Avatar billede Frederik Nybegynder
11. december 2012 - 16:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opsætning af DDNS på Synology DS1512+

Hej,

Jeg har en Synology DS1512+, som jeg gerne vil kunne tilgå fra et domæne fremfor ip-adressen.

Jeg har et domæne hos gratisdns.dk, samt en dynamisk ip-adresse.

Hvordan skal opsætningen være henholdsvis på gratisdns.dk og på selve NAS'en, for at det bliver sat på rigtigt?
Jeg har ikke arbejdet med DNS før, men så vidt jeg kan forstå, skal det sættes op som DDNS?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med at nå frem til en løsning!

Mvh.
Frederik
Avatar billede chalde Seniormester
11. december 2012 - 19:06 #1
Der er ikke direkte support for DDNS mod gratisdns.
Personlig håndterer min anden server det (windows 2k8r2), men du kunne give dette et forsøg: http://briped.net/2012/03/04/gratisdns-sh-a-gratisdns-dk-ddnsd-module-for-synology-dsm/

Så længe Synology ikke har direkte support for det, kommer du nok ikke uden om at scripte dig ud af det.
Jeg har ikke selv forsøgt med scriptet, så kan ikke sige om det fungerer.
Avatar billede Frederik Nybegynder
13. december 2012 - 11:00 #2
Ovenstående link har jeg også selv haft kigget på, men jeg vil helst udenom at skulle bruge et script.

Jeg har nu været i kontakt med en der står for DDNS Updater, der er et 3. parts plugin til Synology. Han vil implementere GratisDNS som service i næste release (som kommer om ca 14 dage). Så jeg tror umiddelbart, at det bliver løsningen.

Du skal have tak for indsatsen, selvom jeg ender med at bruge en anden løsning.

Smid gerne et svar, da du jo som sagt har gjort en indsats.

- Frederik
Avatar billede chalde Seniormester
13. december 2012 - 16:16 #3
bare behold point.
Smid gerne link til DDNS updater istedet :)
Avatar billede Frederik Nybegynder
13. december 2012 - 16:23 #4
Så siger jeg tak for hjælpen.

Forum for DDNS Updater: http://www.synology-forum.de/forumdisplay.html?114-DDNS-Updater

Changelog: http://www.synology-forum.de/showthread.html?15723-Changelog

Community package hub: http://www.cphub.net/

- Frederik
Avatar billede chalde Seniormester
07. januar 2013 - 23:34 #5
Den er opdateret med gratisdns nu :)
Avatar billede Frederik Nybegynder
19. januar 2013 - 13:43 #6
#chalde:

Nu har jeg fået installeret plugin'et på min NAS, men kan du guide mig igennem, hvordan jeg får sat det rigtig op til gratisdns.dk?

Nogle af punkterne giver sig selv, men jeg er lidt i tvivl om følgende:

- Hostname (Mit domæne uden www?)
- IP (Min IP, som den er lige nu?)
- Wildcard ??
- Static (Om min IP er statisk?)
- Custom ??
- MX hostname ??
- MX priority ??
- Backup MX ??

Jeg håber, at du kan hjælpe!

- Frederik
Avatar billede chalde Seniormester
21. januar 2013 - 15:21 #7
Fandt ud af én lille "mindre" detalje med pakken. Den kræver Perl, som ind til videre kun kan installeres ved at bootstrappe din Synology. Det ved jeg ikke om du har gjort endnu. Jeg har ikke gjort det, så jeg skal ikke kunne sige hvordan og hvorledes.
Men måske kan det være det kommer i DSM4.2 (synes jeg så det i deres Beta demo).

Men udover det, så prøv at udelade punkterne og se om den kommer med en fejl (som sagt, så kræver det perl og uden det så vil den komme med en fejl i loggen lige meget hvad).
Avatar billede Frederik Nybegynder
23. januar 2013 - 10:34 #8
Tak for svar.

Der er nok ikke andet for end at vente på version 4.2.

- Frederik
Avatar billede zuledk Nybegynder
20. juni 2013 - 21:58 #9
Fandt du ud af i #6 hvad de forskellige værdier skulle være. Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til det.

Lige nu får jeg blot denne fejl i DDNS Updater loggen:
Jun 20 21:47:34 ddclient[8168]: FATAL:    On Synology Diskstation, the package perl and perl-IO-Socket-SSL must be installed.
Jun 20 21:47:34 ddclient[8168]: FATAL:    Error loading the Perl module IO::Socket::SSL needed for SSL connect.

Perl er installeret.

Jeg har lige nu kun udfyldt felterne:
provider
protocol (auto udfyldt)
server (auto udfyldt)
hostname
login
password

Resten ved jeg ikke hvad jeg skal indtaste.
Avatar billede Frederik Nybegynder
22. juni 2013 - 10:57 #10
Jeg fandt desværre aldrig frem til en løsning. Beklager.
Avatar billede chalde Seniormester
22. juni 2013 - 11:19 #11
#10 zuledk har oprettet en tråd hos udvikleren:
http://www.synology-forum.de/showthread.html?42429-Fatal-error-with-provider-GratisDNS-in-DDNS-Updater

Desværre kommer man ikke uden om at bootstrappe den hvis man skal bruge gratisdns.
Avatar billede virkerikke Nybegynder
07. august 2013 - 01:42 #12
Jeg har haft samme problem og løste det ved at ændre i filen:

/usr/syno/synoman/webman/3rdparty/ddnsupdater/ddclient

fra linje 6075 så der kom til at stå:

$url .= "?u=".$config{$h}{'login'};
$url .= "&p=".$config{$h}{'password'};
$url  .= "&d=$dname";
$url  .= "&h=$dname";
$url  .= "&i=";
$url  .= $ip            if $ip;

Og nu virker det
Hvis man har flere sub domainer så skal den se sådan her ud i stedet for:
$url .= "?u=".$config{$h}{'login'};
$url .= "&p=".$config{$h}{'password'};
$url  .= "&d=$dname";
$url  .= "&h=$hosts";
$url  .= "&i=";
$url  .= $ip            if $ip;

Håber i kan bruge det :)
Avatar billede zuledk Nybegynder
07. august 2013 - 09:21 #13
Efter snak med udvikleren fandt han en bug:
"I eventually identified the problem. gratisdns.dk only allows login via url, not via HTTP basic authentication"

Næste gang han pusher en update vil det være fikset.

Følg med her hvornår der kommer en update:
http://www.synology-forum.de/showthread.html?15723-Changelog

Versioner nyere end 04.03.2013 - DDNS updater 1.24-001 burde have fikset med.