Avatar billede enlize Nybegynder
11. august 2001 - 20:29 Der er 5 kommentarer

Cookies Vs. Session

Hej

Jeg har af mange fået at vide at det er bedre at anvende en cookie istedet for en session, men ikke rigtig hvorfor. Er der nogle der kan give mig en forklaring?

Tak :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. august 2001 - 20:32 #1
Grov regel:
  sessions hvis du bare skal holde styr på noget mens folk er på siden
  cookies hvis du skal huske noget til de kommer næste gang
Avatar billede enlize Nybegynder
11. august 2001 - 20:38 #2
Ja... men er der nogle ting omkring performance der gør at man vill vælge en cookie frem for en session
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. august 2001 - 20:48 #3
Både og. Opbevarer du oplysninger i cookies, sendes
de med på nettet hver gang. Til små ting er det ligegyldigt.
Til rigtig store ting bør man nok heller ikke bruge
sessions, da det belaster serveren, og man bør smide
det i en database. Men de overvejelser behøver du
kun gøre dig hvis du har meget trafik.
Avatar billede tmceu Praktikant
11. august 2001 - 22:53 #4
Kan kun give erik ret, men derudover er der den sædvanlige problematik omkring brugere der har slået cookies fra. Selv om 9x % af alle brugere har cookies aktiveret, er der stadig mange brugere der ikke har, og det betyder som minimum ekstra håndtering fra din side, såfremt du også vil have disse som besøgende.
Avatar billede egede Nybegynder
11. august 2001 - 22:56 #5
Pas også på at oplysningerne ikke er for værdifulde uden at være krypterede...