Avatar billede kato Praktikant
31. januar 2013 - 17:05 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Markere tekst i PDF dokument

Jeg har nu prøvet adskellige programmer for at kunne markere en tekst i et dokument. Det kan ikke lade sig gøre... Jeg har alle rettigheder til PDF dokumentet men alligevel kan jeg ikke markere teksten. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 17:26 #1
Avatar billede kato Praktikant
31. januar 2013 - 17:33 #2
Hej, er din tanke at kopiere hele dokumentet til eks. word og så lave en pdf. Så er den ikke mulig. Jeg skal beholde original dokumentet.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 17:47 #3
vil du redigere direkte i original dokumentet?
Avatar billede kato Praktikant
31. januar 2013 - 17:51 #4
Nej, jeg ønsker kun at fremhæve dele i teksten med eks. gul.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 18:01 #5
Hvad er det for en type pdf fil.
Jeg har en som kommer fra en scanning, og er gemt som pdf, som jeg ikke kan markere i.
Og jeg har en som kommer fra en mail (fil) som jeg sagtens kan markere i.
Kan tænkes at indstillinger fra oprindelsesprogrammet gør at det ikke kan lade sig gøre.
Men det er kun et skud.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 18:04 #6
I den fil jeg kan markere i kan jeg så højreklikke på markeringen og vælge "higlighten text", og nå dette gøres bliver teksten gul.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 18:11 #7
Så lige på de pdf filer jeg har.
Den fil jeg ikke kan markere noget i vil jeg tro er et "billede", og den fylder rigtig  meget. De andre filer er kun tekst og er ikke store. Dem kan jeg godt markere i.
Ved ikke om der er en sammenhæng hos dig?
Avatar billede kato Praktikant
31. januar 2013 - 18:16 #8
Det er nogle dokumenter jeg har scannet ind på min HP -all in one. Når jeg højreklikker på filen står der jeg har alle rettigheder, så jeg forstår ikke at den ikke vil give tilladelse. Det er scannet ind som PDF og ikke billed (JPG)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 18:31 #9
hvor stor er filen.
Prøv at sammenligne med andre pdf filer du har?

Min den jeg ikke kan redigere i er på 2349 kb
De filer jeg kan redigere i er på hhv 2,64-96-8,12 kb
Avatar billede kato Praktikant
31. januar 2013 - 18:41 #10
492 kb!
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 18:43 #11
Hmm har lige prøvet på min Officejet G55.
Men jeg kan ikke scanne ind som pdf på min.

Det er tekst eller billeder jeg kan vælge.
og vælger jeg det som værende en tekst, vil det gemmes som en billed fil bagefter.
Men min printer/scanner er en gammel sag fra 99, så der kan være sket meget siden da ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 18:45 #12
Men jeg tror nu stadig det er din Hp software der er skyld i det.
Prøv at finde en hvilket som helst anden pdf fil og se om du kan markere i den. Det tror jeg du kan.
Avatar billede kato Praktikant
31. januar 2013 - 19:19 #13
Kontrollere lige indstillingerne på min HP software..
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2013 - 22:44 #14
Scannede dokumenter er altid billedfiler, også når de er gemt som pdf. Man kan ikke markere tekst, og den kaldes en "dum pdf".
Hvis man zoomer ind på et bogstav, kan man se, at det består af
pixels.

I en pdf gemt af et tekstbehandlingsprogram er bogstaverne skarpe uanset zoom, og teksten kan markeres og kopieres.

220661 har også nævnt filstørrelsen på de scannede dokumenter.

Venlig hilsen
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2013 - 08:05 #15
Nemlig. Og for at gendanne teksten fra et scannet dokument, skal man bruge et ocr program. Det er ikke alle ocr programmer der er gode til dette, pga at det kan være svært at tyde hvis konturerne er for slørede i bogstaverne.
Avatar billede kato Praktikant
01. februar 2013 - 08:12 #16
Dvs. at det er ikke noget man "bare lige gør" ?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2013 - 08:25 #17
Ikke i den originale fil.
Hvis du vil, kan du jo printe filen ud, og lave de markeringer med tusch som du vil og genindscanne den og gemme som pdf.
Har du One Note i din office pakke kan du måske gøre det den vej.
Den har enfeature der hedder "copy text from picture"
http://www.makeuseof.com/tag/top-5-free-ocr-software-tools-to-convert-your-images-into-text-nb/