Avatar billede Slettet bruger
11. december 2012 - 18:22 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

office 2003 kompatibel med office 2007???

jeg har ligenu såvel office 2003 samt office 2007 (alle mine dokumenter er oprettet i 2003)og jeg har så problems m.h.t. at gøre mine dokumenter fra 2003 kompatible med office word 2007 sådan, at de ligger som 2007-dokumenter og kan tages back-up af som 2007-dokumenter. alle mine dokumenter er oprettet i office 2003.
har problemet fordi jeg overvejer windows 8 og for mig at se er det KUN office word 2007 og nyere som kan læses i windows 8.

så DET JEG VIL er at kunne tage en back-up af mine dokumenter i 2003 som værende office 2007-dokumenter til min externe hard-disc sådan, at jeg har dem til overførsel i windows 8 og SÅ DE KAN LÆSES OG REDIGERES DÉR!!!

det vil være ren katastrofe for mig såfremt jeg mister de dokumenter!
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2012 - 18:51 #1
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=3 læser nyere doc på gamle opsætninger

http://office.microsoft.com/en-us/downloads/office-online-file-converters-and-viewers-HA001044981.aspx
konverterer stort set intet - alle links giver bare "Sorry, no results found for..."

Jeg ville lave (i win8) en virtualbox med en xp-maskine og den gamle office - så kan filer altid åbnes der.
https://www.virtualbox.org/

Alternativ? libreoffice (gratis) kan læse de gamle office-formater, og arbejde videre (og det ligner office 2003 mere end office 2007 gør). http://da.libreoffice.org/
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2012 - 19:00 #2
forstår ikke lige dit tredie afsnit om XP - og undskyld men jeg glemte at skrive, at jeg har windows 7. jeg vil prøve dit sidste link!
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2012 - 19:04 #3
undskyld claes57 - det eneste som jeg kan se kan være noget for mig er dit sidste link og jeg kan bare ikke se ud af det, at det har noget at gøre med kompabilitet mellem div. word-dokumenter.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. december 2012 - 20:36 #4
Word 2007 kan sagtens håndtere dokumenter fra 2003 udgaven....

Prøv at højreklik på en .doc fil og vælg Åbn med og så vælg Word 2007, der er ingen problemer.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2012 - 21:06 #5
tusind tak vejmand! #4

det var rigtig godt - klikkede så på boxen open under filen istedetfor og så åbnede dok. sig.

det undrer mig faktisk, at samtlige mine dok. oprettet i 2003 automatisk bliver reg. i word 2007 (ser det ihvertfald ligenu ud til)!

vil det sige, at jeg når jeg gemmer mine 2003-dokumenter på min externe hard-disc og derfra ovf. dem til 2007 så er de bare tilgængelige på den vis?

en anden ting er, at jeg i stifinder kun har eet sæt dokumenter til trods for de nu både ligger i 2003 og 2007?

vil det sige, at jeg osse kan redigere de dokumenter?

læg lige et svar så du kan få points!
Avatar billede vejmand Juniormester
11. december 2012 - 21:24 #6
Ja, dine dokumenter ligger hverken i 2003 eller 2007.
De ligger på harddisken, og kan alle åbnes med programmet Word 2007.

På samme måde, hvis du har et billede liggende på din computer, så kan dette billede også åbnes/vises af flere programmer.

Helt samme princip her.
Avatar billede kdn1234 Praktikant
11. december 2012 - 22:12 #7
Rent faktisk åbner den selv dokumenterne i kompalitetstilstand.

Hvis eller opdateringerne er ok - og ikke en pirat der ikke kan opdateres. der kunne også ligge lidt (-:
Avatar billede vejmand Juniormester
11. december 2012 - 22:21 #8
kdn1234 >> Ikke nødvendigvis.

Hvis du har både 2003 og 2007 installeret, kan det laves så .doc åbnes i 2003, og docx åbnes i 2007.
Avatar billede kdn1234 Praktikant
11. december 2012 - 22:30 #9
Vejmand.

Sikkert nok, men har du kun 2007, vil den åbne dem som jeg siger og omvendt. Så det vil da kun give unødvendige prob at have begge installeret - vil det ikke ?
Avatar billede vejmand Juniormester
11. december 2012 - 22:39 #10
Jeg har ikke hørt om at det skulle give problemer at have både 2003 og 2007 installeret, men har ikke selv prøvet, så jeg kan ikke sige det helt sikkert.

Men det kan vi tage, hvis det bliver aktuel.
Avatar billede kdn1234 Praktikant
11. december 2012 - 22:47 #11
Springer gerne over (-:

Nøjes med min office 2010
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 07:03 #12
#6
tusind tak vejmand og jeg har slet ikke tænkt på, at de dok. ligger på hard-disken (men naturligvis gør de det)så h.h.v. 2003 og 2007 selv kan snuppe dem.
jeg bruger 2003 fordi den funker bedst for mig - købte så 2007 for at prøve den men den synes jeg har alt for mange unødvendige funktioner som gør den mere besværlig. for mig er det udelukkende et dokument-program jeg vil ha´og ikke alt muligt andet!
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 07:11 #13
og så ligenu 5 min. efter min sid. kommentar fandt jeg flg. på nettet:
http://www.microsoft.com/business/da-dk/Artikler/Sider/article.aspx?cbcid=51

og heri står der, at windows 8 samarb. fint med office 2003 - i går fandt jeg et andet sted hvor jeg kunne teste div. komp. samt in-komp programmer i.r.t. windows 8 og dér var resultatet at 8 ikke ku´samarb. med 2003
?????????? - altså altså altså - sikke noget rod!
Avatar billede ptj_11 Forsker
12. december 2012 - 19:25 #14
Til både Vejmand og kdn1234 >>
Hvis man har et office 2003 dokument, der indeholder macroer,så er det gemt som *.DOC.
Hvis man i Office 2007 har et tilsvarende dokument, så er det gemt som *.DOCM.
Hvis man konverterer et dokument fra Office 2003, indeholdende macroer, så skal det gemmes som filtype *.DOCM for at bevare macroer, men Offfce 2007 gemmer som standard i filtypen *.DOCX. Dette udelukker macroer, og hvis dokumentet først er gem i filtypen *.DOCX, så er alle macroer slettet, så det er ikke noget man skal spøge med.
Dette kan dog undgåes, hvis man ændrer standard filformat for gemning i Office 2007.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
12. december 2012 - 19:39 #15
Det er forøvrigt en klog beslutning, hvis man indstiller Office 2007 til at gemme en original af det konverterede dokument i oprindelig udgave.
Skulle et eller andet gå galt,så har man stadig den originale udgave at arbejde videre på.
Den eneste rigtige metode til at konvertere sine dokumenter, med mindre man kan programmere sig til det ønskede resultat, må siges at være denne:
Åbn dit Office 2003-dokument i Office-2007, gå til knappen i øverste højre hjørne, og vælg "Konverter".
Her bliver man trods alt gjort opmærksom på, at den handling, man er i gang med at udføre, kan have konsekvenser.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
12. december 2012 - 19:44 #16
Mir sidste indlæg er lidt misvisende, det er selvfølgelig ikke Office 2007, der gemmer i disse formater, det er naturligvis de enkelte officeprogrammer, der gør det med deres respektive filefternavne:
DOCX/DOCM; XLMX/XLMM
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
12. december 2012 - 19:48 #17
Nu går der kage i det- *.XLMX/XLMM = *.XLSX/XLSM
/ptj_11
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 20:04 #18
undskyld ptj_11 men jeg forstår ikke det du skriver?
det jeg vil er, at jeg har alle mine dokumenter i 2007 og at de kan læses og redigeres m.m. dér den dag jeg ikke længere har 2003 men kun 2007.
der må være en metode hvor jeg over en kam kan konvertere samtlige dokumenter til 2007-dokumenter?
har siddet og rodet med det men kan ikke finde ud af hvordan?
samtlige mine dokumenter fra 2003 er til at læse i 2007 men kan ikke redigeres og når jeg så sletter 2003 hva´sker der så?
vil være ren katastrofe såfremt jeg ikke kan læse og redigere dem?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 20:07 #19
og igen til ptj_11 - #18:
har checket i google-søgningen hvorvidt windows 8 kan samarb. med office 2003 og det er såvel minus som plus der skrives dér?
nogle steder står der, at den sidste office windows 8 kan samarb. med er office 2003 og andre steder står der office 2007.
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2012 - 20:09 #20
Hvad mener du med, at de ikke kan redigeres?

Det er der ingen problemer i. Får du en fejlmelding, eller hvad?

Jeg har før haft 2003, nu har jeg 2007. Det har ikke været nødvendig at konvertere nogen dokumenter.......
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 20:10 #21
#17 (og ikke som før skrevet #18) - undskyld!
den eneste årsag til, at jeg har installeret office 2007 udover min langt foretrukne office 2003 er evt. overgang til windows 8 samt dennes mgl. evt. til samarb. med 2003.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 20:12 #22
det er ikke lykkedes mig at redigere dok. fra 2003 i 2007. jeg har forsøgt at ændre fil-betegnelsen men er usikker på hvad den fil så skal være - for mig at se skal hvert enkelt dokument gemmes som en anden fil-betegnelse for at bliver accepteret som et 2007-dokument?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 20:14 #23
jeg kan godt læse 2003-dok. i 2007 og det er så det!
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 20:14 #24
så går stærkt udfra, at når så 2003 er afinstalleret så kan jeg ikke længere læse de 2003-dok. i 2007
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2012 - 20:16 #25
Nej, du kan sagtens læse et .doc dokument i 2007, det er der som sagt ingen problemer i.

Hvad sker der, hvis du prøver at redigere et .doc dokument? Får du en fejlmelding, eller hvad?
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2012 - 20:36 #26
Har du et 2003 dokument, der ikke er noget privat i, så prøv at uploade det her: http://gratisupload.dk/
Og post linket til det her, så kigger jeg på det.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 20:50 #27
filen er uploaded og hvad gør jeg så derefter?
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2012 - 20:55 #28
Du skulle ha postet linket til den, men jeg har fundet den. Går ud fra det er green buttom.

Du hører nærmere lige om lidt........
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2012 - 21:04 #29
Jeg har redigeret i filen, uden problemer.

Her er den, gemt som .doc http://gupl.dk/688587/
Her er den, gemt som .docx http://gupl.dk/688588/

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 21:07 #30
forstår jeg heller ikke - har du gemt den som en anden fil-type og hvis ja så hvilken fil-type???
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 21:10 #31
og en anden ting - når jeg nu sletter min office 2003 - hvor ligger så mine dokumenter (jeg ta´r back-up på min externe hard-disc) og i stifinder ligger der kun et sæt dokumenter - er det sæt så 2003- eller 2007-filer? jeg kan ikke forstå, at der ikke ligger 2 sæt dokumenter i stifinder?
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2012 - 21:11 #32
Jeg har gemt både som Word 97-2003-dokumenter, (.doc) og som Word-dokument (.docx)

Du har stadig ikke svaret på, hvad der sker hvis du prøver at rediger en .doc fil i 2007
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2012 - 21:16 #33
Hmmm, det kører lidt i ring, det her?

Som sagt før, dine dokumenter ligger ikke inde i Word programmet, de ligger som selvstændige filer på din harddisk, nøjagtig ligesom alle andre filer, f.eks billeder og lign.

Hvis du ikke har gemt dem som .docx filer, ja så ligger de jo stadig som .doc filer. Og kan åbnes og redigers af både Word 2003 og Word 2007
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2012 - 23:49 #34
#33
det her er mærkeligt.
jeg prøvede at redigere een gang til og sagde gem.
dokumentet var ikke redigeret - så lukkede jeg 2007 ned og åbnede det igen - hvorefter dok. var redigeret.
kan det være rigtigt? sådan er det ikke i 2003.
skal man det???
Avatar billede vejmand Juniormester
12. december 2012 - 23:56 #35
Den kommentar forstår jeg desværre ikke?

Prøv at beskrive, trin for trin, hvad du gør, når du prøver at redigere i dokumentet. Fra du åbner den, til du gemmer den.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2012 - 07:11 #36
NU KAN JEG REDIGERE ET DOK.
for første gang.
aner ikke hvorfor - men har lavet adskillige forsøg nu - både gemme på skrivebord og gemme i 2007.
og jeg har ikke gjort anderledes end jeg gjorde de andre dage.
og som du tidl. skrev så ligger dok. på hard-discen så det vil så sige, at jeg kun har et sæt dok. i stifinder og at jeg kan oprette, redigere m.m. enten i 2003 el. i 2007 og det registreres i begge offices.
så jeg kan blot ta´back-up af dok. i stifinder og så indsætte dem efter evt. køb af win 8.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2012 - 07:17 #37
men men men hvis jeg opretter et dok. i 2003
så kan jeg ikke redigere pgl. dokument i 2007 - der kommer et skilt frem som fortæller, at det kun er en read-copy og den read-copy kan ikke redigeres?
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2012 - 13:49 #38
meget mærkeligt, men nu kan jeg godt redigere 2003-dokumenter i office 2007.
og jeg har intet ændret i min fremgangsmåde!
tak for din hjælp og tålmodighed vejmand!
Avatar billede ptj_11 Forsker
13. december 2012 - 15:23 #39
#15
"Åbn dit Office 2003-dokument i Office-2007, gå til knappen **i øverste højre hjørne**,"
Det skal naturligvis være **i øverste venstre hjørne**.
Mine kommentarer var ment som en oplysning om, at når og hvis man gemmer forandringer i et dokument,fremstillet i f.eks. Word 2003, og man har åbnet og redigeret dokumentet i Word 2007,  og hvis dette dokument indeholder macroer, så vil alle macroer være slettet, hvis man kommer til at gemme dokumenrtet i standardformat "*.DOCX".
Dokumenter i Office 2007 kan kun indeholde macroer, hvis dokumentet gemmes i det rigtige format/filtype "*.DOCM".
Man skal altså huske at tænke sig om, når man gemmer forandringer i allerede oprettede dokumenter.
Hvis man derimod vælger at konvertere sine dokumenter, så gemmes de konverterede dokumenter i en ny fil, så man stadig har det originale dokument liggende som en ekstra fil.
Der er intet forkert i de kommentarer som Vejmand og kdn1234 lagde, det var blot for at advare om den risiko, der er forbundet med konverteringen.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
13. december 2012 - 15:28 #40
Angående kompatibilitet mellem Windows 8 og Office 2003, så prøv at læse lidt her:
http://www.microsoft.com/business/da-dk/Artikler/Sider/article.aspx?cbcid=51
Der er altså ikke umiddelbart noget problem i at afvikle Office 2003 pakken på Windows 8 platformen.
/ptj_11