Avatar billede Cheessie Nybegynder
05. marts 2013 - 22:26 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Gamer pc "byg selv"

Hej, jeg er i gang med at bygge min helt egen computer, har læst og hørt at det er klart bedst hvis man bygger den helt selv, så derfor kunne jeg godt tænke mig lidt hjælp, fra eksperterne derude :-)

Jeg er ude i noget gamin' spiller spil som Heroes of Newerth, counter strike, tekkit, diablo og ligne...
Prisen kan godt komme op på 11.000-13.500

Og jeg vil gerne understøtte min pc, så godt som muligt ud fra en i5-3570k "cpu".
Indtil videre er jeg kommet op med det her:
CPU: i5-3570k
Bundkort: ASUS P8Z77-V, Socket-1155
GPU: GeForce GTX660
HDD: 1TB 7200 RPM
Ram: Corsair 8GB DDR3 1600MHz (2x4)
SSD: Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" KIT
Strømforsyning:  Corsair CX750
(kun cpu'en som er fast)
Men jeg indså at jeg manglede en masse ting som kabinet osv. så det endte med jeg gav op og kom her ind, for de manglende dele og muligvis forbedring :-)
Tak på forhånd!
Undskyld hvis jeg har indlagt mit spørgsmål under den forkerte kategori :p
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. marts 2013 - 22:53 #1
Velkommen til E.

GPU: GeForce GTX660 bør du forbedre kraftigt med et sådan budget, vi bør tale GTX 680 måske i SLI.

SSD er fair, men slås af...
Samsung 128 GB (verdens hurtigste consumer SSD i den størrelse)
Et godt alternativ er Samsung 840 250 GB.

Her har vi ikke brugt dit budget:
http://topdata.dk/product.asp?product=8615
Tilføj under ændringer noget SSD/HDD

Evt. Tilføjelse 1000watt PSU og SLI bundkort (med henblik på senere at montere endnu et GTX 680).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. marts 2013 - 22:54 #2
Nu du er ny, så rund lige her og sæt dig ind i svar og point.  :-)
http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. marts 2013 - 22:57 #3
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 11:10 #4
Tak for kommentaren, men kunne nu godt tænke mig, at høre om hvad jeg mangler om eventuelt forslag til de ting som jeg kunne bruge.
Men dels svaret indtil videre :-)
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 11:11 #5
tastefejl skal stå "og" ikke "om" :-)
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 13:25 #6
Indtil videre ser det således ud:
CPU: i5-3570k
Bundkort: ASUS P8Z77-V, Socket-1155 eller ASUS SABERTOOTH Z77
GPU: GeForce GTX 680 SLI eller eVGA GeForce GTX 680 Hydro Copper
HDD: 1TB 7200 RPM
Ram: Corsair 8GB DDR3 1600MHz (2x4)
SSD: Samsung 840 250 GB.
Strømforsyning:  AX860i eller 600-800watt strømforsyning?
CPU-Køler: NZXT Kraken X60
Kabinet: ----
Styre-system": Windows 7 Home Premium 64-bit

Evt. Tilføjelse 1000watt PSU og SLI bundkort (med henblik på senere at montere endnu et GTX 680).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 14:22 #7
Køler kan du overveje Noctua NH-D14 husk i så fald et kabinet hvor der er godt med plads (anbefaling uanset hvad), et tower er nemmere at holde køligt end et midi eller minitower.

PSU fin.

Kabinet er vist det eneste du mangler, der er udseende jo en del af det så det kan være svært, men her er to muligheder.
Cooler Master HAF X Big Tower
CM Storm Trooper Gaming Big Tower
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 14:32 #8
Nu insistere du godt nok på i5 3570K som er en absolut god CPU, du bør måske også overveje i7 3770K (det er samme socket) der er endnu bedre.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 14:42 #9
Da jeg mener mere eller mindre at ha besvaret dine spørgsmål, samt ikke mindst for at flytte spørgsmålet frem, som du forsøgte med dit andet spørgsmål (bare rolig, "de" holder øje med os allerede,  som du så) ;D
Så får du nu et svar/delt svar du evt. kan acceptere når vi er helt færdige.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 15:19 #10
Vil gerne give flere point, men jeg havde oprettet spørgsmålet inden jeg så værdien af points'ne :p (men bare rolig har læst linket du skrev før og tak for det) :-)
Lyder måske lidt for amatør-agtig, når jeg spørger, hvad var det lige psu'en var? :D og angående strømforsyning må jeg indrømme, at på det område er jeg helt lost, er der noget jeg skal vide? :D
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 15:26 #11
angående "upgraderingen" fra i5 til i7, hvis man tager i7, så skal jeg da også købe dele som kan udnytte det fuldt ud, før det kan betale sig eller tager jeg fejl der? :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 15:33 #12
Slet ikke, vi møder alle af og til udtryk vi ikke kender.  :-)
Power Supply Unit = PSU = Strømforsyning.

Hvis folk har noget på hjertet (eller ser mig skrive noget helt tosset) så skal de skam nok byde ind, også ved 30 point.

Det vigtigste er jo du får gode stumper, point er kun for fun.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 15:45 #13
Dine dele passer fint til i7 3770.

I spil er det vigtigste:
1: GFX (grafikkort)
2: CPU
3: Mindst 4 GB RAM.
4: RAM og chipset hastighed.

En hurtigere CPU vil få GFX til at yde mere.
Da prisforskellen mellem de to CPUer ikke er voldsom, samt de begge passer i samme motherboard (MB) så anbefaler jeg tit i7 3570K når vi er oppe på mindst GTX 670.

Der er mere ydelse med:
ASUS P8Z77-V og i7 3770K

End med:
ASUS SABERTOOTH Z77 og i5 3570K

De to setup koster ca. det samme.

I spil er forskellen mindre end tallet for general ydelse antyder...
Intel Core i7-3770K @ 3.50GHz Scorer 9,620
Intel Core i5-3570K @ 3.40GHz Scorer 7,147
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 15:51 #14
PS. Det var ikke mig der skrev i dit andet spørgsmål, det var det` jeg mente med "de holder øje". ;D
http://www.eksperten.dk/spm/977842
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 15:56 #15
hahaha, giver lidt mere mening nu :D men min hensigt med det andet spørgsmål var simpelthen bare at øge points'ne :-)
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 16:00 #16
Er det sådan en http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=660225 eller nærmere sådan en http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=757242 du foreslår? :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 16:08 #17
Du befinder dig i et område hvor du alt efter spil, på skift vil ha presset CPU og GFX i bund (sommetider begge).

Du har helt ret i at det ikke er smart med en meget langsom og en meget hurtig del (CPU/GFX).
Når man ved hvilken CPU der vælges, så kan man også vurdere i hvilket segment GFX skal vælges (og modsat), men en fast facitliste findes ikke men du er klart oppe hvor jeg ville sige i7 3570K.

Jeg er faktisk tæt på at tale om:
Intel Core i7-3820 @ 3.60GHz Score 9,043
Som på trods af den lavere generelle score, er hurtigere i spil end i7 3770K.
Det er MB skift der afholder mig fra 3820.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 16:20 #18
Så du vil sige at i7 3570k vil, på trods at de andre dele, give den bedste yde evne? :)
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 16:27 #19
Sider lige og kigger på eventuelle modeller af de forslag du har kommet med, samtidig nogle samenligninger, og jeg tænkte på hvorfor en Samsung 840 250 GB i stedet for en Samsung 840 120 GB? :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 16:28 #20
30 point er fint med mig, jeg nyder at hjælpe folk.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=757242
Ser fint ud.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 16:31 #21
250 GB modellen er hurtigere i gennemsnit.
http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png
155 MB/s mod 202 MB/s
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 16:31 #22
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=757242 indeholder den ikke mere end bare CPU'en?
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 16:48 #23
Hvad ville du så forslå http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=745088 749 kroner
eller
Corsair AX 860i, 860W PSU 1558 kroner? :-)
Taget prisen i betragtning.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 17:18 #24
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 17:24 #25
Skal jeg så stadig have de andre dele, eller kan de undlades?
og tænker lidt mere den til SLI setup, på grund af prisen godt kan gå hen og blive for høj og kører den 850 watt? :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 17:29 #27
Fordelen ved SLI setup er du kan vente med at købe det ene GTX 680 til du føler behov for ekstra grafisk ydelse.

Så er forskellen i pris næsten kun PSU`s prisforskel samt et par hundrede til MB.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 17:33 #28
Kald det fremtidssikring på den grafiske front (når behovet er størst om noget tid, så er nr. to GTX 680 faldet i pris).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 17:47 #29
Forgængeren til GTX 680 hedder GTX 580.
Her kan du se forskellen på at køre med et eller to kort (SLI).

Læg mærke til antal FPS.
http://images.anandtech.com/graphs/graph5793/46072.png
http://images.anandtech.com/graphs/graph5793/46073.png
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 17:46 #30
så Gigabyte GA-Z77X-UD3H er bedre end ASUS P8Z77-V?
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=757242#accessories inden på denne hjemmeside, står der 2 kabinetter og 2 PSU'er som "tilbehør"? Giver ikke rigtig mening i min verden? :O
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 17:52 #31
Så det er faktisk modsat, da en høj FPS er bedst?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 17:58 #32
Jeg vil ikke forsøge at konkurrere med AnandTech (lidt for mange klø til mig), så jeg må svarer det som står i det review du allerede har fået link til (konklusion på sidste side).

None of the boards today stands out as the ultimate choice for everyone - if you want control, go for ASUS; if you want mSATA, go for Gigabyte; if you want a full Z77 on a budget, go for ASRock; and if you want a very easy to use board, go with MSI.  It all seems to be a price/feature set battle that a system builder will have to consider.

Det er et af verdens førende test/review site.
Kilde:
http://www.anandtech.com/show/5793/intel-z77-motherboard-review-with-ivy-bridge-asrock-asus-gigabyte-and-msi/20
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 18:02 #33
Du har da ca
55 FPS med et kort (one)
106 FPS ved to kort (two)
SLI er ikke helt dobbelt så hurtigt som et kort.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 18:02 #34
Så "MSI Z77A-GD65" ligger i "Opgraderingspakke Intel Core i7-3770K" - http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=757242
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 18:04 #35
SLI er betegnelsen for to kort?
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 18:13 #36
Så den CPU indeholder:
Intel® Core i7-3770K Processor, Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5Ghz, 8MB, Boxed w/fan

MSI Z77A-GD65, Socket-1155, ATX, Z77, DDR3, 3xG3-PCIe-x16, SLI/CFX, Lucid Virtu, DrMOS, VGA, DVI, HDMI, UEFI

Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB, 16GB kit(4GBx4),Tactical, 1600Mhz, 1.5V, CL8-8-8-24
Og derfor vil der ikke blive brug for:
Ram: Corsair Dominator DDR3 1866MHz 8GB
Bundkort: ASUS P8Z77-V
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 18:34 #37
SLI er 2 kort, helt korrekt.

Forskellen på de to forskellige MB er kun ganske få FPS (nogen steder under 1 FPS).

Mens forskellen på et og to GFX er stor (tit 60-80% ekstra) i grafisk krævende spil som Dirt 3.

Ja i den pakke er der 3 ting.
MB
CPU
RAM

Helt personligt kan jeg godt li Asus, men det er jo lidt en "religionssag"
Om du tager det ene eller andet sæt gør ikke den helt store forskel.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 18:42 #38
Ville også fortrække Asus selv, men i den i7 pakke ligger MSI'en i.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 18:48 #39
Men hvis jeg nu vælger Opgraderingspakke Intel Core i7-3770K, så har jeg ikke brug for at købe ram og MB, og så vil det samtidig være godt at have de 3 ting i 1 (når man skal montere pc'en)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 19:21 #41
Der er ikke rigtig nogen forskel på at samle det ene og det andet sæt, evt, at huske kølepasta hvis ikke det er med.
Hvis du anvender den medfølgende køler (Boxed) jeg linkede til, skal du ikke tænke på kølepasta.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 19:22 #42
Du kan jo starte med den og så opgradere den hvis du får lyst.
Avatar billede Cheessie Nybegynder
06. marts 2013 - 19:28 #43
Tilsidst er der så GPU, og der tænker jeg en Gigabyte GeForce GTX 680 4GB PhysX CUDA, men er 4GB for meget, hvis man også tager prisen i betragtning? Hvis det kan betale sig, har jeg ikke noget imod en med 4GB i stedet for 2GB.. :-)
Hvad med et PCI card for Wifi?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 06:12 #44
Du får meget lidt ud af at ha mere end 2 GB på dit GFX, kun ved ekstremt høje opløsninger kan de udnyttes.

Her er et par bud på høj clock hastighed uden alt for høj pris.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-680-superclocked-2048-mb-id-6739146.aspx
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-680-sc-signature-2-2-gb-id-6866710.aspx  **mit valg af de 2 "billige".

Og så lige et med over 1200 mhz core.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-gtx680-dc2t-2gd5-2-gb-id-6767526.aspx **Mit valg af de 3 kort hvis budget holder.

Kortene er i rækkefølge efter ydelse, højest nederst.

Netkort er billige i forhold til resten og jeg kunne godt blot poste et, hvis du vil ha en større gennemgang af det så er jeg ikke kvalificeret og vil forslå det som et lille separat spørgsmål.
Her er lidt du kan kigge på.
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netkort.aspx?q=netkort
Avatar billede Cheessie Nybegynder
07. marts 2013 - 08:35 #45
Super, Har fundet alle delene og bestilt dem hjem, tusinde tak for hjælpen og den tid du satte af for at hjælpe! (:
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 18:37 #46
Du er meget velkommen og god fornøjelse.  :-)

Husk at holde øje med om der bliver varmt i kabinettet, installer om nødvendigt flere kabinet-blæsere.