Avatar billede Klausfh Nybegynder
25. marts 2013 - 12:26 Der er 4 kommentarer

Beregn resulterende kraft ved vægtstang

Hej alle.

er der nogle der kan hjælpe mig med beregne den resulterende kraft for enden af en vægtstang?

for enden af en vægtstang trykker jeg med 0,33 N.

afstanden mellem mit trykpunkt og den resulterende kraft = 90mm.

derfor beregner jeg momentet til 29,5 Nmm

Hvordan beregner jeg så hvad den resulterende kraft er?
Avatar billede richardjensen Seniormester
25. marts 2013 - 12:45 #1
Det gælder,at produktet af kraft og arm er ens på begge sider af fixpunktet,eller sagt på anden måde: momenterne enlige store på begge sider.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2013 - 14:07 #2
Jeg har lige været på et truck kursus, og der lære vi at beregne momentet.
Man skal tegne en trekant hvor spidsen er opad.
Dele den med en streg på midten.
Moment skrives ovenpå stregen
Nedenunder skrives vægt X afstand.
Man kan nu ud fra denne formel resultatet af det man mangler ved at indsætte værdierne.
http://w3.ef.dk/industriteknologi/setup/filer/Ind_hydr.pdf
Enig i beskrivelsen af den resulterende kraft som richardjensen skriver i #1
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2013 - 14:20 #3
Man kan lege lidt med resulterende kraft her, og se hvad der reelt sker:
http://www.walter-fendt.de/ph14dk/resultant_dk.htm
Avatar billede richardjensen Seniormester
25. marts 2013 - 20:04 #4
<220661> Fint program - ret instruktivt.