Avatar billede baage Nybegynder
12. marts 2013 - 14:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Min ene netværksprinter står til offline, selvom den er online og kan pinges

jeg har et problem med en printer som ikke vil printe fra sin tildelte printerport, den står til offline, selvom jeg sagtens kan browse mig op på printeren og lave om på indstillingerne der.
selvom jeg flytter porten til en anden printer så hjælper det ikke.
kan det være porten der på en eller anden måde er defekt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. marts 2013 - 14:57 #1
Det er typisk noget firewall eller andet på netværket der gør, at printeren ikke kan tilgås printmæssigt.

Det kan dog også skyldes fejl i installationen på PC´en.

Hvordan er printeren nærmere installeret? - hvor mange PC´ere? - er der en server? - eller printer man direkte til printeren fra nogle få (en enkelt) PC´ere.

Er den installeret med en software CD, eller er den installeret manuelt?

Hvordan er netværket sat op - er det et hjemmenetværk, er der flere routere på...
Avatar billede juleulven Nybegynder
12. marts 2013 - 17:39 #2
#0 dit problem er, at du ikke har funktionel SNMP kommunikation til din printer...

det kan løses på 2 måder:
1. sørg for, at SNMP kan kommunikere korrekt fra computer til printer. SNMP er UDP port 161. (firewall typisk)

2. fjern "SNMP" fluebenet på porten på printeren. dvs "printer properties, fanebladet "porte", konfigurer port, fjern flueben i snmp.

tillægsspørgsmål: hvilken printerproducent og model?
Avatar billede juleulven Nybegynder
12. marts 2013 - 17:40 #3
SNMP er en kontakt form hvor computeren tilgår printeren og spørger; "Er du klar?".

hvis ikke printeren reagerer på den kommunikation, bliver den logiske installation sat "offline".
Avatar billede baage Nybegynder
15. marts 2013 - 12:55 #4
Problemet mere detaljeret er at jeg har en filial med 2 printere (HP laserjet P4015N) på en printserver windows server 2003.
Meningen med dette er at hvis en printer bliver defekt så kan jeg flytte printkøen til den printer der er defekt over på den anden printer og så kan de arbejde alligevel. i mellemtíden er den printer som var defekt udskiftet med en ny af samme model. jeg ville så rykke printkøen tilbage , men så snart jeg gør det, går printeren offline, jeg kan sagtens browse mig op på IP -adressen og pinge den, som jeg skrev tidligere. det virker som om at der er noget med porten på printserveren, jeg har forsøgt at fjerne SNMP , men det hjalp ikke.
Avatar billede juleulven Nybegynder
15. marts 2013 - 16:48 #5
hvis de 2 printere står på samme lokalitet (samme lokale) så gør du noget HELT andet ...

1. gå i printer server properties
2. slet dine eksisterende porte
3. opret 2 nye (standard tcp/ip) lad VÆRE med at bruge producent specifikke. (umiddelbart bør du bruger RAW TCP port 9100 til printdata) og SNMP = Public, Index i (SNMP = UDP 161).
har du blokeringer på SNMP (lokalfirewall, 3.parts firewall, MPLS Firewall eller andet skal du åbne for dette. KOntroller evt. også om SNMP er slået fra på printeren.
4. lav 1 logisk printerkø (HP LJP4015 N)
5. gå i fanebladet "Porte" under "Printerproperties". Sæt flueben i "Printer pooling".
6. Marker de 2 porte du har oprettet.

voila ... nu har du 1 logisk installation men tilsluttet 2 fysiske enheder...

når en går ned overtager den anden ...

Angående dit problem helt konkret er det før set, at ændringer på installere printere og porte laver FUBAR ... specielt på server 2003 ... eneste løsning er slet og opret forfra ...

Ydermere har W7/W8 klienter tilsluttet en printerserver 2003 en del udfordringer .... specielt ift. okvenstående
Avatar billede baage Nybegynder
03. april 2013 - 09:01 #6
Tak for hjælpen til alle , og undskyld den sene tilbagemelding.
Det der hjalp var at fjerne fluebenet på SNMP porten på printeren inde på printserveren. Så tak til juleulven :)
Avatar billede baage Nybegynder
03. april 2013 - 09:01 #7
hvordan giver jeg point , det har jeg glemt :)