Avatar billede mogenshoeg Nybegynder
09. april 2013 - 11:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvad er en Boot disk

Jeg har en Hirens Boot disk som mig bekendt kan bruges til flere versioner af Windows.
Så købte jeg et backup program "Active Disk Image" som jeg installerede på min egen XP maskine. Lavede en Bootdisk så jeg i værste fald kunne gendanne min computer hvis den skulle gå helt ned, og det virker bare.
så skulle jeg lige vise min datter hvordan man gjorde på hendes Win 7 maskine men ak og nej den ville ikke.

Så mit spørgsmål: Hvis det er en bootdisk med Ministyresystem der kan boote en computer med en total slettet harddisk hvorfor kan den så ikke køre uafhængig af det styresystem der er på harddisken. den skal jo bare lave en Image og lægge den på den eksterne harddisk.
Bootdisken kan både lave image fra computeren og gendanne og lave delbackup. Jeg bruger kun Image frem og tilbage.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. april 2013 - 12:08 #1
Datters pc kan være sat til at boote på harddisk som primær enhed - så når den ikke ned på cd.
Det kan på nogle maskiner skiftes ved fx F11 ved start (mens skærm stadig er sort) hvor man midlertidig kan tilgå boot-menu/rækkefølge.
Ellers skal det rettes i bios.
Avatar billede sebik123 Nybegynder
09. april 2013 - 12:12 #2
Bootdisk?

Det er gendannelses disken (hvis du skal gendanne til fabriksindstillinger) kan du bruge de diske som fulgte med ellers skal du ud og købe en. :)

Hirens Boot disk indholder jo Windows XP MINI. men det bruges generalt hvis der er noget galt med din nuv. styresystem?..
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2013 - 12:13 #3
Win 7 burde være understøttet.
Hvor mange computere har du licens til i programmet Active Disk Image?

En boot disk er som jeg ser det et simpelt styresystem der køres fra en dos eller Linux platform.
Denne disk bruges (normalt) til at starte et recovery program op og finde et image der er gemt på eksternt drev eller anden partition.
Bruger sel Acronis her, hvor jeg med F11 under opstart kan starte den op, hvis det går galt. Har også en boot disk hvis disken står af.
Avatar billede mogenshoeg Nybegynder
24. maj 2013 - 22:03 #4
Tak for alle gode forslag
Det har efterfølgende vist sig at kun denne ene Pc'er kræver et password alle andre starter fint op på min boot Image disk.
Ja man kan bruge F11 men med en bootdisk kan du klare alle fejl. Broken HD, alvorlige virusangreb. Skifte til ny og større HD det synes jeg er lidt smart.
Tak herfra
Mogens H