Avatar billede perav Nybegynder
11. marts 2013 - 10:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til formel i Excel

Jeg skal have lavet en formel i Excel som beregner total incl. Moms/Toldafgift/Fragt fra Kina/Avance/Eksp. gebyr i DK/Porto i DK

Da jeg er i tvivl om hvilke beløb der skal svares moms af har jeg prøvet at stille det op sådan her:

Vare 1
Vare 2
Vare 3
Total

Fragt Kina (post Danmark)
Toldafgift (forskellige satser afhængig af varegruppe)
Porto i DK (det kan være både brev og pakke)
Avance    (Er sat til 40%)
Eksp. gebyr i DK (Emballage)
Moms        (25%)

Det er beløbet ved Total, der skal have Formlen.

Er der en som kan lave denne formel til mig?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. marts 2013 - 10:57 #1
du skal have en tabel med varegrupper og toldsatsatser, og i din tabel med varer skal der være felt til varegruppe.
Så kan der laves et lookup på den enkelte linje med toldafgiften pr vare.
Du skal også have en porto pr vareenhed (vægt/rumfang?) og en portotabel, så du kan beregne portoen.
Men ellers er det herefter bare at lægge nogle tal sammen.
Avatar billede perav Nybegynder
11. marts 2013 - 11:18 #2
Der skal vel egentlig kun svares moms af indkøbspris + avance, der er vel ikke moms på Fragt/Toldafgift/Porto/Eksp.gebyr

Jeg havde nu ikke tænkt mig at lave det så avanceret  til at starte med, jeg benytter: http://www.toldpriser.dk/toldsatser

Dvs. jeg sætter selv varenavn/indkøbspris ind samt ift. ovenstående link indsætter jeg procentsats på Toldafgift.(det drejer sig kun om 2-3 satser indtil videre)overvejede om jeg skulle indsætte en dropdownmenu med procentsatser samt til Porto og Eksp. gebyr.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. marts 2013 - 11:37 #3
der skal svares moms af din salgspris - uanset hvordan du har beregnet den.
Men hvis det er pakkepost, så er der moms på det, og den (indgående) moms skal ikke med i beregning af salgspris. Indgående moms får du modregnet når du betaler din udgående (salgs) moms. Brevporto er så uden moms - bare for at gøre det lettere (!) at håndtere.

Varer betales vel også i fx € eller $, og der kan så opstå en kursdifference - den skal du også have styr på - det er en konto for sig i dit regnskab.
Avatar billede perav Nybegynder
11. marts 2013 - 11:48 #4
Prisen bliver faktisk beregnet i Danske kroner.

De gange jeg har handlet med dem får jeg en opkrævning nogle dage senere på Toldafgift som der iflg. fakturaen står nævnt som momsfrit beløb at betale.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. marts 2013 - 11:59 #5
at toldafgiften er momsfri betyder bare, at du ikke kan trække en indgående moms fra. Så det fulde beløb lægges til din kostpris på varen. Du skal stadig betale moms af din salgspris.
Avatar billede hcma Novice
11. marts 2013 - 16:48 #6
Told betales af alle påløbne omkostninger indtil EU's toldgrænse.
D.v.s. at du skal be tale told af følgende:
Købspris + Fragt og det uanset om du selv eller leverandøren betaler fragten.
Moms betales af "Frit i Hus prisen" altså incl. alle omkostninger indtil du har varen liggende på lager.
Der så flere scenarier alt efter hvordan leveringsbetingelserne er.  Hvem står for fragten, påløbne danske omkostninger o.s.v.

1:
Købspris:  dkk. 1000,-  Frit Leveret = leveret til din adresse.
Toldpligtig:  dkk. 1200,- som skal betales told af
F.eks. 10% told  =  kr. 120,-
Moms  25% af DKK 1000,-  + 120,- = 25% af 1120,-

2:
Købspris:  dkk. 800,-  Ab fabrik
Fragt til EU's grænse:  kr. 200,-  (Ab Fabrik (som skal betales af dig))
Toldpligtig:  dkk. 1000,- som skal betales told af
F.eks. 10% told  =  kr. 120,-
Moms  25% af DKK 1000,- + 120,- = 25% af 1120,-
Evt. moms du får fra din transportør momses helt normalt.

og husk nu lige at indgående moms ikke er så interessant m.h.t. lagerværdi, da den jo modregnes i undgående moms.

Hvis du vil have en avance på 40% er det så 40% af kr. 1120,-, og salgsprisen bliver dermed kr. 1568,40 NETTO, hvor du så lægger 25% moms til så du får en bruttosalgspris på: 1960,50
Avatar billede perav Nybegynder
18. marts 2013 - 10:11 #7
OKAY Jeg takker for jeres input, nu vil jeg eksperimentere med formlen og se om jeg kan få den til at gå op :-)
Avatar billede perav Nybegynder
24. maj 2013 - 20:49 #8
Undskyld det sene svar (har haft travlt) send et svar så er der point.
Avatar billede hcma Novice
25. maj 2013 - 14:09 #9
hvem skal lægge svar ?
Avatar billede perav Nybegynder
05. juli 2013 - 13:03 #10
Dem der har deltaget i mit spørgsmål
Avatar billede hcma Novice
05. juli 2013 - 13:20 #11
spring over mig.
Avatar billede perav Nybegynder
13. august 2013 - 11:13 #12
Lukker