2013 - 07:50 #1
Det er rigtigt at det vil fungere bedst med ens ram.De burde så dog alle have været 1600 mhz for at opnå den hurtigste hastighed. Du kan dog være heldig at de kan arbejde sammen. Har selv kørt med forskellige hastigheder og fabrikat sågar.
Dit bundkort understøtter hastigheder op til 1600 mhz, så din pc vil måske føles en smule hurtigere, kun med de nye ram installeret.
Programmet Crusial Scan kan fortælle hvad pc kører med, og hvad man kan opgradere til:
http://www.crucial.com/systemscanner/
PS Ved godt du har bestilt ram, og det var også kun som en ekstra info.
Du kan evt med en benchmark test se hvad hastigheds forskellen på de gamle og de nye ram gør, for dit system.
Avatar billede MikkelJensen Nybegynder
04. maj 2013 - 11:05 #2
Jeg ville selv bestille et ekstra sæt ram af dem du allerede har købt og så sætte de nye i. 2 forskellige ram kan skabe problemer
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2013 - 13:37 #3
#2 Ja det giver klart det bedste resultat.
Men test lige om de nye ram virker ordentligt i din pc før du bestiller flere.
Avatar billede Centiqube Nybegynder
04. maj 2013 - 13:43 #4
Fungere bedst? :d..

Men tror du så de nye RAM alene vil gøre det bedre end dem alle sammen ? :)
og hvad kan der ske ved at jeg nu prøver at sætte dem alle sammen i på samme tid? :)..

Jeg kunne jo også sende dem tilbage jeg har bestilt (Jeg har jo retur ret).
og så købe nogle andre? :).. Måske  3 x 4GB ram hvis det ville virke bedre? :)..
Men hvilke skal jeg så købe? :d..
Jeg er lidt grøn på alt det her med Hardware :D

- Thomas
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2013 - 13:52 #5
Ikke med hensyn til mængden af ram.
Det er kun på hastigheden du måske vil kunne mærke den er hurtigere kun med de nye ram i, da de kører med en større hastighed.
Blander man ram hastigheder sammen vil de hurtigste ram altid rette deres hastighed til dem med den langsomme hastighed.

PS Du skal ikke selv lægge svar. Svar bruges normalt til løsninger/pointgivning og lukning af tråd bagefter.
Avatar billede Centiqube Nybegynder
04. maj 2013 - 13:57 #6
Så prøver vi med en kommentar ;).. Er stadig ny herinde :)

Så der sker som sådan ikke rigtig noget ved at putte alle ram i for at eventuelt køre en Benchmark? :)

Altså først køre en benchmark på De gamle ram, så med de nye og så med alle sammen :).. Hvis det giver mening? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2013 - 14:10 #7
Jeg havde testet rammmene uafhængigt af  hinanden først (2 tester).

Jeg kan i følge linket se at de nye ram kører med en forsynings spænding på 1,65 volt. Kan du se hvad den gamle kører?
Har kigget på nogle link, hvor jeg har fundet at de gamle måske kun kører på 1,5 volt. Kan du be/afkræfte dette ved at kigge på ram?
Avatar billede Centiqube Nybegynder
04. maj 2013 - 15:34 #8
Slot #1
    Type    DDR3
    Size    2048 MBytes
    Manufacturer    Kingston
    Max Bandwidth    PC3-10700 (667 MHz)
    Part Number    9905403-083.A00LF
    Serial Number    913D0107
    Week/year    04 / 10
    SPD Ext.    EPP
        JEDEC #4
            Frequency    685,7 MHz
            CAS# Latency    9,0
            RAS# To CAS#    9
            RAS# Precharge    9
            tRAS    25
            tRC    34
            Voltage    1,500 V

Det ser ud til at det er 1500 volt ja! :)..
Har det den helt store betydning? :D
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2013 - 15:40 #9
Jeg ved det desværre ikke om det betyder noget.
De to gange jeg har rodet med ram har denne værdi været den samme. Der var en smule forskel i timings på ram klodserne da jeg miksede ram, men det betød ikke noget i denne samenhæng.
2 gang der købte jeg identiske ram klodser, som var 100 % magen til dem jeg havde i.
Avatar billede Centiqube Nybegynder
04. maj 2013 - 16:11 #10
Fair nok..

men jeg tror jeg er kommet frem til at jeg sender dem tilbage, og så køber jeg 3 x 4 GB ram i stedet for! :)
Tror det vil være en bedre løsning :)

Men jeg siger mange mange tak for hjælpen til jer alle sammen! :)! ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2013 - 07:32 #11
Velbekomme.
En anden gang skulle du så måske bede om svar og uddele de udlovede point ;-)
For er løsningerne kun lagt som kommentar, beder du bare om svar fra dem som har hjulpet dig. Disse svar kan du så acceptere.
Avatar billede Centiqube Nybegynder
05. maj 2013 - 21:55 #12
Du må meget gerne skrive et svar! :p.. Så skal jeg nok se om jeg kan finde ud af at give points! ;)
Du har hjulpet mig mere end rigeligt :)

Jeg kender bare ikke helt systemet herinde :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2013 - 22:04 #13
Det kan vi ikke i denne tråd da du har accepteret dit eget svar og lukket tråden.
Læs venligst #11 igen ;-)
Avatar billede Centiqube Nybegynder
05. maj 2013 - 22:05 #14
Det beklager jeg ! ^^
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2013 - 22:10 #15
Du er tilgivet.