Avatar billede tnla Mester
03. marts 2013 - 22:26 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Windows XP mappe på 8,10 GB

Jeg var i dag ved en bærbar computer hvor Windows mappen fylder 8,10 GB. Der er ingen Windows.old mappe i den, så hvad skyldes det? En normal XP Home fylder jo kun 1,5 GB.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 22:52 #1
Højreklik på mapperne inden i windows biblioteket, se hvad de fylder, følg de store til kilden.
Vi ved ikke hvad du har liggende, men du må selv kunne klikke dig frem til svaret.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 22:53 #2
Slå om nødvendigt visning af skjulte og system filer til.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 22:57 #3
(Start, indstillinger, kontrolpanel, mappeindstillinger og vis)
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 23:02 #4
Mappen indeholder også en masse opdateringer, hvis du bruger den slags :-)

Min mappe er på 7,55GB.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. marts 2013 - 23:27 #5
Der kan ligge systemgendannelsespunkter medmindre vi kigger på mappen windows og ikke c drevet :)
Avatar billede Blueeyez Mester
03. marts 2013 - 23:28 #6
Har du prøvet og køre diskoprydning på den?
Avatar billede tnla Mester
03. marts 2013 - 23:31 #7
Arh, tænkte ikke på opdateringerne, min egen fylder 7,82 GB, kan jeg se :-)

NielsErikK, det er vist udelukkende en masse windows-filer jeg ikke kender betydningen af, så ved ikke om man kan slette nogen af dem?

milter, har selvfølgelig også point til dig, så bare smid et svar.
Avatar billede tnla Mester
03. marts 2013 - 23:34 #8
Hej  Blueeyez, så lige din kommentar nu. Det er udelukkende Windows mappen der fylder 8,10 GB, men måske kan man også slanke harddisken lidt ved at slette systemgendannelsespunkter? Ja, har kørt diskoprydning, også med CCleaner.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. marts 2013 - 23:43 #9
Højreklik på denne computer vælg egenskaber og system gendannelse

Personligt har jeg deaktiveret følgende da jeg efterhånden har lært af mine fejl på den hårde måde :)

Ja der kan slankes på visse områder men skriver om i morgen :)
Selvom de andre nok inden da har fortalt om det ...
Avatar billede tnla Mester
03. marts 2013 - 23:43 #10
Den pågældende computers HDD er forresten delt op i C og E drev, og C drevet hvor Windows ligger har kun 700 MB ledig, så pladsmanglen er rimelig akut :-) Men man må vel kunne ophæve opdelingen / partitionen, så harddisken bliver til ét drev? Men så skal XP vel geninstalleres?
Avatar billede tnla Mester
03. marts 2013 - 23:44 #11
Blueeyez, mange tak :)
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 23:51 #12
Kommer her :-)

Mange ting kan fylde op i Windows-mappen, herunder midlertidige filer. De kan fjernes på denne måde:

http://support.microsoft.com/kb/310312
Avatar billede milter Ekspert
04. marts 2013 - 00:02 #13
Og så så jeg slet ikke alle de nye indlæg :-)

Blandt de midlertidige filer kan være videoer, som efterhånden kan komme til at fylde utroligt meget, hvis man ser mange af den slags. Jeg kan ikke huske, hvor nøjagtigt de ligger, men med programmet herunder kan du se, hvilke programmer der optager mest plads på din computer.

Med det lykkedes det mig at lokalisere ca. 50GB på min søns C-drev, som kunne slettes uden problemer :-)

http://www.mindgems.com/products/Folder-Size/Folder-Size.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. marts 2013 - 00:05 #14
Se du fandt din årsag.  :-)

Nu blåøje har lovet dig en slankekur, så skal han næsten selv ha lov at give dig madopskrifterne. :-D

Til dit andet spørgsmål, jo man kan merge drev, men det kræver normalt en hvis plads ledig.
Det kan altså gøres uden reinstall, men der tages forbehold for datatab.
http://www.partitionwizard.com/partitionmanager/merge-partition-xp.html
Avatar billede milter Ekspert
04. marts 2013 - 00:21 #15
Rettelse til #13.

Jeg skrev: "... kan du se, hvilke programmer der optager..."

Det skulle være: "... kan du se, hvilke mapper og filer der optager ..."
04. marts 2013 - 09:35 #16
Mht til af få plads på C:\ ->

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning] C:
Makér alle elementer UNDTAGEN 'komprimer gamle filer'
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Strømstyring] - Fanen [Dvale]
[  ] Deaktiver Dvale
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[  ] Deaktivér Systemgendannelse
Normal Genstart
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[ x ] Aktivér Systemgendannelse.
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Mappe indstillinger] - Fanen [Vis]
[  ] Skjul beskyttede operativsystemfiler
[ x ] Vis skjulte filer og mapper

Stifinder/Denne Computer
Navigér til
C:\WINDOWS
Find mapper med navnet
$Nt*
typisk med BLÅ farve.
Slet disse mapper med indhold.
(Jeg har ~1.5Gb der lige til at slette...)
--------------------------------------------------------------------------------
Ta' en oprydning med CCleaner som du sansynligvis allerede har. Også/især punktet [Register/Problemer]
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 09:36 #17
Jeg har to XP partitioner, hvor Windows mapperne fylder hhv. 2,8 GB og 3,6 GB.
Ved de månedlige sikkerhedsopdateringer fra Microsoft lægges der ekstra mapper i Windows. Første tegn i mappenavnene er $
De fylder ret meget, så efterhånden bliver det til mange GB.
Jeg kan ikke huske, om de er skjulte, fordi jeg sletter dem et par dage efter opdatering. Jeg tror de skal bruges, hvis man vil afinstallere opdateringerne.
Hvis du er utryg ved at slette dem, kan du flytte dem til et andet drev og så lægge dem tilbage, hvis der skulle blive brug for dem. Det har jeg endnu ikke været ude for.

Venlig hilsen
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 09:43 #18
Hovsa.
Jeg havde ikke set karise_larrys svar, da jeg sendte mit.
Det er jo samme svar, han uddyber det bare mere professionelt.

Venlig hilsen
Avatar billede Blueeyez Mester
04. marts 2013 - 09:53 #19
Gør så du kan se skjulte filer (gå til en mappe).. klik på funktioner -> vælg fanen vis og klik på: "vis skjulte filer og mapper"

Dernæst ok og hop til WINDOWS mappen.

1. Vi vil først deaktivere system gendannelse, da den nok er den helt store synder..

Højreklik på Denne computer og vælg egenskaber vælg fanen Systemgendannelse og deaktiver det. (Genstart computeren) og kør
en diskoprydning..

Skriv gerne hvor meget plads du har sparet eller hvad før og nu af WINDOWS mappens fylder.

i WINDOWS mappen har vi nogle $NtUninstallKB898461$ filer, dem kan du slette. Deres formål er at tilbyde så du kan fjerne windows opdateringer fra windows, så hvis der er nogle opdateringer du ikke bryder dig om bedes du fjerne dem først ;-)

Så hopper vi over i mappen: C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download

Disse filer kan du os fjerne. Det er installation filerne af opdateringerne..

At gøre følgende indtil nu burde have ryddet mindst 1 GB plads hvis din windows installation er med -sp3..

Nu plejer jeg så ikke at skulle rydde mere op da mine windows xp installation cder er opdateret til SP3, men jeg regner ikke med at denne windows installation er med sp3 fra start så kan du gå til: c:\windows\servicepackfiles\i386\

Der burde være filer under, denne mappe eksisterer IKKE hvis service pack 3 har været på maskinen fra start. Jeg kan dog ikke bekræfte følgende og vil påpege det er på eget ansvar.. Jeg har en del flere ting du kan gøre, men jeg har aldrig fulgt disse tricks da jeg mener man os skal passe på med og rydde for meget op.. (De steder jeg relaterer til er hvor filer muligvis kan blive brugt senere og ved sletning ja så er de jo funktioner ikke mulige)..
Avatar billede tnla Mester
04. marts 2013 - 12:55 #20
Wow, 1000 tak for alle de mange gode tips! Jeg sender også min egen maskine på slankekur nu :-) Og mht at merge drev, så vil jeg da tro der er rigeligt plads til det, efter en ordentlig omgang oprydning, deaktivering, osv først. Ser frem til det! Jer som ikke har lagt et svar, kan selvfølgelig også gøre det, I har alle kommet med gode inputs :-) Mange tak igen!
Avatar billede Blueeyez Mester
04. marts 2013 - 13:05 #21
Svar herfra :-)
04. marts 2013 - 14:50 #22
Ping ...

(Dette er så er [svar]...)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. marts 2013 - 20:31 #23
Jeg bidrog med så lidt at jeg springer over denne gang.  :-)