Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 17:58 Der er 54 kommentarer

Fra windows 8 tilbage til windows 7 på HP

Hej
Jeg har desværre opgraderet til Windows 8 fra Windows 7, som oprindeligt var installeret på min bærbar.
Jeg har kigget nettet igennem og både herinde og på andre sider står der man skal bruge en gendannelses/genoprettelsesdisk, hvilket jeg ikke har. Jeg har så også fået at vide, at jeg kunne forsøge at gendanne til fabriksindstillingerne.

Så mit spørgsmål er: hvordan får jeg Windows 7 tilbage, når jeg har opgraderet til 8, og ingen disk til gendannelse har? Og hvis jeg forsøger at gå tilbage til fabriksindstillingerne, bør jeg så rense alle drev eller kun det, hvor Windows er installeret, og bør jeg nøjes med at fjerne filer eller rense drevet fuldstændig? Ved sidste mulighed vil det være svært at gendanne.

Jeg håber nogen kan hjælpe!! :)
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 18:18 #1
Man kan ikke nedgradere fra 8 til 7. Men når din PC oprindelig havde 7, så ligger der formodenlig en recovery partition på din harddisk. Har du ikke brucure hvor du kan se det? Du skal under opstart bruge en af "F" tasterne. F10-F11 eller en af de andre
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 18:56 #2
Nej der skulle være en brugervejledning under hjælp og support, men Windows 8 har intet der hedder brugervejledninger.

Men jeg har et D drev, der hedder recovery.
Bør jeg kun forsøge at gendanne C drevet, som Windows ligger på?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
22. januar 2013 - 20:25 #3
Ja, det D: indeholder en komplet windows 7 installation. Og som tcc39 siger så vil du typisk få adgang til installationsmenuen gennem F tasterne.
Når din maskine starter skulle der gerne stå forskellige muligheder på skærmen. Så som F2 for bios, F11 for boot menu osv.
Men de står der kun ganske kort lige efter du starter maskinen.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 20:53 #4
Jeg mente nu også en brugsanvisning om din computer med win7, fra da du købte din PC. Men om ikke andet, så prøv dig frem med F-tasterne. bare tryk løs, det kan der ikke ske noget ved.
Ellers skriv hvad din PC er for en, så er der nok en eller anden, som ved mere præcist hvilken tast det er.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 21:28 #5
der sker intet på f tasterne, når man trykker på dem under opstart. Kan det være anderledes når det en ultrabook? og kan man i stedet benytte funktionen nulstil til fabriksindstilling i indstillinger?
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 21:32 #6
Ja prøv det.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 22:09 #7
Det kunne man heller ikke. Ved nulstilling siger den, der ikke er drevpartition. dette forsøger jeg at lave, men der er ikke noget ikke-allokeret område, som min guide vil have mig til at bruge.
Hva dælen gør man så?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 22:14 #8
Du kunne evt låne en win 7 cd der er magen til din egen version, men når du installerer med den, så bruger du din egen produktnøgle som tilhører pc.
Du skal så efterfølgende finde drivere antivirus mm for at få det op at køre igen.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 22:15 #9
"der ikke er drevpartition" Det begriber jeg ikke. Under alle omstændigheder skal den recovery ind på C-drevet. Har du ikke mulighed for at vælge den?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 22:17 #10
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 22:21 #11
Problemet er sikkert at partitionen med Win 8 skal nedlægges før man opretter en ny og installerer win 7.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 22:29 #12
Interessant link.
Ja enig, det er desværre muligt, at win8 skal overskrives. Jeg har selv win8 og synes det er et skod program.
Så vidt jeg husker har Hirens boot-cd et program som kan overskrive win8, men det er dog fandens til ballade for at blive af med den.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 22:37 #13
Ja bøvl har man måske med at få drivere og det hele på plads. Og så bagefter når man med frygt opdager at det ikke lever op til forventningerne, så er det mindst lige så svært at komme tilbage (suk).
Ja "Hirens" har sikkert Active killdisk som sletter alt hvad den kommer i nærheden af.
Personligt tror jeg jeg havde prøvet #8 hvis der er mulighed for at låne en cd. Det er ikke ulovligt, da du har betalt for en licens.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 22:38 #14
Overskrivning er tidskrævende. Måske er det nok at formatere C-drevet. Det kan gøres med Paragon. Installer programmet, og lav fra det en boot-disk. Når man booter op på den kan man se sine drev, og man kan formatere. Problemet er, at formatering ikke sletter indholdet på disken, som derfor kan skabe problemer.
http://www.paragon-software.com/home/pm-express/
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 22:40 #15
Ja #8 er en god ide, hvis så bare win8 ikke ligger i baggrunden og forhindrer install.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 22:42 #16
#8:
Kan jeg også bruge en cd lavet på anden Windows 7 pc med gendannelse/genoprettelse?

#9:
nej jeg kan ikke vælge recovery. Helt ordret fortæller den mig, at der mangler en krævet drevpartition.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 22:43 #17
Jeg mener man kan nedlægge den win8 partition når man bruger win 7 cd.
Det har været oppe her nogle gange før her på Eksperten.
Det er jo ikke første gang at dette sker ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 22:45 #18
#16 Ja hvis det er den samme pc med samme hardware i du får en reccovery fra.
Der er jo også et hav af programmer som følger med sådan en HP maskine, så det gavner ikke du bruger en fra et andet fabrikat.
Det får du ikke noget godt ud af.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 22:53 #19
"Jeg mener man kan nedlægge den win8 partition når man bruger win 7 cd."
Ja det er da også rigtig. Prøv først med den.
Jeg mener ikke det er et problem at bruge en "ren" windows 7, tværtimod, så slipper man for alle de skod programmer som HP tjener penge på at lægge ind sammen med windows. Og win7 finder selv de fleste drivers.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 23:00 #20
Ja det er den største af fordelene ;-)
ja det er korrekt at Win 7 vil installere de drivere som den har med fra cd. Jeg vil dog alligevel bagefter have kontrolleret om der fandtes nyere/bedre drivere på producentens hjemmeside.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 23:08 #21
#18
det er fra andet fabrikat, så det er en dårlig ide kan jeg høre.

#17-19
Sikke noget rod jeg har fået mig ud i, og min viden på dette område er vist ved at være alt for lille.
Er der nogen tips til, hvordan man fremskaffer en cd med Windows7? og det I siger er, at hvis jeg installerer 7 med disk, så burde den fjerne 8? Og tilbage har jeg normalt fungerende Windows 7 med færre HP programmer (som er unødvendige) ?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 23:20 #22
Ja det er ikke så nemt, og man ved jo ikke hvad man får hvis man går alternative veje. I øvrigt skal din win 7 sikkert være en dansk version som sikkert er svær at finde. Det bedste er hvis du kender en som har den.
Nej du skal selv nedlægge den partition som Win 8 lægger på og oprette en ny som du installerer Win 7 på.
Du vil slet ikke få Hp programmer på din pc med en original Windows cd.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 23:31 #23
#22
hvordan nedlægger jeg den partition til 8 og opretter en ny?
og gør jeg dette før eller efter disken med Windows7?

hvis jeg kan skaffe en gendannelsesdisk fra en anden hp maskine, vil ovenstående så stadig være nødvendigt?

tak for jeres tålmodige hjælp:)
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 23:41 #24
Computeren er een ting HP noget andet. Du har ikke brug for noget fra HP. Du har kun brug for en Windows 7 Premium/home/pro eller hvad du har + nøglen. Har du den? Og som 220661 skriver, så vil det være ok at få en kopi fra en bekendt.
Nu bygger jeg selv mine computere, så jeg har ikke erfaring med de medfødte recovery, men det undrer mig, at det ikke kan køre, for det er jo netop meningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 23:45 #25
Du vælger Custom (advanced) når du når til hvordan du vil installere. Når du kommer længere frem kan du markere den partition som win8 ligger på og slette den.
Jeg har fundet en guide til hvordan man installerer Win 7 her:
http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 23:48 #26
Det kan du gøre med det gratis program jeg henviser til i #14
Men, for nemheds skyld, prøv først med en windows 7 og vælg så brugerdefineret (hedder det vist?) og vælg install på C-drevet.
Men igen, du har jo en recovery partition. Hvad er det for en HP computer du har?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2013 - 23:52 #27
#24 Problemet er at der er noget der forsvinder så bootdelen ikke virker. Noget som jeg tror ligger på den gamle windows 7 installation der er blevet opgraderet til win 8.
Har akkurat samme problem har jeg på min Hp maskine som var født med xp home edition. Jeg formaterede c drevet og installerede en xp pro.
Efter dette kommer skærmen godt nok frem, men f11 tasten starter ikke recovery delen selvom at D drevet er intakt.
Jeg har ikke afprøvet det. men jeg har en formodning om at recovery cd'erne er ligeglade med hvad der er på C.
De er jo beregnet til at indlæse også selvom du sætter en ny disk i.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 23:52 #28
Nå vi skriver nok oven i hinanden, men så er det da godt vi er enige så vi ikke skaber forvirring:)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2013 - 00:00 #29
Ja endnu går det meget godt ;-)
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 00:00 #30
#27 En recovery partition er vel helt uafhængig af hvad der installeres på C-drevet. Ikke medfødte recovery prog. som Acronis, paragon mf. kan jo altid gendanne windows uanset hvad der ligger på C-drevet.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 00:06 #31
#24
Ja har produktnøglen for min computer i bunden.

#25
Go guide- tak for den. Er jeg helt på halen, hvis jeg ikke finder en dansk windows7 disk?

#26
en HP envy ultrabook (4-1080eo notebook tror jeg er det præcise navn)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2013 - 00:12 #32
Du kan faktisk godt sammenligne en recovery med Acronis, da en recovery cd er et billede af c drevet den første gang pc opstartes.
Og det er også det samme der ligger pakket der ligger pakket på D drevet.
Det er derfor det ikke er så fedt at bruge denne mulighed, da der er at hav af programmer der ikke virker, som man skal fjerne bagefter.
En clean install at Win 7 er absolut at foretrække.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2013 - 00:22 #33
Jeg kan desværre ikke hjælpe med en Win 7 disk :-(
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 00:45 #34
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 10:01 #35
Hvis jeg ikke var tosset med windows 8 i forvejen, så er jeg det slet ikke nu. Nu er den gået helt i stå med meddelelsen om SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED.

Så jeg må vente lidt med at afprøve jeres forslag, hvis den overhovedet vågner igen.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 10:59 #36
Så kom den op og køre igen. Jeg kan ikke køre recovery fra computeren, fordi det er en windows7 funktion, som ikke er kompatibel med windows8.
så det må være en windows7 disk eller forsøge at lave en genoprettelsesdisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2013 - 11:04 #37
#36 Problemet er så bare her at du HAR opgraderet, og du måske ikke har de værktøjer til rådighed længere for at lave denne genoprettelses disk. Det vil tiden vise.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 11:07 #38
Hvis jeg køber en windows7 home premium disk fra ny, vil det så også virke, hvis jeg kører installation af denne?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2013 - 11:23 #39
Ja. Du skal bare følge den guide jeg gav dig tidligere.
Men hvorfor ikke prøve at lave en genoprettelsesdisk først?
Tjek om du stadig har programmet og kan gennemføre det.
Det koster dig kun nogle dvd skiver at prøve.
Det andet koster måske et firesifret beløb.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 11:57 #40
Hvad mine evner rækker til, kan jeg intet finde fra før opgraderingen til win8, og det der er tilbage så som recovery manager er nu ubrugeligt.
Har fundet win7 til omkring 800kr. og det er efterhånden ved at være det værd så besværligt, langsomt og fejlfyldt win8 kører på denne computer.

Er der nogen problemer med kørslen af win7 jeg ville kunne støde ind i?
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 12:45 #41
Windows 7 til 800 kr. Det er fordi der følger en ny licens med, men det har du jo ikke brug for. Så er det bedre at kontakte Microsoft og forklare dem, at du har en nøgle, så sender de dig en windows 7 for et langt mindre beløb.
I din situation ville jeg dog først prøve at overskrive C-drevet med o-er hved hjælp af Killdisk. For så er disken ren og ingen gamle data kan ødelægge en ny installation.http://how-to-erase-hard-drive.com/
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 13:18 #42
Efter nogen søgning og ved hjælp af HP har jeg nu fundet denne mulighed til ca. 300kr : https://www.best2serve.com/page/rcd_hardware_related_products/?product_type_id=4&hardware_product_id=158063&template_prefix=rcd&txt_search=B6H54EA

Kunne dette være et godt alternativ til en clean win7 disk?
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 14:10 #43
Først må jeg lige rette mig selv. En windows 7 til 800 er vel ikke ned nøgle, men bare en opgradering???

Et godt alternativ? Tja, spørgsmålet vil stadig være, om den win8 installation stadig vil forhindre en win7 install. Og som der står i linket får man også den software med som var der fra begyndelsen. Det vil sige al det ragelse som er lagt på windows som ekstra. Og det er jo ikke bedre end det du har. En windows 7 fra Microsoft koster ikke 300 kr.
Men hvorfor søger du hele tiden nye svar uden at afprøve noget af det vi har foreslået?
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 15:00 #44
Det er rigtig. Det var mest for et alternativ løsning, hvis jeg ikke kan finde en Windows 7 disk, men jeg vil begynde med at se om jeg kan finde en sådan. Du ville rydde med en killdisk først?
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 15:20 #45
Windows 7 Premium er jo vidt udbredt, og det er lovligt, at få lavet en kopi. Det er kun nøglen man ikke må kopiere. Jeg har selv kopier for en sikkerheds skyld. Ja jeg ville nok rydde bordet for at være sikker på, at der ikke lå data tilbage fra 8, som kunne drille. Men på den anden side sker der jo ikke så meget ved bare at prøve med en Windows 7 DVD og så vælge bruger defineret og slette disken. Kikser det kan man jo altid bruge Killdisk. Hvis du bruger Killdisk, så husk at vælge den rigtige partition. Eller, hvis du alligevel ikke kan bruge den Recovery partition, kan du jo bare rydde hele disken, og få en "helt ny" harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2013 - 15:55 #46
Det burde ikke være nødvendigt at rydde med killdisk hvis man nedlægger partitionen.
Men gør man det, så er man helt sikker.
Men jeg vil lige komme med en advarsel. Har du andre ting på disken som du vil passe på, skal du være helt sikker på at det er det rigtige drev du vælger. Data kan ikke gendannes efter en tur med Killdisk.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 16:24 #47
Desværre er det ikke altid nok at nedlægge partitionen. Den kan jo gendannes med alle data. M.a.o. eventuelle "drille" data kan stadig drille. Men ok det er jo bare at sætte DVDén i og prøve.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 17:00 #48
hvis jeg ikke kan finde en Windows 7 home Premium kopi, så må jeg jo se om jeg kan købe en ny. Ellers ville dit næste forsøg så være et recovery kit som jeg linkede til før? Og ville du køre killdisk før en recovery?

Tusind tak for al hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 17:11 #49
#46
Ja jeg må hellere tjekke jeg har alt på min eksterne harddisk.
Sikke et arbejde - jeg er da en torsk at have skiftet til 8.

I nævner Hirens Active killdisk - denne ville I bruge?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2013 - 18:23 #50
Hvis du vil slette disken så ja.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 19:10 #51
Kildisk på Hirens eller Direkte, som jeg allerede har linket til.
http://how-to-erase-hard-drive.com/
Men jeg begriber ikke , at du vil give 300 Kr. for noget bras fra HP når du for mindre kan købe en ægte Windows 7 hos Microsoft.
Kender du slet ikke en sjæl som kører win7 Premium?
Jeg er ikke enig i, at du er en torsk bare fordi du har prøvet win8, den er jo stærkt opreklameret og ventet på, med spænding, i flere måneder.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 21:43 #52
Ja tak jeg synes da det er fremstillet, som guds gave til it-brugere.

Hvis du tænker på alle de ekstraprogrammer fra HP, så må jeg sige de ikke generer mig så voldsomt. Bare jeg nemt kan komme til det jeg skal bruge, og det er der jeg ikke synes windows8 er brugervenligt for mig.
Men hvis det er billigere hos Microsoft, så ville det da være fint.

Jeg har fundet en, der måske kan lave eller få fat i en kopi af windows7 på sit arbejde, så det får jeg tilbagemelding om i morgen.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 21:53 #53
Det som er det allerværste ved win8 er den mangle startknap.
Men det kan ordnes nemt og hurtigt med Classic shell. Og så kan man endda vælge om man vil have XP versionen eller win7. Virkeligt storartet program - og gratis.http://www.classicshell.net/
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2013 - 22:02 #54
Jeg synes de mange skærmbilleder man bliver trukket igennem er generende. Selvom man jo bare kan klikke videre, så kan jeg ikke se hvad deres nytte er. Lidt uoverskueligt layot.

Ja det program har jeg godt læst om. Det ville være en mulig nødvej at installere det.