Avatar billede lonerangr Nybegynder
26. december 2012 - 19:12 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Win8 PC går i sort

Hej eksperter

Jeg har opgraderet min nyere Acer Predator fra win7 til Win8. Efter installationen kunne jeg ikke vælge en ordentlig skærmopløsning. Jeg hentede nyeste fil, uden det ændrede noget. Jeg læste andetsteds at en havde oplevet det samma, og løste problemet ved at hente ny driver til chipset.

Efter installationen af denne skal maskinen rebootes. Da den starter op har win8 fundet en fejl, og vil forsøge at rette denne. Det kunne den ikke, og jeg forsøgte mig med optimeringsfunktionen. Maskinen går herefter igang, dog manglede der en del på skrivebordet. Samtidig kunne jeg stadig ikke ændre skærmopløsning.

Jeg forsøgte mig med endnu en genstart. Nu strater den op, men kun indtil det blå win-ikon kommer frem på skærmen. I løbet af få sekunder går skærmen i sort (dog baggrundsbelysning). Den står og arbejder på harddisken en rum tid, hvorefter den går i dvale.

Nogen gode ideer til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede jensenjs Juniormester
26. december 2012 - 19:32 #1
Jeg har lavet og uploaded en pdf fil der måske kan hjælpe.
http://gupl.dk/689302/

Du bør nok foretrække den sidste løsning.
Og som de skriver dine data vil blive tabt
Avatar billede tom8 Nybegynder
26. december 2012 - 19:33 #2
skriv klage her til: Bill Gates, 1835 73rd Ave NE Medina, WA 98039, USA

lol
nej, jeg ved det ikke...
Avatar billede jensenjs Juniormester
26. december 2012 - 19:53 #3
Dit grafikkort er sandsynligvis et Nvidia Gforce GT 630

Drivere han findes her
http://www.geforce.co.uk/drivers

Her er 32 bit driveren til W8
http://www.geforce.co.uk/drivers/results/54542
Avatar billede jensenjs Juniormester
26. december 2012 - 19:54 #4
Her er link til 64 bit driveren
http://www.geforce.co.uk/drivers/results/54637
Avatar billede claes57 Ekspert
26. december 2012 - 20:20 #5
win8 er stadig i første udgave - så du opgraderer nok kun til test - der er ingen, der gør det på produktionsmaskiner hvor vigtige data skal køres.
Din pc er så ikke helt kompatibel, så du skal bare indlæse dit image af win7, og blive der til win8 er fejlrettet (sp1 eller 2)

Bare for min egen nysgerrighed: hvorfor opgradere? har du en touch-skærm?
Jeg har win8 'for sjov' fordi jeg måske får den billigere med pro og media hvis jeg er på første hold - og derfor har jeg også en kopi af min win7 på en disk ved siden af - bare så jeg kan fortryde.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
26. december 2012 - 20:43 #6
Hvis jeg forstår det ret, skal windows åbnes for at jeg kan bruge de muligheder du uploadede. Jeg kommer ikke længere end til hvor win8 begynder at loade. Kan jeg tilgå den menu under opstarten?

Grafikkortet er et GeForce GTX 650 Ti

Ved sidste forsøg på opstart tede den sig lidt anderleders. Win8 ikonet kom op, og den skrev "opdaterer dit system". Den kørte op til 100%, og nu står skærmen bare og blinker. Ved ikke om det ændrer noget.
Avatar billede jensenjs Juniormester
26. december 2012 - 20:45 #7
JEG skal lige sige de drivere jeg har manglet, for det har jeg også, dem har jeg fået med slimdrivers.
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html

@Claes57
Jeg har installeret flere W8 maskiner nu, og ingen fejl :-) jeg krydser fingre.

Jeg ved godt at der kan opstå fejl som i tidligere Windows versioner,men der er jeg så sluppet nådigt.

En god grund til at opgraderer er hvis du har tidligere versioner af Windows Vista XP, så er det til en pris på 229 dkr.
Man slipper af med en Visa, alene det er grund not ;-)

Ja jeg har en 21.5" touch skærm, og havde en HP TX1270eo også med touch
De var primært beregnet til at skrive kinesisk på, men dette har ikke kunnet lade sig gøre i tidligere versioner af Windows da reaktionen fra skærmen til systemet er for langsom, med W8 kan man skrive uden forsinkelser overhovedet.

Da min gamle HP touch døde under en rejse til Kina i januar+februar, nåede den ikke at opleve W8.
Jeg var så tvunget til at købe en billig bærbar i Kina som bare skulle holde til jeg kom hjem igen.
Jeg lagde XP på, ikke godt, så lagde jeg W7 på, tåleligt.
Da jeg så herhjemme lagde W8 på ræser den til min store overraskelse afsted i forhold til forventet, en klippe stabil  bærbar med W8.
Derfor min begejstring for W8, en begejstring der er øget efterhånden som jeg har lært den at kende, det gåe langt mere smidigt end på andre Windows maskiner.

JEG Beholder dog mine 2 W7 licenser, men opgraderer de sidste 3 jeg kan tillade mig 2XP + 1 Vista

Og skulle jeg komme til at savne Start så er det bare at installere Classic Shell
Avatar billede lonerangr Nybegynder
26. december 2012 - 20:45 #8
Jeg opgraderede i princippet også for sjov, og fordi jeg blev det anbefalet. Og så kunne jeg jo lige så godt gøre det nu, hvor de kører kampagne på prisen.
Avatar billede jensenjs Juniormester
26. december 2012 - 20:46 #9
God grund not = god grund nok
Hvem har byttet om på mine taster ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. december 2012 - 21:45 #10
men I har begge opgraderet uden en mulighed for at gå tilbage til win7 (eller ældre). Windows kan jo altid opgraderes, men aldrig nedgraderes, så I må da have tænkt på en backup/vej tilbage.

Har stadig ikke fattet, at man 'blindt' opgradere pga en lavere pris uden at sikre, at man kan komme tilbage hvis det ikke virker på den specifikke maskine.
Og lonerangr, hvem anbefaler win8 når du har win7 i forvejen - hvis du ikke har en touch-skærm? Det er vel næppe pga de geniale og uundværlige apps?
Avatar billede lonerangr Nybegynder
26. december 2012 - 23:38 #11
Claes: Der vil altid være for og imod, og for så vidt sagen uvedkommende. Jeg vil sådan set bare undersøge om jeg kan få min PC op at køre, uden at skulle starte fra scratch.
Avatar billede jensenjs Juniormester
27. december 2012 - 00:02 #12
@Claes, som jeg skrev opgraderede jeg 2 Vista licenser.
Og ret mig hvis jeg tager fejl, der er vidst ingen der savner Vista
:-) jeg har så 3 XP og 1 Vista endnu der har jeg så planlagt at opgraderer 2 XP + 1 Vista.

Jeg har også 2 W7 licenser og den ene XP licens som IKKE bliver opgraderet, dem slipper jeg ikke.

Angående at komme tilbage igen jeg har HD image af begge maskiner.
Men er mere end almindeligt sikker på at jeg aldrig kommer til at savne Vista, og angående XP så har jeg stadig den ene tilbage og de virtuelle på de to W7 licenser.

Men generelt så kommer jeg ikke til at savne dem, dette er ikke sagt i nedladende tone, men jeg er mere tilfreds for W8 end nogen anden Windows version.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
27. december 2012 - 00:23 #13
Jeg har i øvrigt en gammel harddisk i min PC, og prøvede for sjov at boote fra den (32bit win7) Her gjorde nøjagtig det samme. Kan det være en fejl på selve grafikkortet?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. december 2012 - 08:41 #14
#13 - hvis det er den disk, du opgraderede fra, så har win8 nok arvet den fejl i opsætningen.
Det burde så også kunne rettes med slimdrivers.

Og et tip: jeg - og sikkert en del flere - plejer er geninstallere win fra bunden en gang i mellem for at fjerne skrammel, og generelt rydde op.
Det er blevet lettere i win8. Menuen i højre side, vælg Indstil, nederst er 'skift pc-indstillinger' - under 'Generelt' er en 'Fjern alt og geninstaller windows'. Den rydder og efterlader en fungerende win8 - den husker licensnummer, og er aktiveret (husk at kopiere data ud før dette startes).
Avatar billede lonerangr Nybegynder
27. december 2012 - 10:36 #15
Problemet er jo at jeg ikke kan starte win8 på PC'en, og derfor heller ikke komme ind til indstillingerne. Overvejer nu at købe endnu en TB harddisk, og installere på nyt på den, og bruge den nuværende som slave.
Avatar billede jensenjs Juniormester
27. december 2012 - 11:02 #16
Har du lavet en dvd med windows 8 på, så bør du kunne bruge den, som Claes skriver den husker licensnummeret, det er gemt i din BIOS.
Hvis du har hentet en ISO fil der ligger på den "fejl ramte installation".
Så tilslut den HDD til en anden PC via USB eller direkte på SATA
så kan du brænde den fra en anden computer brænde ISO som W8 instrallations disk, med et tredieparts program.

Jeg prøver i øjeblikket at finde en måde at starte op i safe mode, jeg har lidt travt lige nu men kommer tilbage senere.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. december 2012 - 11:39 #17
Start i fejlsikret tilstand: Shift+F8

The trick is to hold the Shift button and mash the F8 key, this will sometimes boot you into the new advanced "recovery mode",  where you can choose to see advanced repair options.
http://www.howtogeek.com/107511/how-to-boot-into-safe-mode-on-windows-8-the-easy-way/
Avatar billede jensenjs Juniormester
27. december 2012 - 13:35 #18
Tidligere kunne man holde begge SHIFT taster nede samtidig og komme i safe mode med det samme, det kan man ikke i W8.

MEN
Nu har jeg prøvet rigtig mange kombinationer af opstart forsøg.
Det jeg har opnået lige nu er:
Startede maskinen
Den kom til login skærmen , hvorfra jeg valgte at genstarte samtidig med at jeg holdt begge SHIFT taster nede.

Så fik jeg en menu med valg muligheder.

1 Fortsæt: Afslut og fortsæt til Windows 8

2 Fejlfinding: Optimer eller nulstil din PC, eller avancerede værktøjer

3 Sluk for din PC

Jeg ved ikke hvor langt du er kommer i din opstart lige nu, men måske, hvem ved.
Avatar billede lonerangr Nybegynder
30. marts 2013 - 00:41 #19
.