Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 18:27 Der er 59 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde min anden harddisk (HD)

Min bærebare HP Pavilion dv9685eo er født med to HD på hver 160 GB. Efter at jeg har haft den ene ude og efterflg. har monteret den igen, kan jeg ikke se den, hverken i Diskhåndtering eller i bios. I bios kan jeg iøvrigt ikke se nogen af mine HD.
Hvis jeg derimod ta´r den HD jeg ikke kan finde når den er monteret i maskinen og forbinder den som extern HD gennem en USB port, så kan jeg godt se den. Er der nogen der har en forklaring på dette?
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 18:30 #1
Måske slutter den disk ikke rigtig til i den barbare computer?
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 18:34 #2
Det gælder om at få skubbet HDD helt ind på plads.
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 18:40 #3
Jeg synes jeg har rokket og prøvet alt hvad jeg kunne med HD og har renset stikkene på både HD og computer, men uden held.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 18:40 #4
#1 Vi er lidt i samme spor, måske controller-problemer.
Kan du prøve/se andre disk der (internt) ?

Hvordan med drivere?
Prøv evt. en tur med Slimware.
https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 18:44 #5
PS.
Det er vist snart lukke tid her (læg evt. selv et svar du godkender).
http://www.eksperten.dk/spm/849747
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 18:50 #6
Jeg har ikke selv sådan en laptop, men jeg har set på youtube, at der sættes en "connector" på HDD før den sættes i. Kan det være noget der? kan der muligvis være bøjet et ben eller andet?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 18:58 #7
#6
Jeg fik formuleret #4 lidt uheldigt mht. placering.

kurtkn
Kan du prøve/se andre disk der (internt) ?

Hvordan med drivere?
Prøv evt. en tur med Slimware.
https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 19:11 #8
Jeg kan ikke finde netop din HP på youtube, men er det noget i retning af denne? http://www.youtube.com/watch?v=cLP8kjeLW-Q
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 19:14 #9
Tak til jer der allerede har svaret. Jeg har i mellemtiden vøret i bios og prøvet at ændre boot ordren, men heller ikke det hjalp. Når maskinen starter op med to HD i, så ender den op med at sige:  "Operating system not found" og umiddelbart efter går blæseren op i høje omdrejninger.
Jeg prøver det der allerede er foreslået og vender tilbage senere eller i morgen.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 19:23 #10
Hvis du kan åbne og komme i windows, er det ikke en god ide at ændre boot rækkefølgen. Jeg mener det rigtige er, at koncentrere sig om tilslutningen.
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 19:31 #11
Enig, men når ingenting lykkes, så må man nogen gange prøve sig frem.Det er også et problem at jeg ikke kan starte maskinen op med begge HD, men først kan montere nr. 2 når maskinen er startet op.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 19:53 #12
Ja det er da alvorligt det her. Har du prøvet, når du starter computeren, at trykke på F11 eller måske F12 for at få en menu hvor du kan vælge den disk med windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 21:38 #13
Har du prøvet strøm trikket, hvor man fjerner batteri og lader fra den og holder startknappen nede i 30 sek?
Kunne være din bios er blevet forkvalket af at du tog disken ud.
Strømtrikket kan nogle gange resette disse småfejl.
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 21:49 #14
Ja, det har jeg prøvet flere gange.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:10 #15
Fejlsikret tilstand med begge diske i.
http://img24.imageshack.us/img24/8913/fejlsikret.jpg
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 22:13 #16
Ja, det er også prøvet. Når HD nr. 2 er i maskinen, kan den ikke starte op men skriver "Operating system not found" Men såsnart HD nr. 2 bliver fjernet, starter den fint op, så jeg må måske blot acceptere at den kun kan køre med en HD selvom indtil for nylig ikke havde problemer overhovedet med at køre med to HD.
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 22:17 #17
Har forsøgt det også, men jeg kan ikke starte i f8 tilstand når disk nr.2 er monteret, men jeg prøver lige om det hjælper selvom disk nr.2 er fjernet under øvelsen.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:21 #18
Det må jo så være fordi den forsøger at boote på disk 2 i stedet for 1.
Har du ikke under boot options i bios nederst en mulighed for at indstille hvilken disk der er 1 prioritet?
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 22:24 #19
Hvilken windows har du? windows 8 kan ikke køre fejlsikker via F8.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 22:27 #20
Så vidt jeg husker, i "gamle dage" med Ata (Ide) diske skete den slags koks når begge diske var sat til f.eks Master, men med Sata skulle den slags ikke kunne ske.
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 22:31 #21
Under boot options i bios kan man kun vælge om den skal boote på feks. harddisken, men ikke hvilken HD. Man kan iøvrigt slet ikke se nogen harddiske i bios, hvilket undrer mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:31 #22
Hvis du ser den bios her: http://www.pchell.com/images/bootdevicepriority.jpg

har du boot rækkefølgen der vises. Men ser du nederst er der en indtilling til "hard drive boot priority", og det er her du skal vælge hvilken af de to diske der skal være 1 valg.
Jeg tror nemlig at disk nr 2 er blevet 1 valg efter du tog disk 1 ud.
Og denne indstilling er ikke blevet ændret. Derfor skriver den at der ikke er noget system at boote på, og den booter kun på den rette disk, når disk 2 ikke regisreres.
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 22:31 #23
Det er windows 7.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:32 #24
Nå fik ikke opdateret. Ærgerligt det ikke var denne fejl:-(
Har nemlig selv været udsat for denne en enkelt gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:34 #25
Hvad sker der hvis disk 1 sidder i slot 2 og disk 2  slot ?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:35 #26
Om igen:
Hvad sker der hvis disk 1 sidder i slot 2 og disk 2 sidder i  slot 1 ?
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 22:36 #27
Min bios ser anderledes ud en den du har sendt et billede af, men jeg chekker det lige endnu engang.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:38 #28
#20 Kun hvis de sad på samme kabel.
Havde du systemdisk og evt en brænder på det ene kabel og en data disk med et dvd drev på det andet kabel skulle begge harddiske være master og cd rom enhederne være slaver.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 22:42 #29
Nå ja, det er jo rigtigt. 2 kabler, primær og sekundær master:)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:44 #30
#29 Præsis :-)
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 22:44 #31
Har lige endnu engang været inde i bios for at chekke om der skulle være en mulighed for at vælge mellem flere HD, men det er der ikke. Det ville jo også være mærkeligt, i.o.m. systemet ikke kan se disk nr.2
Jeg tror jeg vil prøve som det sidste, at lave en system gendannelse for at se om det er systemet der fejler eller om det er en mekanisk fejl.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 22:46 #32
#27
Det har ofte været sådan, at man valgte boot rækkefølgen eet sted, og rækkefølgen af HDD et andet sted. D.v.s. at selv om HDD stod som 1.ste boot, kunne der bootes op på den forkerte HDD.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:47 #33
Jeg tror nu mere på #26, da der er kludder i din bios.
Problemet opstår jo før du booter på din systemdisk, så det tror jeg ikke du får noget ud af.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:48 #34
Når du markerer og åbner harddisk i bootrækkefølge, er der så kun en disk der?
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 22:50 #35
Der er intet i min bios der indikerer, at det skulle være en mulighed, i.o.m. jeg jo heller ikke kan se min(e)HD nogen steder i bios.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:50 #36
Nå vi skriver lidt hen over hinanden ;-)
#33 var en kommentar til #31
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:51 #37
#35 Nå nej det har du jo skrevet før. Den er kommet ind på lystavlen nu ;-)
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 22:52 #38
Man kan jo også altid prøve at trykke på "Set defaults" Hvis man er heldig retter det på fejl, skade kan det ikke.
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 22:52 #39
Jeg mener jeg har prøvet det, men prøver endnu engang.
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 22:53 #40
Er prøvet.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:54 #41
Er der en almindelig bios du har eller den nye UEFI bios?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 22:56 #42
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 23:01 #43
Kan det måske være IQRL fejl? Begge diske vil åbne samtidig, det går så ikke, og det er jo klart, at når windows kører bliver disk 2 ikke fundet fra bundkortet. Jeg ville nu heller ikke tilslutte en disk til bundkortet, når windows kører.
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 23:04 #44
Det er den gl. bios. Det er den der fulgte med Recovery systemet som vist nok er fra 2006/2007
Jeg har lige sat system disken i slot 2 og får så beskeden ige:"Operating system not found" så det lader til at maskinen slet ikke har forbindelse til slot nr.2 mere. Det kunne vel tyde på en mekanisk fejl, eller hvad??
Avatar billede kurtkn Praktikant
24. marts 2013 - 23:06 #45
Hvad er en IQRL fejl?
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2013 - 23:11 #46
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 23:12 #47
Ja eller en bios der skal opdateres, fordi den gamle er korrupt.
En IRQL fejl er når to enheder konflikter. Det kan man normalt se i ebhedshåndteringen hvis det er tilfældet.
Windows tildeler jo normalr disse adresser for at hardware ikke skal konflikte.
Man kan i systemoplysninger på de ældre systemer se hvilke adresser det forskellige hardvare er tilknyttet til.
Det behøver ikke være de to diske der slås. Man kan opleve en disk og noget andet hardware gøre det samme. Har dog ikke selv oplevet dette.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 23:15 #48
Lukker ned for nu. Kommer på igen i morgen eftermiddag :-)
Avatar billede kurtkn Praktikant
26. marts 2013 - 11:50 #49
Tak til alle der har forsøgt at hjæpe. Jeg har forsøgt alt for at finde HD nr.2 når den var monteret i slot nr. 2, men uden held. Jeg har senest lavet en helt ny Windows installation, for at se om der var drivere eller andet der manglede, men heller ikke det hjalp. Derfor tror jeg det skyldes en mekanisk fejl på maskinen, men her rækker mine evner ikke langt nok, så jeg kører videre med kun en HD. Det besynderlige i dette tilfælder er, at jeg godt kan finde HD nr. 2, hvis jeg tilslutter den som extern HD gennem en USB port. Mærkeligt! De maskiner lever nogle gange deres eget liv og jeg slutter derfor tråden her.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2013 - 12:10 #50
Velbekomme.
Bios update er så ikke noget du vil afprøve?
Avatar billede kurtkn Praktikant
26. marts 2013 - 12:20 #51
Jo det har jeg også forsøgt, men løber hele tiden ind i et opdateringsprogram som man skal betale for, for at bruge. Det er et program der optræder via Phønix´s hjemmeside. Jeg mener det hedder Bios update.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2013 - 12:41 #53
Hvilken version af bios er der på maskinen?
Avatar billede kurtkn Praktikant
26. marts 2013 - 13:44 #54
F.5A
Avatar billede kurtkn Praktikant
26. marts 2013 - 13:49 #55
Nej det skal man ikke, med den Bios har jeg installeret. Når jeg har lavet en søgning efter drivere i programmet "Bios Agent" så fortæller den at der er en nyere Bios, men ikke hvilken version det er.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2013 - 15:51 #56
Man skal ikke opdatere med noget man ikke ved hvad er. Med specielt bios kan det gå gruelig galt, og man kan miste forbindelsen med bundkortet permanent, hvis en forkert bios flashes ind.
Det er en af hagerne ved at opdatere bios.
Det kan ende lykkeligt eller som en katastrofe.
Så mit råd at du må leve med du hun fysisk har en disk i din pc, som du også selv er inde på i #49.
Avatar billede kurtkn Praktikant
26. marts 2013 - 16:30 #57
Tak for interessen og hjælpen. Det var en lang korrespondance.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2013 - 16:36 #58
Ja det var det :-)
Avatar billede kurtkn Praktikant
08. april 2013 - 08:46 #59
Der har fra Eksperten.dk været tvivl om hvorvidt denne tråd var afsluttet eller ej. Det er den!
Jeg fandt aldrig HD nr.2, så jeg har istedet monteret en HD på 250 Gb.så nu kører maskinen som den skal igen, men jeg undrer mig stadig over hvad der gok galt. Tak for hjælpen til alle.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. april 2013 - 09:01 #60
Så skal du lige godkende dit eget svar således det bliver grønt (først så er der lukket)  :-)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo