Avatar billede kenz_aps Nybegynder
16. februar 2013 - 10:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ustabile temperaturer på 3570k og Noctua NH-D14

Godmorgen.

Jeg har for nyligt samlet et setup, hvor jeg har brugt en 3570k og en Noctua NH-D14. CPU'en kører stock speed og Noctuaen er monteret direkte efter bogen. Den eneste forskel jeg har gjort, som jeg har gjort i tidligere setups er, at jeg har placeret en klat på midten (ærtestørrelse) og selv trykket køleren nedover, for automatisk at glatte laget jævnt ud ved simpel trykudvikling. Normalt har jeg selv fordelt thermal pasten.

jeg prøvede så at se mine temps, og her ser jeg, at de ligger på 35 grader i Idle, mens de er helt oppe på 54 grader i package, ved fuld stresstest i Prime95. Jeg har bl.a brugt coretemp, realtemp, open hardware monitor mm. Kun AI suite viser, at den ikke kommer over 35 grader, men jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg kan stole på ASUS software.

Er disse temps ikke helt hen i vejret med en Noctua NH-D14 og stockspeed, både i idle og ved stress? Køleren er som sagt monteret helt efter bogen. Den sidder helt fast nedover CPU'en, og thermal paste er den mængde, jeg altid har haft succes med.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede kenz_aps Nybegynder
16. februar 2013 - 11:04 #1
Hele mit setup er: MSI GTX 660 ti OC SLI - 3570K 4,6Ghz - Noctua NH-D14 - 120GB Samsung 840 Pro - Corsair AX 850w - ASUS P7Z77-V Pro - Fractal Define R4 Mod
Avatar billede kenz_aps Nybegynder
16. februar 2013 - 11:05 #2
Og det er naturligvis 3,4ghz og ikke 4,6, da tråden omhandler min kammerats setup, der er tilsvarende.
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. februar 2013 - 12:46 #3
Pastaen bør have størst mulig areal og mindst mulig tykkelse, for at opnå maksimal varmeledning, - det synes jeg, man opnår bedsat,hvis pastaen er passende lind. Om diverse følere/software viser korrekt er ? ?
Men bedst mulig køling er IKKE FOR GOD !
Avatar billede kenz_aps Nybegynder
16. februar 2013 - 12:53 #4
Jeg må lige prøve at fjerne paste med isopropylalkohol og tilføre nyt manuelt i et papirlag, istedet for at lade trykudviklingen gøre det. Det er ellers hvad Noctua selv foreslår. Jeg vender lige tilbage med en melding, om mine temperaturer er blevet bedre.