Avatar billede kagemanden701 Nybegynder
28. februar 2013 - 13:55 Der er 6 kommentarer

ÆØÅ problem

Hej folkens,

Vi er til et skoleprojekt ved at lave en hjemmeside med en toolbar man kan downloade. Hjemmesiden virker fint til Internet Explorer > 9. Men Mozilla, Chrome og IE 10 vil ikke vise æøå.

Jeg har søgt på nettet, men kan altså slet ikke finde en metode til at finde ud af det. Vil helst ikke skulle til at bruge &aeig; osv. Kan det ikke bare fikses med chartset?

Jeg har før brugt uft-8, hvilket ikke virkede. Nu har jeg prøvet iso-8859-1. What to do? I kan se kildekoden på hjemmesiden.

facebar.6t.dk

Venligst
Kagemanden
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2013 - 14:28 #1
kører da fint i chrome
Avatar billede keysersoze Guru
28. februar 2013 - 14:31 #2
Der er ret mange fejl i din markup og det kan forvirre ret meget - min firefox viser i hvert fald siden utroligt skævt. http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Ffacebar.6t.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Omkring æøå så vær sikker på at køre med ét charset hele vejen igennem - lige nu sætter du ISO-8859-1 i meta mens du servere den sen UTF-16 jævnfør firefox. http://www.web-dev.dk/post/2009/07/31/Korrekt-visning-af-specielle-karakterer-character-encoding.aspx
Avatar billede kagemanden701 Nybegynder
28. februar 2013 - 14:33 #3
Hvordan fikser jeg så det?
Avatar billede kagemanden701 Nybegynder
28. februar 2013 - 14:40 #4
Selve siden downloadede jeg fra et template, hvorefter jeg lavede designet om og lidt småændringer.
Avatar billede kagemanden701 Nybegynder
28. februar 2013 - 15:09 #5
Det er lidt mærkeligt, for inde i databasen står den til utf-8_danish_ci??
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2013 - 16:43 #6
<ole>

1) Alle dokumenter skal være gemt som utf-8. Det styrer du gennem din editor.

2) Din database skal være sat til utf-8 - og dine tabelkollationer skal være sat til utf8_danish_ci. (Hvis du ændrer dette, ændres bestående data i databasen ikke. Det virker kun på nyt indhold).

3) Og så skal du naturligvis bruge den meta, du nu bruger.

Derudover kan din serveropsætning have indflydelse. Men de ovennævnte ting skal under alle omstændigheder være i orden.

Til gengæld finder jeg det ikke helt betryggende at skulle benytte en browserbar fra nogen, for hvem det er en udfordring at skrive en helt almindelig webside  =)

/mvh
</bole>