Avatar billede thecannmann Praktikant
23. januar 2013 - 10:42 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Strømindstillinger på XP - Mest muligt strømbesparelse

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig nogle gode råd fra jer.

Søger en indstilling til min computer, så jeg får mest muligt strømbesparelse.

Det drejer sig om følgende:
Jeg er studerende og er så heldig, at jeg kun har 4 timer på mine korte dage. Det kan min bærbar lige nå at holde til, men synes det bliver lige lidt nok.

Derfor vil jeg gerne spørge jer til råds, hvordan min indstilling skal være. Vi snakker kun, når den kører på batteri naturligvis.

Mine dage/vaner ser således ud:
1. Vi skriver ikke hele tiden noter. F.eks. snakker vi lidt, skriver og snakker lidt igen.
2. Der er typisk pause på 5-15 minutter, hvor jeg ikke bruger computeren.

Jeg tænker selv noget i stil med:
Når jeg lukker låget på min bærbar: Sæt computeren i standby
Sluk for skærm: Efter 1 min.
Sluk for harddisk: Aldrig
Systemstandby: Aldrig

Bør jeg ændre mine indstillinger?
Kan jeg få mere ud af mit batteri?
Er der nogle programmer, som kan hjælpe med dette?

1. Jeg har aldrig programmer åbne, som jeg ikke bruger.
2. Har lige formateret min PC, så har ikke noget unødvendigt liggende.
3. Desuden skruer jeg også ned for skærmlyset og har en omgivningslysfølsom sensor aktiveret
Avatar billede thecannmann Praktikant
23. januar 2013 - 10:44 #1
Og ikke mindst, bør jeg anskaffe mig Windows 7 i stedet? Er der bedre strømbesparelses muligheder der?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
23. januar 2013 - 11:01 #2
Er selv studerende og har tilsnusket mig en af de der små ultra bærbare maskiner som var hardware begrænset inden MS lempede kravende. Den kan håndtere office pakken og ikke meget andet.

XP har 3 strømspare funktioner, Sluk for skærm, sluk for harddisk og dvale.
Mine indstillinger på batteri.
1 min for skærm
3 min for harddisk
15 min for dvale

Win7 har mange flere funktioner, men er heller ikke gratis. Har du en maskine der kan håndtere det er det måske ikke en tosset idé da du nok også vil få mere glæde af maskinen i de kommende år.
Avatar billede thecannmann Praktikant
23. januar 2013 - 11:18 #3
Tordenfusk -

Min er en HP EliteBook. Ikke helt ny længere, men den kan mere end rigeligt. Jeg kan faktisk også købe et ekstra stort batteri, så den kan holde i evigheder, men vil heller ikke ofre for meget på den.

Jeg overvejer om den ikke vil bruge for meget energi på dvale? Hvis det kun drejer sig om f.eks. 10 minutter.

Under alle omstændigheder, så har jeg i hvert fald lige p.t. droppet dvale lidt, da det tager langtid at starte op igen.

Kan du fortælle hvad "sluk for harddisk" helt præcis betyder?

Der har tidligere været installeret Windows 7 på, så jeg har en CD-key bag på computeren. Det er bare en Win-cd jeg skal anskaffe mig.
Min overbevisning er bare, at Windows 7 bruger mere strøm end XP. Måske er jeg forkert på den - det kan man da kun håbe ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2013 - 11:36 #4
En pc der lukkes ned i dvale bruger ikke strøm da dine programmer lægges ned i en fil på harddisken og pc lukkes helt ned.
Jeg vil også umiddelbart tro at Win 7 er en smule sværere at trække end xp.
Du kan også få mere ud af den ved at køre justere den til bedste ydelse. Det nedjusterer nogle ting i i billedet. Du får ikke skyggevirkninger og lignende.
Personligt kan jeg bedre lide det klassiske look.
Man højreklikker på denne computer og vælger egenskaber-avanceret og går ind i indstillinger for ydeevne. Her kan pc sættes til at justere til bedste ydeevne.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
23. januar 2013 - 11:55 #5
"sluk for harddisk"
betyder ganske enkelt at efter X antal min hvor disken har været inaktiv, så slukker harddisken, og tænder igen når der er behov for det.

Du kan også bare bruge almen systemstandby funktion.
Min maskine kan klare ca. 2 timer på en fuld opladning, men hvis jeg lukker skærmen kan den godt ligge sådan i over 24 timer inden den dør.
Avatar billede thecannmann Praktikant
23. januar 2013 - 11:58 #6
Xp Professional -

Dit navn lyder til, du ved hvad du snakker om. Hehe ;)

"En pc der lukkes ned i dvale bruger ikke strøm da dine programmer lægges ned i en fil på harddisken og pc lukkes helt ned."

Det var jeg også ret sikker på. Men jeg tænker om den ikke bruger en del strøm på at gå i dvale, hvis det kun drejer sig om 10 minutter. Altså: Brug computere, dvale i 10 minutter, brug igen.

Jeg vil også umiddelbart tro at Win 7 er en smule sværere at trække end xp.

Ram mæssigt gør det ikke så meget. Jeg tænker kun batterimæssigt. Tror du ikke også, at den vil bruge mere strøm?

Du kan også få mere ud af den ved at køre justere den til bedste ydelse. Det nedjusterer nogle ting i i billedet. Du får ikke skyggevirkninger og lignende.
Personligt kan jeg bedre lide det klassiske look.

Jeg har nu fjernet alt på nær én ting: Det er XP-look'et. Det kan jeg simpelthen bedst li'. Hvis det skal være det klassiske, så skal det i mine øjne være mørkt - og der bruger computeren mere strøm(fordi jeg er nødt til at skrue op for lyset :P)
Avatar billede thecannmann Praktikant
23. januar 2013 - 12:01 #7
Tordenfusk -

""sluk for harddisk"
betyder ganske enkelt at efter X antal min hvor disken har været inaktiv, så slukker harddisken, og tænder igen når der er behov for det.

Du kan også bare bruge almen systemstandby funktion.
Min maskine kan klare ca. 2 timer på en fuld opladning, men hvis jeg lukker skærmen kan den godt ligge sådan i over 24 timer inden den dør."

Men den vil ikke bruge mere strøm med "Slut for harddisk". Hvis vi nu antager jeg bruger min computer hvert femte minut. Så skal den hele tiden, slukke, tænde, slukke, tænde. Du tror ikke den vil bruge mere strøm?

Almen systemstandby funktion - hvad gør den?
Og du siger "hvis jeg lukker skærmen", hvad mener du så? Altså går computeren i dvale, systemstandby, osv eller hvad?

Jeg spørger lidt meget, for har ikke SÅ meget forstand på dette område og vil gerne have styr på det ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2013 - 13:55 #8
#6 Åhh det er nu så meget sagt. Det beskriver kun det system jeg kører med. Har været Xp bruger siden 2005 og til april 2014 hvor support af Xp forsvinder.
Det er lidt svært at vurdere om det bruger mere strøm på den ene eller den anden måde. Det må du afprøve selv.
Har ingen referencer da jeg er stationær bruger.
JA hvordan man vil have udseendet er jo forskelligt.
Nu kom jeg jo fra Win 98 SE til Xp Home edition i 2005 og jeg synes her at det nye lokk fra Xp var for farveladeagtigt.
Men hver sin smag.
Avatar billede RogerWilco Seniormester
23. januar 2013 - 18:32 #9
Man skal først og fremmest vælge en strømstyringsmodel der får CPU'en til at gå ned i hastighed når den ikke bruges særlig meget - det er nemlig ikke alle indstillinger der gør dette.
Jeg bruger selv altid "minimal strømstyring" som udgangspunkt, og ved at kigge i systemegenskaber (genvejstast: Win+Pause) kan jeg se, at CPU-hastigheden falder til en tredjedel. Derefter ændrer jeg så de tre indstillingsmuligheder så de passer bedst i en given situation/opsætning.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
23. januar 2013 - 21:30 #10
Men den vil ikke bruge mere strøm med "Slut for harddisk". Hvis vi nu antager jeg bruger min computer hvert femte minut. Så skal den hele tiden, slukke, tænde, slukke, tænde. Du tror ikke den vil bruge mere strøm?

Indstil funktionen til 5 min i stedet for.

Maskinen har en del gemt i ram, sidder du og arbejder i office pakken kan du faktisk arbejde ret længe før du får behov for harddisken igen.
Avatar billede thecannmann Praktikant
24. januar 2013 - 10:24 #11
RogerWilco - Når jeg trykker på win+pause, så åbner den "Egenskaber for system". Er det denne? I så fald, hvor skal jeg kigge henne? Synes ikke at kunne finde det :)

Tordenfusk - Tak for svar! Jeg vil helt klar bruge den funktion. Prøver med 3 minutter først og ser i noget tid :)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. januar 2013 - 11:31 #12
Almen systemstandby funktion - hvad gør den?
Og du siger "hvis jeg lukker skærmen", hvad mener du så? Altså går computeren i dvale, systemstandby, osv eller hvad?

Det er den funktion som ikke lukker maskinen helt ned, maskinen er stadig tændt, og den ligger ikke alt data ned på disken inden den "slukker" Den gemmer informationen i ram, denne funktion bruger mere strøm end dvale, men du kan lukke og starte maskinen på få sekunder.
På en fuld opladning kan min maskinen ligge i systemstandby i over 24 timer. Så forvent at der forsvinder lidt.
Avatar billede thecannmann Praktikant
29. januar 2013 - 14:40 #13
Håber du kommer tilbage, RogerWilco, og lige giver mig det sidste svar ;)
Avatar billede thecannmann Praktikant
05. februar 2013 - 08:36 #14
RogerWilco? :P
Avatar billede thecannmann Praktikant
27. februar 2013 - 23:16 #15
lukker