Avatar billede christianthomsen Nybegynder
29. marts 2013 - 12:39 Der er 7 kommentarer

Strømstyrings køler larmer??

For et par måneder siden havde mit computer et problem hvor den konstant lukkede ned. Jeg troede det var strøm forsyningen der skabte problemet så jeg ville prøve at skifte den ud med en af mine kammeraters. Det opgav vi halvvejs da det simpelthen var for svært. Tilfældigvis lagde min ven mærke til min cpu køler var ekstremt varmt, det vidste sig så at den var defekt. Jeg skiftede den ud og det virkede igen. Nu er problemet bare det at min strømforsynings køler larmer ekstremt meget, det lyder ikke som når en normal køler larmer, det har en mærkelig lyd, denne lyd stopper også når jeg ligger computeren ned, jeg har en fornemmelse af noget kan være løst?
Tak på forhånd//
Christian
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. marts 2013 - 12:50 #1
Hvilken pc.
Hvilken strømforsyning.
Hvad gjorde i helt præcist ?

Lyder muligvis som vibrationer.
Korrekt fastspænding/gummimembran(tilskåret cykelslange kan anvendes) vil så hjælpe.
Avatar billede richardjensen Seniormester
29. marts 2013 - 13:15 #2
Med alderen kan fx lejer i blæserne blive tørre, og komme til at 'knurre/hyle'. At 'din lyd' ændrer sig, når comp. skifter stilling. får mig til at tænke i den retning.
Avatar billede christianthomsen Nybegynder
29. marts 2013 - 13:43 #3
Det er en computer sharkgaming har bygget, der har intet været galt med lyden før jeg prøvede at skifte den ud forleden. Det er en FH-Power model: FH-600W (strømforsyningen) vi fjernede skruerne der sad fast på kabinetet så vi fik løsnet strømforsyningen derefter fjernede vi en del stik indtil vi fandt ud af det blev for kompliceret og satte det hele sammen igen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. marts 2013 - 14:19 #4
Det lyder meget som om det er vibrationer, kan du ændre lyden ved at holde godt fast rundt om strømforsyningen (PSU) eller kabinettet ?

I så fald, sluk, løsen PSU og skru den fast over kryds som man ville med et bilhjul.
Er det ikke nok, så isæt små gummistykker mellem PSU-Kabinet-Skruehoved altså 2 gummistykker pr. skrue.
Avatar billede Raun-IT Nybegynder
29. marts 2013 - 14:21 #5
jeg købte et nyt
Avatar billede vagn99 Nybegynder
29. marts 2013 - 16:18 #6
Nu har jeg lavet computere siden 1982, men skift af strømforsyning kan da ikke være særlig svær. Du har 4 stjerneskruer på bagside. 1 bredt og et firkantet stik til motherboard, evt 1 til grafikkort, og eller kun et stik til hver af dine løse dele. harddisk, cd-rom, diskettedrev, evt blæsere.
Det bør da ikke tage over 10 minutter.
Korrekt at blæserstøj kan skyldes vibrationer, men ofte er det et leje som knurrer. Jeg har skilt utallige strømforsyninger ad, og demonteret blæser, givet den 1 dråbe olie under etiketten, og samlet det hele igen. Operation skil, reparer strømforsyning kan godt tage op til 30 minutter.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2013 - 09:38 #7
Jeg er enig i #2 og #6. Mange gange forsvinder lyden efter et stykke tid.
Problemet er at når lejet er tørt, foregår rotationen "rykvis", og derfor opstår vibrationer i blæseren der får den til at knurre. I mildere tilfælde vil lejet blive en smule opvarmet efter et stykke tid og lyden forsvinder gradvis fordi lejet smøres igen.
Man skal dog ikke blive ved med at køre på den måde, da lejet over tid tager skade.