Avatar billede Cheessie Nybegynder
15. april 2013 - 17:45 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

32-bit til 64-bit???

Jeg har Windows 8 32-bit operating system, men synes at jeg crasher en del, måske kunne det 32-bit operating system på 64-bit processor være problemet?

Hvis det er tilfældet, er det muligt at få opgraderet til 64-bit?

Jeg kører:
Processor Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Total amount of system memory 8,00 GB RAM
System type 32-bit operating system
Number of processor cores 4
64-bit capable Yes
Display adapter type NVIDIA GeForce GTX 670
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 18:02 #1
Du kan ikke bruge så meget RAM i et 32 bit system, måske det som skaber problemer.

Din CPU kan fint køre 32 bit Windows.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 18:07 #2
Hvis du opgradere din Windows til en 64 bit version, så kan du bruge alle dine RAM.
Dit grafikkort har også (formodentligt) 2 GB RAM, de tæller også med (før din system RAM).
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778%28VS.85%29.aspx#physical_memory_limits_windows_7
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 18:12 #3
Her kan du læse mere om det hvis du har lyst.
http://en.wikipedia.org/wiki/RAM_limit

32-bit x86 RAM limit
See also: 3 GB barrier and PCI hole

In non-PAE modes of x86 processors, the RAM is always limited to 4 GB.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 18:13 #4
Hvordan gik det for dig her...
http://www.eksperten.dk/spm/979129
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. april 2013 - 18:54 #5
Som skrevet af flere 64 bit giver dig adgang til al ram.

Derefter prøv med slimdrivers det er godt til at finde de nyeste og opdaterede drivere. Det kan meget vel hjælpe på crashing problemet.
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html

Ved installationen husk at læse det der står, og fjern markeringer ved eventuelle ekstra ting som toolbars osv.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
15. april 2013 - 19:00 #6
Jeg har allerede slimdrivers, men vil gerne opgradere til 64-bit, så jeg kan bruge alle mine ram, og jeg mit grafikkort er på 2gb :)
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2013 - 19:13 #7
hvis du bruger gamle programmer (spil eller andet) udviklet til xp eller tidligere, så er der måske noget 16-bit kode blandet ind. Det kan køres på 32-bit windows, med 64-bit windows kan ikke afvikle 16-bit kode. Bare til info.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 19:39 #8
Kun de færreste vil mærke det som nævnes i #7
Udelukkende hvis du roder med meget (mange år) gamle ting har det betydning.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 19:44 #9
Reelt kunne du lige nu, lige så godt sætte 2 GB RAM i pcen, så ja upgrade til 64 bit er vejen frem.

vil gerne opgradere til 64-bit, så jeg kan bruge alle mine ram
Husk at godkende svaret i #2
Du har ikke uddelt point i så meget som ET af dine spørgsmål.

http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede lclemens Nybegynder
15. april 2013 - 21:31 #10
#2

VRAM indgår som sådan ikke. Der indgår et "adresseringsvindue" til VRAM, men det er som regel noget mindre.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 22:13 #11
Du har ret, han har vel omkring 2.9 GB til rådighed ud af de 8 der sidder.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 22:18 #12
The loss of usable memory caused by the PCI hole is because installed hardware devices need address space in order to communicate with the processor and the system software. 32-bit hardware only has 4 gigabytes of total addressable memory so for devices to have room to communicate, some of the real physical memory of a machine with enough memory installed to encroach into the device address space (this depends upon the machine, but is usually anything above 2.5 to 3.5GB) is hidden to provide space for the installed devices.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
15. april 2013 - 23:00 #13
Jeg har givet point i alle de spørgsmål jeg har oprettet, undtagen en der ikke blev besvaret :-)
Men ja #2 har svaret, men søger bare lidt dybere ind, hvis det er i orden?
Avatar billede Cheessie Nybegynder
15. april 2013 - 23:01 #14
Jeg har prøvet deres løsning i GTA spørgsmålet, men ingen virkede..
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. april 2013 - 06:42 #15
Du har fået ryddet op, nice.

Naturligvis er det helt ok du søger ekstra info, de findes dog i linkene oppe i post #2 og #3.

I post #12 citere jeg fra et af linkene.  :-)

Min klare anbefaling er et 64 bit OS, evt dual boot med din 32 bit udgave såfremt du har særlige behov for at kunne køre mange år gamle programmer.

Du kan også smide 32 bit win på en USB disk og boote fra den, hvis du en sjælden gang har brug for de meget gamle 16 bit programmer.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
16. april 2013 - 12:20 #16
Kunne du smide et link til et alternativ? :)
Avatar billede sonalias Seniormester
16. april 2013 - 12:52 #17
Et alternativ til hvad? Mener du et andet OS?
Avatar billede Cheessie Nybegynder
16. april 2013 - 13:02 #18
Altså jeg kører ikke så gamle spil
Spiller Heroes of Newerth, Diablo 3, counter strike etc.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
16. april 2013 - 13:02 #19
Bare et OS med 64-bit hvad du ville foreslå, vil nok helst have windows 7 64-bit :)
Avatar billede sonalias Seniormester
16. april 2013 - 13:08 #20
windows 8 er basicly windows 7 kernen med skrivebordet som app istedet for som std applikation, derudover er der en fancy app store  og det er praktisk taget forskellen lige pt. Personligt er jeg blevet på Windows 7, og det lyder ikke som om at du er "superbruger" og derfor vil overveje en linux løsning, så ja, installer Windows 7 64 bit. Held og lykke med det.

(OP: Normalt burde en 32-bit ikke crashe ved at have for meget fysisk RAM da den eneste begrænsning er mapningen og den dermed slet ikke bliver berørt af de overflødige RAM, dvs. at dine crash problemer ikke nødvendigvis løses ved at skifte til 64-bit, link noget log evt? :))
Avatar billede Cheessie Nybegynder
16. april 2013 - 14:41 #21
Log? hvordan gør man det? :D
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. april 2013 - 15:21 #22
Du kan desværre ikke få lov at downgrade fra win 8 til win 7 (med henblik på rabat).

Hvis du har en gammel XP eller Vista skive, så kan du først installere den og derefter bruge en upgrade version af win 7 64 bit til at formater og upgrade til win 7.

Har du ikke en gammel version af windows, så er du nød til at købe en fuld version af win 7 64 bit.

Denne del synes jeg ligger ret fast vil være en god ide og at du agter at gøre det, derfor er der nok ikke den store grund til at gå ind i problemet hvis det hidrører software (disken formateres snart).

De to mest almindelige årsager med dit setup er varme eller strømforsyning, men der er masser af muligheder så som drivere og defekt RAM.

Du skriver ikke hvornår og hvordan den crasher samt hvad der evt går forud.

Det eneste vi kender i detaljer af din PC, det er din CPU.
Du skal lige undersøge at der findes win 7 drivere til dit bundkort.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
16. april 2013 - 21:07 #23
Visse spil gør det oftere end andre, men jeg har på intet tidspunkt lag eller ligne, den holder bare op med at virke, og så popper der en lille error boks op.

Det er sjælendt man finder ting som ikke hører til windows 7, men jeg har tjekket, og det kan det sagtens.

Min computer er 4 uger gammel, har 600 watt, GeForce GTX 670 2gb, 8gb ram, ssd og hdd, og så et P8Z77-V bundkort
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 08:30 #24
Hvis det kun sker i krævende spil, så tyder det på varme eller strøm er årsagen.
Du kan prøve om den kan gennemføre et par test (fulde test).

CPU:
http://www.sevenforums.com/tutorials/220743-cpu-stress-test-using-intelburntest.html

CPU/GFX
http://www.passmark.com/products/pt.htm

Kør også en test af din RAM.
(kan du nok ikke rigtig før du har 64 bit)
http://hcidesign.com/memtest/
Avatar billede sonalias Seniormester
17. april 2013 - 08:49 #25
Vær opmærksom på om du har den nyeste Nvidia grafikdriver og nyeste DirectX, hvis du siger at den bare går ud af spillet og ikke genstarter? så lyder det mere som driver /runtime problem
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 12:06 #26
#25 Jeg gik som du kan læse, ikke ind i evt softwareproblemer da de vil være urelevante hvis HDD alligevel formateres for at smide win 7 64 bit på.

Der er det HW vi skal sikre os fungere tilfredsstillende.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 12:13 #27
Under 3 GB RAM (2.5 ?) er ikke meget at stille med til både Windows og krævende spil, jeg ved faktisk ikke hvad der sker hvis man kommer for langt ned i et krævende spil, jeg vil ikke afvise at den kan ende på skrivebordet, det er ikke sikkert spillet kan li swapfile.
Avatar billede sonalias Seniormester
17. april 2013 - 12:49 #28
Godt bud, så et spørgsmål til OP: når du siger crash, er det så applikation (spillet) der lukker, eller genstarter /BSOD windows?