Avatar billede MikkelJensen Nybegynder
01. marts 2013 - 22:51 Der er 12 kommentarer

SSD forsvundet plads

Hej alle sammen jeg har en 120 GB SSD fra Kingston og der står jeg kan bruge 111 GB af den. Fint nok okay
Men problemet er at jeg kun har 17,6 GB tilbage af SSD'en med da jeg mærkere alle mapperne inde på harddisken får jeg kun 60,7 GB data til at være fyldt det undrer mig bare hvor de sidste GB er forsvundet hen jeg har prøvet Defragmentering, Harddiskrengøring Pagefile så det eneste jeg lige kan komme i tanke om kan være Gendanelsesfilerne men hvordan kan jeg få dem flyttet til en anden Harddisk hvis man kan og hvis det ikke er det er der nogle andre ting folk tror det kan være

Billeder af tingene
http://i.imgur.com/JQs9Bg2.png
http://i.imgur.com/bRgjBLH.png
http://i.imgur.com/BAUiCfC.png

Btw. Jeg har kun Windows og så 2 spil der på som er World of Warcraft og League of Legends der er skam også lidt små programmer som Dxtory Osv. er der nogen som kan hjælpe mig ville der være Super og undskyld min dårlige stavning
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. marts 2013 - 04:46 #1
Først vil jeg sige at du skal afholde dig fra at defragmentere SSD, det nytter intet og slider på dem.

Hvor gammel/brugt er SSD, jo mere den slides, jo flere GB vil den sætte til side som ubrugelige (HDD gør det også).

Alternativt så højreklik på mapperne i roden af drevet, se hvilke der fylder meget, følg den/dem videre ind gennem mappesystemet til du står ved kilden.
(slå visning af skjulte og systemfiler til)
Avatar billede Jensen DK Novice
02. marts 2013 - 07:01 #2
Du skal også deaktivere indexreguleringen, har du set hvor mange GB du har i skjulte mapper, i skraldebøtten, i systemgendannelse og dvale.
Avatar billede hjolsen Ekspert
02. marts 2013 - 10:30 #3
Prøv den her : Free Disk Usage Analyzer
Kan hentes her : http://www.extensoft.com/?p=downloads
Avatar billede MikkelJensen Nybegynder
02. marts 2013 - 14:03 #5
Hej alle sammen hele computeren er kun 1 måned gammel så jeg tror ikke at det burde være så meget den har taget af sig selv og jeg har prøvet med CCleaner men det fjernede kun 1 gb. det der med at gå ind i mappen og finde det der fylder er det i de skjuldte mapper eller kun de mapper som jeg kan så og jeg skulle vidst gerne have sat vis skjulte og gemte mapper til
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 00:55 #6
det er noget vrøvl man ikke skal defragge en ssd.
man defragger for at filer skal ligge i 1 eller få stykker, så de loades hurtigst muligt.

ligger en fil i 4500 stykke, er chancen for at den går i stykker højere, og loading vil være langsomt.

ssd slides ikke mere end andre diske, de har blot en anden grænse.
det ku være det vil tage 10 år at slide den ned, det er jo flashram..  en typisk hdd lover at vare x antal skrivninger, men er typisk døden nær omkring 5-6 års alderen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. marts 2013 - 08:52 #7
#6 jeg vil anbefale dig at læse op på tingene eller komme med troværdige kilder vedrørende SSD.

Mikkel, jeg tror du nærmer dig der hvor jeg ville lave backup og så slette alt på SSD, evt via Een overskrivning med Killdisk.

Du har ret i det omtalte problem ikke bør optræde på så ny en disk, havde den haft nogle år på bagen og var meget brugt, så var sagen MÅSKE anderledes (de nye SSD holder bedre end de små som blev lavet for nogle år siden).
Avatar billede hjolsen Ekspert
04. marts 2013 - 13:08 #8
Jeg har en SSD også på 120 Gb og ca samme forbrug - men du får ikke vis swapfil forbrug og dvale fil samt systemgendannelses plads ( i mit tilfæle 8 + 6 + 3 GB )
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 19:00 #9
#7 - ja, flashramceller bruges, og ligger i lag, og efter et par millioner skrivninger er der ikke flere tilbage, og de kan ikke bruges mere.

Det et vel det som du har hørt.

Men uden defrag kan du ende med en langsom disk, hvor alt for mange filer er i mange stykker, og som jeg sagde stiger risikoen så for at filer ikke kan repareres.

Og du skal ikke være bange for at slide en SSD op, den kan tåle langt mere end et SD kort f.eks.    Hvis man typisk bruger den til et system (C) drev, så kan den sagtens holde 10 år eller mere.

Jeg tror du har læst den der engang for 10 år siden med at flashceller forsvinder pr skrivning, og den er blevet hængende.

De fleste alm HDD lover 100% for meget og må typisk skiftes allerede efter 4-6 år, selvom de lover 30 års liv.

...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 12:38 #10
En masse påstande, men ingen troværdige kilder som anbefaler at defragmentere SSD!
Husk nu SSD har helt anderledes seek time (den er på NUL) end HDD.

Nu skal jeg via et par citater prøve at forklare dig hvorfor man ikke defragmentere SSD.

"Fragmented" in hard drive terms means data that is spread around the disk and not together in one chunk. With an SSD, if parts of your file are spread out, that means the drive can more efficiently use the memory channels by reading from multiple flash modules at once. So, yes, it does make the drive perform better to have the data spread around the disk. There is actually a slight detriment to having the file all together on a single flash location.

Think about it for a second would you. if you have a fragmented hard drive the head that reads the disc has to skip around all over the place to retrieve data instead of getting it all in one pass. with an ssd, with there being no read head and [u]all chunks of the drive being equally accessible[u]
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 12:48 #11
Håber du fangede pointen: all chunks of the drive being equally accessible
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 13:34 #12
Det vigtige er at ha TRIM slået til og mindst 20% af disken tom.  :-)