Avatar billede Tobinobi Nybegynder
02. januar 2013 - 20:44 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hvor er fejlen på denne computer?

Jeg har en cirka 3 år gammel HP bærbar, der kører win 7.
Den bruges udelukkende til skole og surf.

For en lille uge siden blev opstarten meget langsom, den stod bare med windowsskærmens "Velkommen" i lang tid. Og da den startede var den meget sløv, og hverken MSN messenger eller Explorer svarede når jeg startede det op.

Efter en tvunget slukning startede den op igen, men kunne ikke oprette trådløs forbindelse, ved at gøre en fejlfinding løste Windows selv problemet(det avr noget med WLAN autoconfig). Sådan har den kørt en uge, og nu er den så tilbage hvor intet svarer(kan dog godt starte 7-kabale). Genstart virker ikke, og en geninstallering af windows har heller ikke givet noget effekt.
Som bonus kan jeg oplyse at når jeg forsøger at afinstallere HP-advisor, kommer den i første forsøg med en fejl i retning af at windows installer ikke kunne findes. Anden gang gik det meget langsom men den kom igennem.

Jeg vil egentlig høre om i har nogle bud på hvor det er gået galt henne? Er det en død computer, som bare må smides ud, eller er der håb? Kunne det være en fejl på harddisken?
(har desværre en eksamen d. 15 der kræver egen bærbar)

Desuden skal det måske siges at bærbaren i et år cirka, er blevet meget varm meget hurtigt, og den larmer pinligt meget, når man sidder i et undervisningslokale. Det er sågar når det kun er explorer+Word der var åben.
Avatar billede jenslassen Praktikant
02. januar 2013 - 21:03 #1
Prøv at rense køleren / blæseren.
Det kunne godt tyde på det er den, når den bliver varm, det passer også godt sammen med at den går ned i hastighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2013 - 21:04 #2
Ja varmen er sandsynligvis skylden til alle dine problemer, da hardwaren bliver ustabil når den bliver varm, så derfor skal blæseren renses.
Hvilken HP model er der tale om
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2013 - 21:09 #3
Nogle modeller kan man afmontere en plade direkte under blæseren.
Når denne er afmonteret, så er der kun 2-3 skruer der holder selve blæseren på plads.
Når denne fjernes kan der måske se sådan ud bagved:
http://www.google.dk/search?num=10&hl=da&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1024&bih=598&q=dirty+laptop+fan&oq=dirty+laptop+fan&gs_l=img.3...1236.8835.0.9182.16.8.0.8.8.0.121.773.5j3.8.0...0.0...1ac.1.BgRZwNf3eZQ
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
02. januar 2013 - 21:18 #4
Okay, Det er et HP DV6-3001, købt 3/12 2010.. damn!
Men skal jeg skrue de skruer ud som jeg kan se bag på?

Jeg er vant til at arbejde med stationære og skifte hardware på stationære, men har aldrig haft en bærbar åben?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2013 - 21:24 #5
Ser den ud som på denne guide?
http://www.insidemylaptop.com/disassemble-hp-pavilion-dv6-laptop/
Hvis den gør havde jeg prøvet noget andet først.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2013 - 21:29 #6
Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvod blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad. For den nævnte model er ikke lige til at pille blæseren ud hvis den er magen til det jeg har vist i billederne  i linket.
Jeg fik nedsat temperaturen på min søns Hp med ca 20 grader ved at gøre oven nævnte.
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
02. januar 2013 - 21:30 #7
Kan tage et billede af bagpartiet? - Hvor kan jeg uploade det?

Kan ikke finde et billede på nettet der ligner den. Men den minder meget om den du linker til, bortset fra at den L-formede udskæring ikke er delt i to, men er samlet. Mit problem er at det ligesom på dit link, ikke ser ud til at man nemt kan komme til blæseren oppe i hjørnet?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2013 - 21:39 #8
Du kan bruge denne til at loade billeder op:
http://billedeupload.dk/
Men som jeg hører det fra dig, kunne det lyde som om det måske er #6 du skal prøve.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2013 - 21:43 #9
Ja og ligner den din så meget, kan du jo så i guiden se hvor meget den skal skilles ad for at komme til blæseren.
Denne øvelse var ikke noget jeg skulle i gang med, så det blev den nævnte metode.
Og pc har da kørt ca 1,5 år efter jeg gjorde det, så det ser ud til at have været en god nok løsning.
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
02. januar 2013 - 22:17 #10
Det har du ret i, det var simpelthen for omfattende, så opgav og så prøver jeg med en cykelpumpe i stedet for trykluft, da det ikke lige er noget jeg har liggende.. :S

Men den er jo langsom fra start, selv når den ikke når at blive varm endnu..
Så hvordan vil det have effekt? Er det hvis jeg holder en kold i en periode at det måske giver effekt?
Det er problemet med at intet svarer, der er størst.. Larmen vil jeg gerne have styr på, men fungerer maskineriet overhovedet?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
02. januar 2013 - 22:36 #11
Jeg har forsøgt mig som nævnt og nu larmer den væsentlig mindre! :)

Men den er ikke til at lave noget som helst på?

Skal jeg give den tid, eller hvordan?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2013 - 22:42 #12
Har du meget til at starte med Windows?
Er dit c drev ved at være fuldt?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
02. januar 2013 - 22:50 #13
Den er lige blevet geninstalleret, så har intet end det WIN 7 og HP starter med
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2013 - 22:54 #14
Hvis du går i joblisten, kan du se her om der er noget der bruger mange resurser
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
02. januar 2013 - 23:55 #15
Der er intet der bruger meget..
Den kører helt upåklageligt, kan afinstallere alle HPs forinstallerede produkter, men så snart jeg åbner det forkerte så svarer den bare ikke mere og må tvinge programmet til at lukke.
Nu her var det en opgradering af MSN Messenger, samt at åbne "Tjenester" som blev for meget.
Andre gange er det "valg af webbrowsere" eller "Explorer" som ikke svarer
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2013 - 07:32 #16
Prøv at kigge i din jobliste under Windows logger-programmer, for at se om der specielt er et problem der går igen.
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
03. januar 2013 - 23:13 #17
Jeg synes ikke jeg kan finde noget der ikke bør være der..
Har forsøgt at finde ud af om der er andre programmer der løser Internet Explorer, men jeg synes ikke jeg kan finde noget.
Jeg har også forsøgt med fejlsikret tilstand med netværk, og også her svarer Internet Explorer ikke.
Den skrive "Et problem med at vise msn.com fik Intetnet explorer til at opdatere websiden og vise den vha. kompatibilitetsvisning." og så er explorer helt sort og kan ikke gøre noget. Det samme sker med Dr.dk
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2013 - 09:25 #18
Og alle opdateringer til såvel systemet og hardware er på plads?
Da du har geninstalleret windows  formoder jeg det er i orden, men udelukker dog ikke der kan være fejl i den.

Man kunne prøve at tjekke hardwaren efter.
HDD http://www.hdtune.com/
RAM http://www.memtest86.com/download.html
vejledning Memtest http://www.memtest86.com/tech.html
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
06. januar 2013 - 06:22 #19
Du må undskylde mine langsomme svar, jeg arbejder stadig med den.
Men den irriterer mig noget så grusomt, så har behov for pauser hist og her.

Jeg har en Ultimate boot cd liggende som har nogle hardware test på. Med den har jeg testet for RAM fejl uden den gav problemer.

Men mere interessant er det at jeg har forsøgt endnu en geninstallering, hvor jeg undlod at koble på trådløs netværk.
Efter at have afinstalleret de værste HP programmer er det lykkedes mig at komme på tv2.dk og dr.dk med internet explorer ved vha. kabel forbindelse.

Jeg mistænker derfor det trådløse net, da det også var der fejlen startede. Men det tester jeg videre imorgen ved først at installere alle MS opdateringer. Men jeg vil lige få lidt søvn først.
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
07. januar 2013 - 02:51 #20
Hmm, nu er den opdateret gennem kabel, og har fået den på det trådløse net uden problemer.

Alt kører som det skal... i hvert fald indtil videre..

Det virker underligt, men det kan måske være varmen.

Jeg vil i hvert fald være opmærksom på at få den støvsuget næste gang den larmer så meget.

220661, smid lige et svar så vi kan få den lukket!

Tusinde tak for hjælpen, håber den holder nogle år mere :)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2013 - 15:39 #21
Velbekomme
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2013 - 11:46 #22
Husk at acceptere svaret så tråden lukkes.