Avatar billede Hjaelptak Nybegynder
03. april 2013 - 14:57 Der er 1 kommentar

Hjaelp til essay

Hej allesammen:)
Jeg har fået en opgave om at skrive et essay, emnet er frit. Jeg har valgt at skrive om ferien.
Indtil videre har jeg skrevet hvad ferie er, men når jeg skal skrive beretning er det så rigtig
forstået jeg kan skrive om en ferie jeg har oplevet?:)
Er forvirret, håber i kan hjælpe:).
Avatar billede TobiasMag Nybegynder
03. april 2013 - 15:36 #1
Et essay i skriftlig dansk er en opgavetype, hvor du, firkantet sagt, skal læse en eller flere tekster, afsøge og undersøge deres indhold og reflektere over deres problemstillinger. Materialet, du får udleveret til at skrive dit essay, kan være alle typer af tekster. Med udgangspunkt i dette materiale skal du reflektere over (tænke over/tage stilling til) det givne emne og invitere din læser til "dialog".

Når du skriver et essay, er det emnet, der er i fokus - hverken teksten, billedet eller andres holdninger til emnet, hvorved det adskiller sig fra de to andre genrer, der har hovedfokus på teksten. Dog er det vigtigt, at du alligevel tager udgangspunkt i teksterne, fordi de skal være afsættet for din opgave. Essayet giver en mulighed for selv at sætte dagsordenen, men du skal være meget opmærksom på opgaveformuleringen, der kan være mere eller mindre styrende. Du kan komme ud for, at du bliver bedt om at skrive et essay om et meget overordnet emne eller forholde dig til, hvordan et bestemt emne bliver belyst gennem en konkret tekst, men du kan også komme ud for, at dit essay er meget mere styret, så der er bestemte punkter, du skal ind på for at have bevaret opgaveformuleringen tilstrækkeligt. Hold hele tiden dette for øje!

Ved essay kan du komme ud for alle typer af tekster. Dvs. både skønlitterære tekster, sagprosatekster som artikler, kronikker, tv-udsendelser, videoer, reklamer, billeder osv.

Hvad går det ud på?

I grove træk og lettere forsimplet går essayet ud på, at du skal tænke så det knager og gøre dig umage med at finde klarhed i emnet, du bliver stillet overfor. Du skal begrunde og dokumentere, så godt du kan, finde eksempler og modeksempler - for til sidst at se, hvor du ender. Der skal med andre ord "ske noget" i et godt essay.

NB: Essayet vurderer vi er den vanskeligste eksamenstype at skrive, og det anbefales derfor kun at skrive essayet til eksamen, hvis du har gode erfaringer med det fra dine daglige afleveringer. Essayet er ikke bare en fristil og er derfor på ingen måde det nemme valg! Ved næsten alle opgaveformuleringer, der handler om at skrive et essay, bliver du specifikt bedt om at finde på din egen titel til essayet. Det er den eneste opgavetype, hvor du bliver bedt om det, og det viser, hvor meget fokus der er på kreativiteten hele vejen igennem essayet.