Avatar billede AlphaJay Nybegynder
14. februar 2013 - 20:27 Der er 17 kommentarer

Forsøg på opsætning af egen mailserver på Stofanet.

Hej Eksperten.dk

Jeg har læst i nogle tidligere tråde herinde omkring egen Mailserver på en Stofanet forbindelse, men det har desværre ikke afhjulpet mit problem.

Jeg har i forvejen egen webserver hvorpå jeg bruger GratisDNS som DNS service.

Jeg har under mit "alphahosting.dk" domæne oprettet en A-record med mail.alphahosting.dk som peger på min server.

Der udover har jeg oprettet en MX record med mit domæne som vært, plus jeg har oprettet en back-up MX med Stofas "backup-mx.stofanet.dk".

Derefter har jeg installeret EmailArchitect som mail server system og jeg kan fint komme til at oprette brugere og fange DNS, men mails som jeg sender fra en mail, oprettet via EmailArchitect kommer ikke frem, ligeledes bliver mails sendt til EmailArchitect mailen ikke modtaget.

Kan I, ud fra dette, fortælle mig om jeg har en fejl som er ret åbenlys?
Avatar billede jjam Juniormester
14. februar 2013 - 20:54 #1
Port forward på router ?
Avatar billede jjam Juniormester
14. februar 2013 - 21:01 #2
Firewall i PC ?
Avatar billede AlphaJay Nybegynder
14. februar 2013 - 21:08 #3
Det er lidt mystisk, jeg troede ikke det virkede jo, men efter noget tid kom mailen sendt fra mailseveren frem, så der har været noget kun meget forsinkelse på.

Dog kan den stadig ikke modtage, så umiddelbart vil jeg ikke mene at hverken Firewall eller Portforward skulle være forkert sat op.

Har I andre gode bud?
Avatar billede kgkg Nybegynder
14. februar 2013 - 21:49 #4
En kontrol af din MX, viser dette:

http://www.webmaster-toolkit.com/mx-record-lookup.shtml?email=123@alphahosting.dk

50 backup-mx.stofanet.dk
10 alphahosting.dk

Har du tjekket om din MX Record til at pege på din WAN IP?
(er 62.107.63.68 din WAN IP)

Har du forwarded port 25 i Router til din mail servers LAN IP

Husk også at lave en regel i din Firewall, så der tillades trafik på port 25. Og tjek også lige om Stofa evt. har lukket porten som standard.

Prøv også at Telnet til din mailserver (google telnet mail server) hvis du ikke ved hvordan det gøres.
Avatar billede AlphaJay Nybegynder
14. februar 2013 - 22:05 #5
Jeg kan fint få adgang til SMTP serveren via telnet og "open mail.alphahosting.dk 25" .. Men jeg kan ikke få adgang til "open mail.alphahosting.dk 110" - kan det være fejlen?
Avatar billede AlphaJay Nybegynder
14. februar 2013 - 22:07 #6
Stofa skriver desuden via deres support, at port 25 hos dem er lukket - men jeg kører jo egen router udenom deres system, så burde det vel ikke berører mig? Support medarbejderen skrev godtnok at det var på gatewayen at der er lukket for port 25.
Avatar billede AlphaJay Nybegynder
14. februar 2013 - 22:53 #7
Jeg portforwardede port 110 til min lokale IP adresse samtidig med at jeg ændrede port 25 til 587 og det fungere faktisk.

Det eneste problem jeg nu støder ind i, er at hvis jeg sender en mail til en @live.dk mail, så får jeg den straks retur fra min postmaster.

Men alle andre mails så som gmail kan den godt levere til.

Har du et bud på hvad problemet her kan være?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. februar 2013 - 00:47 #8
Hej.

  Start med at rette din MX til at pege på [mail.alphahosting.dk].
  Prøv også lige at lave en telnet udefra mod din WAN-adtresse på port 25 for at få bekræftet om din mailserver overhovedet er synlig og svarer på henvendelser?

De bedste hilsner
Avatar billede jokkejensen Novice
15. februar 2013 - 08:15 #9
Selvfølgelig er port 25 ikke åben. Det bliver den ikke før du betaler for det. Desuden en masse ansvar, en lille smutter, og email spammere kan på få minutter udnytte det til at sende flere tons spam.

Benyt stofanet's gennen relay:
http://support.microsoft.com/kb/230235

/J
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. februar 2013 - 11:14 #10
#10

"Selvfølgelig er port 25 ikke åben" - hvorfor er det lige, at det er en selvfølge? Hos TDC krævede det et opkald til deres support (ingen udgift til det)og for nogle år siden, hvor jeg skiftede til WAOO fiber, kostede det nu da heller ikke noget.

Rigtigt, at du skal have styr på din mailserver, så den ikke agerer open relay, men mon ikke efterhånden det er blevet nogenlunde standard at en mailserver netop IKKE gør det, med mindre den opsættes til det? Microsoft har f.eks. gjort det siden Exchange 2007.

De bedste hilsner
Avatar billede AlphaJay Nybegynder
15. februar 2013 - 11:29 #11
#CRKrogh - Er du sikker på at jeg skal rette det til, nu hvor jeg har fået den til at sende mails frem og tilbage? (Halvdelen af tiden i hvert fald).

#Jokke - Hvis du læser hele tråden, så vil du se at jeg er ude over port 25 problemet, så dit indlæg er lidt irrelevant.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. februar 2013 - 11:33 #12
Hej igen.

  Jeg er ret sikker. Din MX skal pege på en af dine A-records, det vil heller ikke fungere med en Cname. Den A-record må (så vidt jeg ved) ikke være generisk, altså blot pege på domænet - det skal være en host, som f.eks. [mail.alphahosting.dk].

/Carsten
Avatar billede AlphaJay Nybegynder
15. februar 2013 - 11:54 #13
Jeg prøver at rette det for at se om det giver bedre resultat.
Jeg vender stærkt tilbage når jeg ved mere ;)
Avatar billede AlphaJay Nybegynder
15. februar 2013 - 16:13 #14
Jeg valgte at skifte over til hMailSever i stedet for EmailArchitect, da det er en gratis service plus jeg synes der er mere support at finde.

Jeg har nu mulighed for at sende e-mails, men jeg kan ikke modtage.
Jeg har via intodns.com fundet ud af at jeg har lavet en fejl under MX-Backup, dog ved jeg ikke hvad fejlen går ud på.

Er der nogle der har styr på det og evt. kan fortælle hvad jeg skal rette?

Link til liste med problemet:
http://www.intodns.com/alphahosting.dk
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. februar 2013 - 16:34 #15
Well, hvis du har rettet din MX til at pege på "mail.alphahosting.dk" er det jo ikke slået igennem endnu, hvis du ser på den MX med vægt 10?
Avatar billede AlphaJay Nybegynder
15. februar 2013 - 16:55 #16
Det har ændret sig siden jeg postede, det tænkte jeg ikke lige over.
Det var dette jeg tænkte på, med den sidste tråd jeg postede:

http://www.alphahosting.dk/mx.png
Avatar billede AlphaJay Nybegynder
15. februar 2013 - 17:28 #17
Den vil ikke fange at jeg skriver "mail.alphahosting.dk" som en MX-record. Den står stadig skrevet ind, og jeg prøvede at oprette mx-recorden "alphahosting.dk" efterfølgende.

Den er nu kommet frem under intodns.com, men det er mail.alphahosting.dk ikke.