Avatar billede Sarajensen Nybegynder
08. januar 2013 - 01:48 Der er 4 kommentarer

Bærbar computer virker ikke mere!!

Hej allesammen

Jeg har haft en Dell bærbar computer i ca.3 år nu. I de sidste par måneder har den været meget mærkelig, og i går gad den ikke at tænde mere. Men det er ikke sådan, at den er fuldstændig ¨død¨. Den tænder kun ¨halvvejs¨ og så skriver den ¨A disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart¨. Jeg gør som den siger, men det samme kommer igen og igen.

Er der nogen herinde der ved, hvad der er galt med computeren?
Jeg er sådan set ligeglad med computeren, men jeg har gemt MASSER af vigtige filer i computeren og går amok, hvis jeg ikke kan få dem overført på en eller anden måde.

Håber virklig i vil hjælpe mig med, hvad jeg kan gøre.
Tusind tusind tak på forhånd
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2013 - 08:57 #1
Det kan både være en slem en, men også muligt at få den til at starte igen.
Kan du komme i bios og tjekke hvordan din pc skal boote op.
Den bør stå til dvd først og derefter din harddisk i pc.

Prøv lige at tjekke op på det først og lad os se om den starter.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2013 - 09:00 #2
Men som du beskriver det, har det jo forløbet over tid, så det kan desværre jo godt være din disk der er ved at falde fra.
Man bør kunne få filerne ud fra den.
Kan gøre det på et par måder.
1 Udtager disken og sætter den til anden pc evt med en sata/ide adapter og får filerne ud den vej.
2 opretter en live cd som man booter på og kopierer filerne over på eksternt medie.
Spørgsmålet er så hvilken måde du vil afprøve?
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2013 - 09:00 #3
Først og fremmest er det lettere at komme med forslag til at reparere din Pc eller på anden måde hjælpe dig med at få gang i den hvis vi får at vide hvilket styresystem den kører?
Avatar billede DellLytter Nybegynder
08. januar 2013 - 11:09 #4
Hej

Det lyder umiddelbart som en harddisk-fejl.

Jeg vil råde dig til, at prøve at køre en PSA, for at checke alle eventuelle hardware fejl på maskinen.

Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (Dell Logo), og vælge "Diagnostics"

Er selve harddisken problemer, kan du forsøge rådet i #2, og prøve at redde filerne via en anden pc.

//Karina
#IWork4Dell