Avatar billede bfj4800 Nybegynder
03. februar 2013 - 20:01 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hjælp til opslag

Hej Ekperter

Jeg er forholdsvis ny med Excel (2011 til Mac), og er blevet helt vild med dets funktioner.
Jeg er i øjeblikket ved at lave en ugentlig mad- og handleplan, således at vi kan styre vores husholdning på ugebasis, og dermed lægge plan for ugens aftensmad, samt hvad der skal handles i den forbindelse.

Det jeg reeelt har brug for er et ønske om dette:

På et ark har jeg samlet flere "datalister" eller tabelmatrix's som nogle måske vil kalde det.

I kolonne E har jeg samlet nogle mejeriprodukter og i F  har jeg angivet stykprisen for disse. Derfor må dette jo så være matrix E1:F4 ik'???

Disse data vil jeg gerne kunne søge i og samtidig kunne flytte over til arket med madplanen, som er på et andet ark.

På madplansarket har jeg følgende kolonner:
A = En kolonne, hvor jeg har lave rullelister med indhold (Mejeriprodukter) fra kolonne E på arket "Datalister", B hvor jeg skal kunne skrive "antal" og C, hvor jeg så skal have prisen for antallet af varer.
Derefter ved man cirka, hvad det koster at leve på månedsplan - og man kan tage ud og handle med sedlen i hånden. Data kan hele tiden rettes på "Datlister", og der skal forhåbentlig ikke rettes i formlen hver gang :-)

Hvordan kune formlen se ud?
Jeg håber nogen kan hjælpe - på forhånd tak...
Avatar billede Thorp Praktikant
04. februar 2013 - 10:35 #1
i kolonne C skriver du følgende formel (eks. række 2):

=$B2*LOPSLAG($A2;'Datalister'!$E$1:$F$4;2;FALSK)

Syntaksten for opslagsfunktionen er følgende:

=LOPSLAG(opslagsværdi;opslagstabel;kolonne;type)

Opslagsværdien er den værdi du søger efter i opslagstabellen.
Opslagstabellen er din matrix med dine informationer
Kolonne er den kolonne fra venstre, hvorfra værdien skal returneres (E=1:F=2) i dit tilfælde.
type er hvordan Excel søger i tabellen, hvis du Skriver SAND finder Excel den nærmeste værdi som passer til opslagsværdien, Skriver du FALSK så kræves et nøjagtigt match ellers returneres værdien #IT.
Avatar billede bfj4800 Nybegynder
05. februar 2013 - 07:52 #2
Det var lige hvad jeg havde brug for - så jeg takker og bukker :-)
Jeg måtte dog udbygge den med en =HVIS funktion for at fjerne #I/T, da jeg skulle regne videre ud fra cellerne...

Men det virker nu, så jeg er glad og tilfreds...