Avatar billede joachims Nybegynder
19. januar 2013 - 17:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mappe windows filserver i win 8.

Hej

Jeg kan ikke forbinde til min filserver i win 8 pro når jeg benytter "map network drive". Dog kan jeg godt browse i mine filer i min internet browser.

Min filserver er sat op i win 8 pro iis og kører webdav

når jeg prøver at mappe benytter jeg nedenstående sti, som er den samme der giver mig adgang med browseren. Jeg har beskyttet den med brugernavn og kodeord hvilket fint bliver genkendt med browseren.

http://<ip>:<port>
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. januar 2013 - 18:50 #1
Hvis du har delt mappen på serveren, skulle du jo gerne kunne tilgå den på UNC-stien [\\<ip>\<sharenavn>]
Avatar billede joachims Nybegynder
19. januar 2013 - 21:46 #2
Det virker ikke. Jeg har nok ikke været så præcis i min formulering, men jeg skal mappe det her drev over internettet og ikke bare på mit lokal netværk. Det med at dele det i windows er det ikke kun noget som har betydning på hjemme netværket? Jeg har jo tilføjet mapperne jeg vil dele til min filserver og dem kan jeg se i min browser
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. januar 2013 - 09:31 #3
Ok, på den led. Men den virkemåde, du beskriver som den måde, du vil tilgå det share på fra internet ("map networkdrive" er via CIFS eller lignende), er den samme som hvis du sidder internt på netværket, derfor mit svar.
Men CIFS (og NFS, for den sags skyld) er bestemt ikke hensigtsmæssigt at flytte data via internet på, i hvert fald ikke uden en VPN omkring. Og i den sammenhæng vil netværket jo så igen opføre sig som om du sidder direkte forbundet.
Avatar billede joachims Nybegynder
20. januar 2013 - 10:43 #4
jeg vil bare helst undgå at skulle forbinde med en vpn, da jeg også benytter en anden vpn når jeg er på arbejde.
Det jeg havde tænk mig at bruge min server var til at streame min musiksamling der ligger på mit computer som kører serveren hjemme. Så vil jeg gerne mappe min server som et drev så jeg kan tilføje det i itunes.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. januar 2013 - 11:12 #5
Hej, Joachim.

  Jeg kan ikke understrege kraftigt nok, hvor skidt en ide, det er. Du vil under absolut ingen omstændigheder gøre noget tilgængeligt på internet på den facon. Du har nul sikkerhed og din server bliver ret hurtigt rent slaraffenland for enhver 13-årig, der kan finde ud af at søge et "hacker-script" på nettet!
En helt anden ting er så, hvad din arbejdsgiver ville synes om at have sit, ganske givet, fornuftigt sikrede netværk, kompromitteret via en helt igennem uansvarlig adgang til indhold, de ikke har noget med at gøre???

De bedste hilsner
Avatar billede joachims Nybegynder
20. januar 2013 - 14:03 #6
hmm okay, er der ikke noget alternativ så? Eller kan jeg ikke tilføje noget sikkerhed.
Avatar billede joachims Nybegynder
18. februar 2013 - 08:49 #7
lukket