Avatar billede JeanJensendk Juniormester
17. april 2013 - 10:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvilken font på dansk nummerplade

Hejsa.

Jeg ved godt at fonten på de danske nummerplader er specialfremstillet til formålet, og at fonten næppe bliver frigivet til hverken privat- eller kommercielt brug, MEN...

http://multimedia.pol.dk/archive/00376/eu_nummerplader_376168a.jpg

Jeg har forsøgt på forskellige hjemmesider ala www.whatfontis.com, men jeg har svært ved at finde den der ligner...

Hvilken font ligner MEST/BEDST?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 10:29 #1
Hvorfor dog betale for at rode sig ud i ulovligheder ?
Tag den lovlige vej.  :-)
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
17. april 2013 - 10:40 #2
Slap du bare af - jeg er ikke ude på ulovligheder. Jeg skal prøve at lave nogle plader til små 1:10 RC biler ;)

- og gerne så de ligner så godt som overhovedet muligt.
Avatar billede milter Ekspert
17. april 2013 - 11:06 #3
Hvad med at finde nogle billeder på nettet og så bare printe dem ud?

http://www.google.dk/search?hl=da&sugexp=ernk_timepromotiona&gs_rn=9&gs_ri=psy-ab&cp=9&gs_id=s&xhr=t&q=danske+nummerplader&safe=off&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45368065,d.Yms&biw=1272&bih=787&wrapid=tljp1366189586375016&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=GWZuUdWUKpD6sgbO-ICQDQ
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
17. april 2013 - 11:15 #4
Så står der jo ikke det som jeg ønsker på pladerne...
Avatar billede madklub Guru
17. april 2013 - 11:15 #5
Spørg her: http://www.nrpl.dk/
Avatar billede jokkejensen Novice
17. april 2013 - 11:17 #6
Special designet af 11design til formålet, du kan ikke få adgang til præcis samme. (den nye siden 200X).

Men måske sådan en tjeneste her kunne hjælpe dig på vej:
http://www.myfonts.com/WhatTheFont/

Mange skriver dog at en fed arial er det letteste og meget tæt på.

/J
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
17. april 2013 - 11:35 #7
De dersens sites som foregiver at kunne finde fonten ud fra et billede, er ikke specielt imponerende - de finder ikke en gang noget bare tilnærmelsesvis ligner...

Selv har jeg fundet "Segoe UI", og med lidt 'tracking' og 'kerning' (i InDesign) ligner det noget bedre end "Arial" - men stadig ikke godt nok...

Måske man bare skal nøjes...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 14:10 #8
Med et størrelsesforhold på 1:10 så vil pladen være så lille at det nok skulle række at komme blot i nærheden af den ægte.
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
17. april 2013 - 14:36 #9
Blandt andet bogstaverne 'M' og 'W' samt talle '4' er ret unikke, så det er blandt andet dem jeg går efter at finde...
Avatar billede milter Ekspert
17. april 2013 - 20:17 #10
#9.

Mange, mange mennesker, herunder mig, har gennem tiderne haft lignende problemer med fonte.

Du skriver, du arbejder med InDesign. Prøv (som mig) at skulle lave et klubblad i et ikke-Adobeprogram med diverse annoncer lavet i InDesign med Adobe-fonte, som der kun kan købes licens til for store pengesedler :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 20:47 #11
#9
Vi er i den størrelse nået til at skulle udlevere plader startende med HC 30 900.
Der fås ikke ønskeplader i den størrelse.

Spøg til side, er det ikke blot så at undgå de 3 tegn ?
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
21. maj 2013 - 11:43 #12
Vi lukker den her - jeg affinder mig med min modificerede "Segoe UI"
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
21. maj 2013 - 11:45 #13
x