Avatar billede foreveryoung Nybegynder
08. december 2012 - 17:24 Der er 5 kommentarer

hdd bay til bærbar freenas server

har installeret FreeNas på en gammel laptop hvilket gik fint...
nu kommer det store spørgsmål kan man investere i en 3 hdd bay og tilslutte den
laptopen??
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2012 - 01:33 #1
hvorfor sku du ikke ku det ?
Avatar billede foreveryoung Nybegynder
15. december 2012 - 00:26 #2
jaaa nu er det jo mig der stiller spørgsmålene.)
jeg har bare kigget på et div. hdd bays og umiddelbart ser det ud til at de tilsluttetes ved brug af SATA kabler og da der pt. kun er mulighed for USB tilslutning på en laptop af disse hdd bays ved jeg ikke om det er en dårlig løsning ang. hastighed ell. andre flaskehalse...
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. december 2012 - 11:00 #3
Jeg skal selv have lavet en laptop om til en nas/multimedieserver
da min stationære i øjeblikket har rollen mere eller mindre som multimedie server den har 7TB
Jeg kan uden problemer få minimum 6TB på den bærbare.
Der er i forvejen plads til to HDD i maskinen og jeg har så tænkt mig en løsning som denne på dette link.
http://www.youtube.com/watch?v=rnvDYLQhPHA

Jeg har så mulighed for diverse via de 2 USB porte
En ekstern HDD + eksternt CD/DVD drev
To eksterne HDD
To eksterne CD/DVD drev
eller hvad jeg nu kunne få brug for

Da den bærbare af en eller anden grund IKKE larmer efter års brug, den bliver ikke varm (lidt lun, kun lidt) den er robust og den kører upåklageligt, er klippe stabil, "JA JEG ER HELDIG MED DEN" så er den oplagt til jobbet som NAS/Multimedie server.
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. december 2012 - 11:04 #4
Nu spørger du godt nok efter Bay's
Og det jeg taler om er Caddy's
Men her er nu alligevel et link mere
http://www.newmodeus.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=2
Avatar billede foreveryoung Nybegynder
15. december 2012 - 12:14 #5
ja har godt nok luret muligheden, men vis der skal være logik og økonomi i valg af udstyr...
har jeg selv fundet en stabil bærbar frem og valgte at installere FreeNas på den.  en billig løsning da udstyret allerede var i hus:) ... nu skal der investeres i noget lagerplads og jo der er mulighed for 2 stk HDD interface... en lille investering men vi nærmer os en investering hvor der også er mulighed for at købe en færdig Nas med HDD 4 bay.. næsten:)
og da jeg vælger pt. at bygge vidre på en Bærbar er der ikke mere plads til Hdd interface ell. va??
jeg har derfor luret på nettet efter en mulig externel Hdd bay. men umiddelbart levere de deres data til bærbaren ved brug af USB2.0 ell. 3.0

http://www.weiku.com/products/11452150/2_BAY_3_5_quot_SATA_RAID_Auto_Sleep_Mode_HDD_External_Enclosure_ORICO_1329RUS_Pro.html

og j.f producenten er der her krav til styresystem og kan FreeNas her bruges da det er det eneste styresystem på bærbaren??

og nu er økonomien ved at være på linje med en færdig Nas løsning:) så fejl investering i udstyr der vil skabe konflikter vil være en fiasko ...

så input fra andre vil være top nice