Avatar billede Laslow303 Nybegynder
15. december 2012 - 09:54 Der er 11 kommentarer

Tabte mac computer på gulvet - Ødelagt harddisk?

Hey. Jeg var så uheldig, at jeg er kommet til at tabe min macbook pro 13" på gulvet fra ca. 1 m. højde.
Nu hvor jeg prøver at starte den op normalt, gør den som den plejer; den siger "mac-lyden" og det lader til den begynder at loade. Men, problemet er bare, at den ikke loader noget som helst. Den kan stå og "loade" i flere timer, uden at sende mig videre til skrivebordet. Er det en ødelagt harddisk? I så fald, hvad skal jeg gøre?

Det sjove er nemlig, at jeg sagtens kan komme ind på mit Windows-skrivebord som jeg har installeret på mac'en. Har brug for hjælp, da alle mine opgaver er derpå, så PLEASE hjælp mig. Jeg er desperat. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2012 - 10:07 #1
Lyder lidt mystisk, men kan du ikke komme til dine opgaver fra Windows installationen?
Er der flere harddiske i sådan en?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2012 - 10:12 #2
der er et defekt område på harddisken - det bør kunne klares ved at indlæse systemet en gang til - men prøv nu først at hente alle opgaver ud på usbstick eller lignende.
Avatar billede Laslow303 Nybegynder
15. december 2012 - 10:15 #3
Tak for svarene indtil videre.
Jeg har været i stand til at hente mine opgaver, heldigvis! Så den del er min røv reddet på.

Men @claes57 , hvad mener du med at "indlæse systemet en gang til"? Er lidt blank indenfor IT. :-P
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2012 - 10:28 #4
i windows-verdenen kan man fra dvd med win reparere sin installation på harddisken. Det kunne være, at mac's havde en tilsvarende mulighed.
Men der er en skade på harddisken, og du bør overveje kraftigt, at få den skiftet. Alternativ at hente så meget som muligt ud, og så formatere disken helt fra grunden, så dårlige sektorer afmærkes korrekt. Denne del skal du nok få prof hjælp til.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2012 - 10:29 #5
Godt du fik filerne ud :-)
Gør det til en vane at have filerne mindst to steder ved uheld en anden gang.
Kører ikke mac selv men har fundet denne guide:
http://æbletræet.dk/index.php?title=Mac_OS_X_installation

PS.Hvis det ikke er til rette version må du sige det og claes57 hjælpe dig med det.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2012 - 10:30 #6
#4 Ok og enig.
Avatar billede kjeldsted Novice
15. december 2012 - 10:49 #7
Hvordan du laver installationen kommer an på hvilket styresystem du har.
På Lion og Mountain Lion skal du blot boote med ALT tasten, vælge Recovery disken og derinde fra geninstallere systemet (husk at du vil miste data fra disken med dette.)
Med tidligere skal du benytte installations DVD'en, boote fra denne og geninstallere.
Avatar billede Laslow303 Nybegynder
15. december 2012 - 11:22 #8
1) Jeg havde faktisk lavet en sikkerhedskopi (Time Machine?) så sent som i Torsdags, og det gjorde jeg på min eksterne harddisk. Men jeg kan ikke finde den eksterne på min Windows-computer. Hvordan fungerer det?

2) Fik ingen installationsdisk med da jeg købte den. Så jeg prøver igennem recovery.

3) Gik ind i recovery og bad den kontrollere diske: Den siger: "Ugyldig knudepunksstruktur
Enheden Macintosh HD er beskadiget og skal repareres"
Jeg vil nu forsøge at reparere den, og jeg håber på det bedste. Vender tilbage om snart. :)
Avatar billede Laslow303 Nybegynder
15. december 2012 - 12:17 #9
Update: Computeren kunne (sjovt nok) ikke selv reparere sig selv.
Nu står jeg i et dilemma...
Jeg havde taget back-up af hele lortet d. 12-12-12, men en af mine vigtige mapper, nemlig den med <b>ALT</b> mit skolearbejde, opfører sig mærkeligt.
Jeg kigger i det jeg har taget back-up af, og kan se min skole mappe kun er en fil, som fylder 0kb. Den burde fylde omkring 1 gb. Hvordan kan dette være?
Avatar billede kjeldsted Novice
15. december 2012 - 22:01 #10
"eg havde taget back-up af hele lortet d. 12-12-12, men en af mine vigtige mapper, nemlig den med <b>ALT</b> mit skolearbejde, opfører sig mærkeligt."

Snakker vi hér via TimeMachine eller hvad?
Avatar billede Laslow303 Nybegynder
16. december 2012 - 19:45 #11
Ja - Men har før brugt den eksterne til Windows. Ved ikke, om dette kan have haft betydning.